ساخت فرهنگ در شبکه های اجتماعی و گروههای آنلاین

ساخت فرهنگ

ساخت فرهنگ در شبکه های اجتماعی و گروههای آنلاین همانند دنیای آفلاین اتفاق می افتد و همه می توانند در ساخت آن مشارکت داشته باشند. در این طرح درس به دانش آموزان چگونگی مشارکت در ساخت آن را یاد دهید.

برای دانش آموزان کلاس 10 تا 12

مدت زمان اجرا: 3 تا 4 ساعت

طرح درس ساخت فرهنگ در شبکه های اجتماعی و گروههای آنلاین را به صورت پی دی اف دانلود کنید.

مرور کلی

در این طرح درس، مفاهیم پایه انسان شناسی و مردم شناسی به دانش آموزان معرفی می شود و آنان یاد می گیرند که چگونه در اجتماعات آنلاین آنها را به کار ببرند. بعد از اجرای یک پروژه ی مردم نگاری آنلاین در مورد هنجارها و ارزش های اجتماع آنلاین، دانش آموزان در مورد اینکه چگونه هنجارها و ارزش های اجتماع شکل می گیرد و چگونه آنها می توانند تغییر کنند و یا تحت تاثیر قرار گیرند، نکات کاربردی را خواهند آموخت.

نتایج مورد انتظار

  • دانش آموزان مفاهیم کلیدی انسان شناسی و مردم شناسی را می آموزند.
  • آنها تفاوت های میان اجتماعات آنلاین و آفلاین را درک می کنند.
  • پژوهشی انجام می دهند و آن را تحلیل و مستند خواهند کرد.
  • روش هایی را که افراد و گروههای کوچک (شامل خودشان) می توانند بر ارزش ها و هنجارهای یک اجتماع به شکل مثبت تاثیر بگذارند، پیدا می کنند.

پادکست مرتبط: راه اندازی کمپین آنلاین

آماده سازی و مواد آموزشی

این کاربرگ ها را کپی بگیرید:

  • تعاریف انسان شناسی
  • اجتماعات آنلاین
  • مردم شناسی چیست؟
  • مردم نگاری دیجیتال
  • پرسش های بحث برانگیز مردم نگاری
  • پروژه مردم نگاری دیجیتال
  • فرهنگ ها و ارزش های آنلاین: تغییر ارزش های اجتماع

و مقالات زیر را بخوانید:

  • پرسش های بحث برانگیز مردم نگاری: نسخه مربوط به معلم
  • ارزش ها و فرهنگ های آنلاین: تغییر ارزش های اجتماع (نسخه مربوط به معلم)

اجرای طرح درس

مصاحبه

از دانش آموزان بخواهید تصور کنند توسط محققانی که هدف شان مطالعه‌ی دانش آموزان مدرسه است، مصاحبه می شوند. به آنها بگویید که درباره ی یک گروه از آدم ها (برای مثال یک تیم فوتبال) یا یک زمان و مکان (مانند کتابخانه در زمان امتحانات یا سالن غذا خوری در زمان نهار)، فکر کنند. اکنون سوالات محققان را روی تخته بنویسید:

  1. اعضای این گروه کیستند؟ (نیاز نیست نام افراد را ببرید. گروههایی مثل بازیکنان فوتبال یا گروه سرود دانش آموزان و گروههایی از این قبیل)
  2. چه کارها و حرف هایی برای این گروه نرمال و عادی است؟
  3. چه کارها و حرف هایی برای این گروه غیرنرمال و غیر عادی است؟
  4. در قبال چه کارهایی افراد گروه پاداش می گیرند؟
  5. انجام چه کارهایی توسط یک عضو گروه، بقیه اعضای گروه را عصبانی می کند؟

طرح درس مرتبط: شنیده شدن در دنیای دیجیتال برای مشارکت در اجتماع

انسان شناسی

کاربرگ تعریف انسان شناسی را بین دانش آموزان پخش کنید. به آنها بگویید که خیلی سخت است دو واژه را تعریف کنیم ، اما برای این کلاس تعریفی را که در کاربرگ آمده است، در نظر می گیریم:

