استفاده از تکنولوژی در کلاس

آموزش سواد رسانه ای به دانش آموزان

یکی از نگرانی‌هایی که اغلب در میان معلم ها وجود دارد، استفاده از تکنولوژی در کلاس است. مخصوصا زمانی که دانش آموزان ابزارهای خودشان را دارند و ممکن است مشکلات زیادی را در کلاس پیش بیاورد.

دو راهکار برای استفاده از تکنولوژی در کلاس

نخست اینکه تنها زمانی از تکنولوژی استفاده کنید که یک دلیل مشخص دارید. آوردن تکنولوژی در کلاس نمی بایست برای همه آزاد باشد. اتفاقا این راه خوبی است که در ذهن بچه ها مدل سازی کنید که استفاده از تکنولوژی باید زمانی باشد که ما به آن نیاز داریم و به ما کمک کند تا بهتر یاد بگیریم.

دوم اینکه اطمینان حاصل کنید که برای دانش آموزان به طور کامل دلیل استفاده از تکنولوژی در کلاس را شرح داده اید، همچنین انتظارات خود را در مورد اینکه آن‌ها چگونه تکنولوژی را در کلاس استفاده کنند، روشن کرده اید.

استفاده از خط مشی

یک راه خوب برای تنظیم انتظارات استفاده از تعیین خط مشی استفاده مسئولانه است. سیاستی که روش با اهمیتی هم برای محافظت از دانش آموزان در محیط آنلاین است و هم اینکه به آن‌ها اجازه می دهد تا از تکنولوژی های دیجیتالی برای تقویت یادگیری خودشان استفاده کنند.

یک خط مشی خوب مسئولانه برای استفاده از تکنولوژی در کلاس می بایست دو کار را انجام دهد:

یکی اینکه قوانینی را در خود داشته باشد که دانش آموزان کاملا متوجه شوند آن‌ها به چه کارهایی مجاز و به چه کارهایی مجاز نیستند. دیگر اینکه رویه هایی را بنیان نهد که آن‌ها بدانند در صورتی که اشتباهی رخ داد یا چیزی درست پیش نرفت چکار کنند (به عنوان مثال: اگر آن‌ها ناگهانی به وبسایتی بر خوردند که محتوای نامناسبی داشت).

این رویه ها را روشن کنید و به دانش آموزان اطمینان دهید که مادامی که از آن‌ها پیروی کنند، مشکلی برای آنان پیش نخواهد آمد. ضمن اینکه دانش آموزان این اختیار را داشته باشند تا اگر به مشکلی برخوردند با شما در میان بگذارند.

بایدها و نبایدها

به جای قانونگذاری سفت و سخت زمانی که خط مشی خود را برای آنان روشن می کنید، در نظر داشته باشید سیاست خود را طوری تنظیم کنید که فرصت یادگیری برای دانش آموزان و بحث درباره‌ی چیزهایی مانند: امن و غیر امن، درست و غلط در فضای آنلاین را همچنین داشتن برنامه در مواقعی که چیزی ممکن است خوب پیش نرود، فراهم کند. دانش آموزان بزرگتر همچنین می توانند در این خط مشی گذاری مشارکت کنند.

پلتفرم هایی مانند شبکه های اجتماعی در حفظ ارتباط با دانش آموزان تان خارج از ساعات کلاسی، همچنین برای ازتباط با والدین آن‌ها می توانند بسیار موثر باشند.

محافظت از حریم شخصی

از طرف دیگر ، شبکه هایی مانند تلگرام و اینستا می توانند برای به اشتراک گذاشتن اخبار کلاس مانند کارهای کلاسی یا اطلاع رسانی درباره‌ی مهلت انجام کارهای کلاسی مفید باشند. شما می توانید تصمیم بگیرید که از چه پلتفرمی استفاده کنید. اما بهتر است از دانش اموزان بپرسید با چه پلتفرمی راحت تر هستند؛ بنابراین زمان کمتری نیاز است که به آن‌ها نحوه‌ی کار با پلتفرم را یاد دهید، همچنین آن‌ها بیشتر فعال خواهند بود؛ چرا که با آن آشنا هستند.

با این حال، ممکن است با این کار حریم خصوصی دانش آموزان را نقض کنید؛ چرا که آن‌ها آن پلتفرم را قبلا برای خودشان و روابط شخصی شان استفاده می کردند و استفاده‌ی مدرسه از آن می تواند به نوعی حس خوبی را به آن‌ها انتقال ندهد. به طور کلی، پیش از استفاده از هر پلتفرمی، اطمینان حاصل کنید که همه ی دانش آموزان می توانند از آن پلتفرم استفاده کنند، همه می خواهند و همه هم اجازه‌ی این کار را دارند.

همچنین باید اطمینان حاصل کنید که والدین دانش آموزان شما از خط مشی کلاس تان در مورد تکنولوژی آگاه باشند تا اگر در مواردی نیاز بود با آن‌ها در مورد مسائلی که ممکن است پیش بیاید، گفت و گو کنید.

مقاله مرتبط: سواد رسانه ای برای دانش آموزان متوسطه

منبع: مدیا اسمارت

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.