  • کامیونیتی یا اجتماع: گروهی از آدمها که برای مدت کافی در فضایی مشترک، فرهنگ عامه شان را به اشتراک گذاشته اند و آن فرهنگ کم کم تکامل پیدا کرده است.
  • فرهنگ: هنجارهای اجتماعی و ارزش های یک کامیونیتی
  • هنجارهای اجتماعی: آنچه که به رفتارهای نرمال و غیرنرمال اطلاق می شود.
  • ارزش ها: آنچه که در یک فرهنگ مهم و درست تعبیر می شود.
  • خرده فرهنگ: یک گروه کوچکتر در کامیونیتی که می تواند هنجارها و ارزش های متفاوتی داشته باشد.

بخش “چیزهای مهم برای یادآوری” را با دانش آموزان بخوانید و سپس “انواع کامیونیتی ها” را بخوانید. به آنها بگویید که آدم ها معمولا عضو کامیونیتی های متفاوت زیادی هستند و همچنین یک کامیونیتی می تواند در دو نوع کامیونیتی تعریف شود (به عنوان مثال یک محله می تواند هم یک کامیونیتی مبتنی بر جغرافیا باشد یعنی بر اساس مکان جغرافیایی آدم ها به هم وصل شده باشد و هم یک کامیونیتی دوستی باشد) و اینکه آدم های مختلف یک کامیونیتی را به شکل متفاوتی نگاه کنند. برای مثال: یک فرد در یک گروه موسیقی ممکن است گروه موسیقی خود را به شکل یک اجتماع برای ابراز علایق خود ببیند، در حالی که عضو دیگر همان گروه آن را به شکل یک گروه دوستی ببیند.

کامیونیتی های آنلاین

اکنون از دانش آموزان بپرسید که آیا امکان دارد یک کامیونیتی به شکل آنلاین باشد؟ آیا امکان دارد اعضای یک کامیونیتی در یک مکان خاص نباشند و هر کسی در جای متفاوتی باشد؟ آیا فیس بوک، توئیتر یا اینستاگرام کامیونیتی محسوب می شوند؟

اجازه دهید دانش آموزان برای دقایقی در مورد این سوالات بدون اینکه راهنمایی شان کنید، گفت و گو کنند. سپس کاربرگ کامیونیتی های آنلاین را بین آن‌ها پخش کنید و آن را به همراه کلاس بخوانید و کار کنید. زمانی که در حال کار کردن با آن هستید، از آنها بخواهید تا هر چند تا کامیونیتی آنلاین را که فکر می کنند عضو آن هستند، در یک لیست بنویسند.

مردم نگاری

کاربرگ “مردم نگاری چیست؟” را بین دانش آموزان پخش کنید. سپس از آن‌ها بخواهید تا به 7 سوال نخست در کاربرگ پرسش های بحث برانگیز مردم نگاری پاسخ دهند و آن را با کلاس به اشتراک بگذارند.

اکنون از دانش آموزان بپرسید که انجام تحقیق مردم نگارانه در یک کامیونیتی آنلاین چه تفاوتی با انجام تحقیق مردم نگارانه در فضای آفلاین دارد. اطمینان حاصل کنید که نکات زیر در بحث ها مطرح شوند:

مزیت ها:

  • پیوستن به یک کامیونیتی آنلاین آسانتر است، زیرا نیاز به افرادی نیست که به شما کمک کنند وارد گروه شوید.
  • برای یادداشت برداری راحت تر است؛ چرا که ثبت آنچه که به صورت آنلاین اتفاق می افتد، راحت است.
  • برای محققان پژوهش نامحسوس آسانتر است، بنابراین تاثیری بر اعضای دیگر کامیونیتی نمی گذارد.

معایب

  • هویت ها در فضای آنلاین همیشه پایدار نیستند و ممکن است آن‌ها یک زمان باشند و زمانی دیگر حضور نداشته باشند. اعضای گروه ممکن است به راحتی فضا را ترک کنند.
  • خیلی سخت است که اطلاعات جمعیت شناختی دقیقی درباره اعضای گروه بگیریم (سن، جنس، و غیره)
  • در برخی کامیونیتی های آنلاین مانند بازی‌ها، نیاز است مهارت هایی برای بازی داشته باشیم تا وارد گروه شویم. اگر یک محقق به اندازه کافی بازی بلد نباشد یا نتواند زمان کافی برای رشد بگذارد، او قادر نخواهد شد آنچه را که در مرحله های بالاتر بازی اتفاق می افتد، ببیند.

اکنون کاربرگ مردم نگاری دیجیتال را بین دانش آموزان پخش کنید و از آن‌ها بخواهید تا به کاربرگ سوالات بحث برانگیر مردم نگاری پاسخ دهند.

کاربرگ پروژه مردم نگاری دیجیتال را بین دانش آموزان پخش کنید و آن را با دانش آموزان کار کنید. برای آن‌ها زمانی را تعیین کنید تا گزارش مربوط به دانش آموز را در آن انجام دهند.

بنیان نهادن هنجارها و ارزش‌ها

بعد از اینکه دانش آموزان گزارش خود را تحویل دادند، از آن‌ها بپرسید که آیا ارزش‌ها و هنجارها در کامیونیتی ها تکامل پیدا می کنند؟

برای آن‌ها دو مورد از یافته های تحقیق مرتبط با چگونگی شکل گیری توافق میان اعضای گروه در مورد ارزش ها و هنجارها را شرح دهید:

  1. اگر ده درصد اعضای گروه یک باور غیر قابل تغییر داشته باشند، آن باور توسط اکثر اعضای گروه پذیرفته می شود.
  2. اعضای یک گروه تمایل دارند که به سمت چیزی که آن‌ها به عنوان عقاید اکثر اعضای گروه می بینند، حرکت کنند.

به طورکلی، این دو یافته تحقیق نشان می دهد که باوری که توسط  10 درصد اعضای گروه اتخاذ می شود، اگر توسط دیگر اعضای گروه به چالش و نقد کشیده نشود، می تواند تاثیر خیلی زیادی بر نرم ها و ارزش‌های آن گروه داشته باشد. برای مثال: اکثر اعضای یک کامیونیتی ممکن است دیدگاه‌های نفرت انگیز نسبت به یک قومیت خاص نداشته باشند و اما چون تعداد کمی از آن‌ها که اغلب بیش از بقیه عقاید خود را از رسانه های مختلف بیان می کنند و صدای بلندتری دارند، این طور فرض می شود که در آن گروه این نوع نفرت ها جزو هنجارهای کامیونیتی است.

اکنون کاربرگ” ارزش‌ها و فرهنگ های آنلاین: تغییر ارزش های آنلاین” را بین دانش آموزان پخش کنید و از آن‌ها بخواهید تا آن را بخوانند و به پرسش های 1تا 7 پاسخ دهند. سوال 7 را به عنوان تکلیف خانگی در نظر بگیرید.

تعاریف انسان شناسی

  • کامیونیتی: گروهی از آدم‌ها که برای مدت زمان کافی در فضایی مشترک، فرهنگ عامه شان را به اشتراک گذاشته اند و  آن فرهنگ کم کم تکامل پیدا کرده است.
  • فرهنگ: هنجارهای اجتماعی و ارزش های یک کامیونیتی
  • هنجارهای اجتماعی: آنچه که به رفتارهای نرمال و غیر نرمال اطلاق می شود.
  • ارزش ها: آنچه که در یک فرهنگ، مهم، درست یا غلط تعبیر می شود.
  • خرده فرهنگ: یک گروه کوچکتر در کامیونیتی که می تواند هنجارها و ارزش های متفاوتی داشته باشد.

نکاتی که باید به خاطر بسپارید:

هنجارهای اجتماعی رفتار قابل انتظار را توصیف می کند؛ در حالی که ارزش‌ها آنچه را که از نظر اخلاقی خوب یا بد تلقی می شود، شرح می دهد. برای مثال: در بیشتر موقعیت‌ها دادن یک هدیه به کسی که نمی شناسید ممکن است احمقانه به نظر بیاید، اما غیر اخلاقی نیست.

با این حال، برخی از کامیونیتی‌ها از نظر میزان سازشگر بودن با هم متفاوت هستند و ممکن است مواردی که از نظر اعضای گروه ناهنجار باشد، همزمان غیر اخلاقی هم تلقی شود.

هنجارهای اجتماعی دقیقا به معنای قاعده نیست، با این حال ممکن است با هم، هم پوشانی داشته باشند. بعضی وقت ها شکستن یک قاعده ممکن است یک هنجار اجتماعی یاشد. به عنوان مثال: در بزرگراه برای رانندگان یک هنجار است که از سرعت مجاز سریعتر حرکت کنند و قانون را بشکنند.

آدم ها ممکن است عضو بیش از یک کامیونیتی یا خرده فرهنگ باشند.

انواع کامیونیتی ها:

خویشاوندی: یک کامیونیتی که با توجه به پیوندهای خانوادگی تعریف شده است؛ اگرچه این کامیونیتی می تواند آدم هایی را که شما از طریق خانواده خود مانند: دوستان والدین و خواهربرادرهایتان می شناسید، در بر بگیرند.

مثال:________________________________

دوستی: کامیونیتی که با توجه به پیوندهای اجتماعی تعریف شده است.

مثال: _______________________________

علاقه مندی ها: کامیونیتی که با توجه به علایق مشترک، مانند: یک حرف، سرگرمی یا پروژه تعریف شده است.

مثال_______________________________

جغرافیایی: یک کامیونیتی که با توجه به جایی که آدم ها زندگی می کنند، تعریف شده است. آدم ها ممکن است در چندین کامیونیتی متفاوت جغرافیایی در اندازه های مختلف زندگی کنند “از محله آن‌ها گرفته تا کشورشان”، اما فرهنگ کامیونیتی های کوچکتر می تواند تاثیر قدرتمندتری داشته باشد.

مثال: ______________________________

 کامیونیتی های آنلاین

ویژگی های یک کامیونیتی آنلاین:

  1. یک فضای عمومی دارد؛ جایی که تعاملات بین مردم می تواند توسط دیگران مشاهده شود.

یک وبسایت که شما آن را می خوانید یا ویدئو تماشا می کنید، اما با آدم ها در آنجا تعاملی ندارید یک کامیونیتی نیست؛ در حالی که یک سایت که شما مطالبش را  می خوانید یا ویدئو یی در آن تماشا می کنید و  نظرتان را ثبت می کنید، می تواند یک کامیونیتی باشد.

  1. ماندگار است (به این معنی که اگر شما خارج شوید و دوباره برگردید، آن هنوز آنجاست)

یک بازی که شما فقط یک بار انجام می دهید یک کامیونیتی نیست، حتی اگر بازیکنان دیگری داشته باشد (مگر اینکه شما آن را برای مدت زیادی بازی کنید.) یک بازی که حتی اگر شما از آن خارج شوید، دیگران به بازی ادامه دهند، یک کامیونیتی است.

  1. آدم ها در آن روابطی شخصی را شکل می دهند که منحصر به آن فضا است.

اگر شبکه اجتماعی شما به طور دقیق روابط آفلاین شما را بازتولید کند، آن شبکه اجتماعی کامیونیتی نیست، اما اگر شما دوستی های مختلفی در آنجا بیش از محیط آفلاین داشته باشید و یا برخی از روابط آنجا با آنچه که در محیط آنلاین متفاوت باشد، داشته باشید می تواند یک کامیونیتی باشد (به عنوان مثال، شما ممکن است با یک فرد در شبکه ی اجتماعی خود به طور مداوم صحبت کنید در صورتی که در دنیای آفلاین با او صحبت نکنید.)

آدم ها ممکن است در فضاهای آنلاین با نام های واقعی یا نام مستعار و یا ناشناس، مشارکت کنند. هر کدام از اینها که نرمال باشد، بخشی از هنجارهای اجتماعی در کامیونیتی است.

فضای مشترک آنلاین می تواند کامیونیتی های زیادی در خود داشته باشد و همان افراد میتوانند متعلق به چندین کامیونیتی در یک فضای مشترک باشند. برای مثال: فیسبوک خانه میلیون ها کامیونیتی مختلف است و هنجارها و ارزشهای اجتماعی که شما در آن مشاهده می کنید، می توانند بسته به اینکه شما با کامیونیتی دوستان خود یا خانوده خود تعامل می کنید، متفاوت باشد. کامیونیتی های آنلاین در طول زمان توسعه می یابند و همزمان جمعیت فضای آنلاین پایدار می شود و هنجارهای اجتماعی بنیان نهاده می شوند.

در ادامه ی این مطلب، نام کامیونیتی های آنلاینی را که می شناسید و شما عضو آن‌ها هستید، بنویسید. برای هر کدام، نوع کامیونیتی را قید کنید (بنویسید آن کامیونیتی خویشاوندی است، دوستی است، جغرافیایی است یا بیشتر از یک نوع کامیونیتی است).

کامیونیتی                                                           نوع کامیونیتی

 

1.

2.

3.

..

مردم نگاری چیست؟

مردم نگاری عملی برای مطالعه فرهنگ یک گروه (ارزش ها و باورها، زبان منحصر به فرد آن) به واسطه ی مطالعه مستقیم گروه است. این روش به عنوان یک ابزار علمی توسط انسان شناس ها و جامعه شناسان استفاده می شود، اما در دنیای تجارت نیز بازاریابان و تبلیغاتچی ها به منظور فهم اینکه چه محصولات و پیام های تبلیغاتی برای گروه های خاصی جذاب است، از آن استفاده می کنند.

یک گروه برای آنکه سوژه ی تحقیق مردم نگاری شود می بایست حداقل 20 عضو داشته باشد و به شکلی متمایز برای مدت زمانی طولانی وجود داشته باشد تا زبان، نگرش ها و کردارهای متمایزی را در خود توسعه داده باشد. با این حال، نیاز نیست گروه اعضای ثابتی داشته باشد: محققانی که محیط مدرسه را مردم نگاری کرده اند با وجود اینکه اعضای گروه‌های مدرسه ثابت نیستند، اما فرهنگ های پایداری در طول سالیان در مدرسه شکل گرفته است که در طول زمان به دانش آموزان جدید منتقل می شود. (به عنوان مثال: قواعد و اصطلاحات استفاده شده برای زمین بازی)

مردم شناسان با حل کردن خود در فرهنگی که مطالعه می کنند، کار می کنند. یا فقط مشاهده می کنند و یا در فرهنگ مورد مطالعه شان مشارکت دارند. اغلب یک محقق سعی می کند تا یک فرد در گروه بیابد تا به او کمک کند وارد زیرگروه ها شود و یا وقایع را مشاهده کند. مردم شناسان یادداشت های بسیاری را زمانی که در حال مشاهده ی گروه ها هستند از اعمال و رفتار و گفته های آن‌ها، ثبت می کنند. آن‌ها اغلب با اعضای گروه مصاحبه می کنند تا اطلاعات بیشتری به دست آورند و بعضی وقت ها هم کارهای دستی و اشیایی را که استفاده می کنند، مشاهده می کنند تا در مورد فرهنگ گروه اطلاعاتی را به دست بیاورند.

برخی از محدودیت های مردم نگاری به عنوان یک رویکرد این است که انجام آن زمان زیادی می‌گیرد. یک خطر خاص مردم نگاری این است که محقق به واسطه ی عضویت طولانی در یک گروه، هویت و بی طرفی خودش را از دست بدهد به همین دلیل نتواند به خوبی درباره ی گروه فکر کند. دیگر اینکه، با مشارکت در گروه (یا با انتشار پژوهش در گروه) محقق امکان دارد باعث آسیب به گروه یا اعضای خاصی از گروه شود.

محصول نهایی تحقیق مردم نگاری در قالب یک گزارش نهایی است که به عنوان یک روایت (مانند یک داستان) نوشته می شود و تلاش می کند تا به خواننده هم تجربه در مورد حس و حال و چگونگی بودن در گروه مورد بررسی را بدهد و هم اینکه به خواننده در مورد ارزش‌ها، هنجارها، نرم ها و زبان گروه، بینش بدهد.

مردم نگاری دیجیتال

محققان مردم شناس می توانند از طریق آنچه که آزمایش های نقض کردن هنجار نامیده می شود، هنجارها و ارزش های اجتماعی کامیونیتی ها را یاد بگیرند. دلیل اینطور نامیده شدن این عمل این است که پژوهشگر تلاش می کند تا مرزهای رفتار بهنجار را با انجام دادن کاری که ممکن است خارج از نرم های اجتماعی یک گروه باشد، آزمایش کند و نتایج را ثبت کند. اینکه چگونه اعضای آن گروه به این عمل واکنش نشان می دهند، بینش زیادی را در مورد اینکه چه چیزی در گروه بهنجار و چه چیزی نابهنجار تلقی می شود، می دهد.

این نوع آزمایش توسط یک جامعه شناس به اسم هارولد گارفینکل پایه گذاری شد؛ کسی که از دانشجویانش خواست تا به عنوان کسانی که انگار خانه شان خوابگاه است و آن‌ها هم دانشجوی شبانه روزی هستند، رفتار کنند. فرضیه‌ی او این بود که رفتارهای مورد انتظار برای یک دانشجوی خوابگاه مانند یک عضو خانواده نیست و این فرضیه دقیقا همان لحظه که اعضای خانواده به رفتار دانشجویان واکنش نشان داده بودند، اثبات شد.

کریستین سندویگ در دانشگاه ایلینس یک سری از تجربه های مشابه را برای امتحان هنجارها در فرهنگ آنلاین، توسعه داده است. برخی از آن‌ها را در لیست زیر ببینید. زمانی که شما توضیحات همه‌ی آزمایش ها را خواندید به پرسش شماره 7 کاربرگ سوالات بحث برانگیز مردم نگاری پاسخ دهید.

آزمایش شماره 1: به اشتراک گذاشتن بیش از حد

محقق یک فرد آشنا را که به خوبی نمی شناسد، انتخاب کرد و به مدت 24 ساعت برای آن فرد پیام‌ها و اطلاعاتی را فرستاد؛ پیام هایی مانند: “من دارم سوار اتوبوس می شم” ،  “من دارم ناهار می خورم” ، “من وارد کلاس شدم” و غیره. در طول این 24 ساعت فرستادن این نوع پیام ها را با گذشت زمان بیشتر کرد.

آزمایش شماره 2: کامنت های بی ربط به موضوع

محقق در یک دوره سه روزه، تعداد زیادی از کامنت های بی ربط، زیر پست های مخاطبان شبکه های اجتماعی خود گذاشت.

آزمایش شماره 3: تفتیش عقیده

محقق یک گروه 5 نفره با 5 فرد غریبه در شبکه اجتماعی ایجاد کرد (آن افراد را یا نمی شناخت یا دوستانِ دوستانش بودند) و دیدگاه(کامنت) عمومی روی دیوارهای آن‌ها گذاشت. در آن کامنت ها خودش را معرفی می کرد و سوالاتی درباره اعضای جدید می پرسید. اگر محقق و آن 5 نفر دوستان مشترکی داشتند، محقق به آن دوست مشترک اشاره ای نمی کرد. اگر اعضای جدید به پست های اول او واکنشی نشان می دادند، محقق سوالات بیشتری می پرسید و این کار را تا جایی ادامه می داد که آن فرد از پاسخ دادن سر باز می زد.

آزمایش شماره 4: هویت آشکار

محقق یک بازی آنلاین را شروع می کرد و در آن نام‌هایی که مستقیما تعلق دینی یا گرایش جنسی او را نشان می داد، به عنوان اسم خود در بازی استفاده می کرد. به عنوان مثال: “مسلمان شماره 1”. او فقط اسم خودش را اینگونه انتخاب می کرد و هیچ رفتار دیگری مرتبط با اسم انجام نمی داد.

کاربرگ پرسش های بحث برانگیز مردم نگاری (روی کاغذ جداگانه ای پاسخ دهید)

  1. مردم نگاران چه چیزی را مطالعه می کنند؟
  2. یک گروه چه ویژگی هایی می بایست داشته باشد تا سوژه ی یک تحقیق مردم نگارانه شود؟
  3. مردم نگاری در چه رشته های آکادمیکی، بیش از همه استفاده می شود؟
  4. یک مردم نگار چگونه داده ها را جمع آوری می کند؟
  5. ریسک های خاص تحقیق مردم نگارانه چیستند؟ چگونه می توان بر آن‌ها فائق شد و جلوی آن‌ها را گرفت؟
  6. محصول نهایی تحقیق مردم نگارانه شبیه چیست؟ هدفش چیست؟
  7. برای هر کدام از آزمایش هایی که در کاربرگ مردم نگاری دیجیتال عنوان شده است، این موارد را شرح دهید:
  8. فکر می کنید فرضیه ی آزمایش در مورد هنجارها و ارزش های کامیونیتی چه بود (تلاش می شد چه نظریه ای اثبات یا رد شود)؟
  9. فکر می کنید نتیجه آزمایش چه بود؟
  10. این آزمایش چه چیزی را درباره ی هنجارهای اجتماعی یا ارزش های کامیونیتی اثبات می کند؟

کاربرگ پرسش های بحث برانگیز مردم نگاری (نسخه معلم)

  1. مردم نگاران چه چیزی را مطالعه می کنند؟

فرهنگ یک گروه (ارزش ها و رفتارهای آن، زبان منحصر به فردش و باورهایش)

  1. یک گروه چه ویژگی هایی می بایست داشته باشد تا سوژه ی یک تحقیق مردم نگارانه شود؟

حداقل بیست عضو و این گروه باید به اندازه ای عمر کرده باشد تا کردارها، نگرش ها و زبان متمایزی را در خود رشد داده باشد.

  1. در چه رشته های آکادمیکی، مردم نگاری بیش از همه استفاده می شود؟

انشان شناسی و جامعه شناسی

  1. یک مردم نگار چگونه داده ها را جمع آوری می کند؟

از طریق مصاحبه ها، یادداشت های میدانی و مصنوعات و دست سازه ها

  1. ریسک های خاص تحقیق مردم نگارانه چیستند؟ چگونه می توان بر آن‌ها فائق شد و جلوی آن‌ها را گرفت؟

پاسخ های محتمل برای ریسک اول: مدت زمانی را که در اجتماع مورد مطالعه می گذرانید، محدود کنید. یک همکار داشته باشید که همیشه در کنارتان نباشد و در آخر کارهای تان را مرور و نقد کند. ریسک دوم: فقط در وقایعی شرکت کنید که تاثیر زیادی بر اجتماع مورد نظر دارد؛ اعضای گروه را با نام ناشناس و با اسم مستعار در گزارش خود بنویسید تا انتشار گزارش برای آن‌ها بد نباشد.

  1. محصول نهایی تحقیق مردم نگارانه شبیه چیست؟ هدفش چیست؟

یک گزارش روایی که سعی می کند به خواننده، هم این امکان را بدهد که حس عضوی از آن گروه بودن را تجربه کند و هم بینشی درباره ی ارزشها، نرم ها و زبان گروه به او بدهد.

  1. برای هر کدام از آزمایش هایی که در کاربرگ مردم نگاری دیجیتال عنوان شده است، این موارد را شرح دهید:

تمرین یک: به اشتراک گذاشتن بیش از حد

  1. فکر می کنید فرضیه ی آزمایش در مورد هنجارها و ارزش های کامیونیتی چه بود (چه نظریه ای تلاش می شد که اثبات یا رد شود) ؟

از اعضای کامیونیتی انتظار می رود که فقط وقایع و عقاید جالب و مرتبط را به اشتراک بگذارند.

  1. فکر می کنید نتیجه آزمایش چه بود؟

مخاطبان از رفتار محقق اذیت شدند، بعضی از آن‌ها محقق را بلاک کردند و برخی نیز با محقق قطع ارتباط کردند.

  1. این آزمایش چه چیزی درباره ی هنجارهای اجتماعی یا ارزش های کامیونیتی اثبات می کند؟

هنجار این است که فقط عقاید و وقایع جالب و مرتبط به اشتراک گذاشته شود. “اشتراک گذاشتن بیش از حد” به عنوان یک رفتار نامحترمانه، در مقابل ارزشها است و نتیجه آن این است که شخص از کامیونیتی اخراج شود، بلاک شود یا طرد شود. کامیونیتی مورد نظر برای زمان اعضا و توجه شان ارزش قائل است و در این بافت نقض کردن آن، به عنوان بی توجهی عمده به ارزشهای کامیونیتی است.

تمرین شماره دو: کامنت های بی ربط به موضوع

  1. فکر می کنید فرضیه ی آزمایش در مورد هنجارها و ارزش های کامیونیتی چه بود (چه نظریه ای تلاش می شد که اثبات یا رد شود)؟

فرضیه: اعضای کامیونیتی از همدیگر انتظار دارند که به موضوعات ایجاد شده از گفت و گوهای مرتبط به هم احترام بگذارند.

  1. فکر می کنید نتیجه آزمایش چه بود؟

بیشتر مخاطبان محقق را نادیده گرفتند. تعداد کمی نیز کامنت هایی که نشان می داد آزرده و یا گیج شده اند، گذاشتند.

  1. این آزمایش چه چیزی را درباره ی هنجارهای اجتماعی یا ارزش های کامیونیتی اثبات می کند؟

این یک هنجار است که اعضا به مبحث گفت و گوهای موضوعی احترام بگذارند و موضوعات بی ربط پست نکنند. پست کردن موضوعات بی ربط به عنوان یک عمل غیر معمول تلقی می شود، اما یک رفتار ستیزه جویانه تلقی نمی شود و واکنش سختی را به دنبال ندارد. کامیونیتی مورد نظر ، احترام به وقت و توجه اعضا را ارزش می شمارد و در این بافت، نقض کردن آن  نقضِ محدودِ ارزشهای کامیونیتی است.

تمرین شماره سه: تفتیش عقیده

  1. فکر می کنید فرضیه ی آزمایش در مورد هنجارها و ارزش های کامیونیتی چه بود (چه نظریه ای تلاش می شد که اثبات یا رد شود) ؟

فرضیه: اعضای کامیونیتی ترجیح می دهند تا در نهایت با کسانی که دوست شان نیستند در شبکه های اجتماعی، تعامل نکنند.

  1. فکر می کنید نتیجه آزمایش چه بود؟

بیشتر سوژه ها تقاضای دوستی را پذیرفتند، اما تقریبا هیچ کس به سوال های پست شده توسط محقق در فضای عمومی پاسخ نداد. برخی ها به صورت خصوصی پاسخ او را دادند و بقیه هم اصلا پاسخ ندادند. بیشتر سوژه ها مودبانه پاسخ دادند، اما در نهایت با او قطع رابطه کردند و تعداد کمی هم با دشمنی یا شکاکیت پاسخ دادند.

  1. این آزمایش چه چیزی درباره ی هنجارهای اجتماعی یا ارزش های کامیونیتی اثبات می کند؟

این در کامیونیتی یک نرم است که تقاضای دوستی بیشتر افراد پذیرفته شود، حتی اگر آن فرد توسط سوژه شخصا شناخته شده نیست، اما از افراد انتظار نمی رود که به گونه ای تعامل کنند که انگار همدیگر را شخصا می شناسند. کامیونیتی مورد نظر، احترام به پیوندهای شخصی را محترم می شمارد و نقض آن را نقض آشکار و بزرگ ارزش‌های کامیونیتی می شمارد که ممکن است به دشمنی، قطع ارتباط یا طرد شدن منجر شود.

تمرین شماره 4: هویت آشکار

  1. فکر می کنید فرضیه ی آزمایش در مورد هنجارها و ارزش های کامیونیتی چه بود (چه نظریه ای تلاش می شد که اثبات یا رد شود) ؟

فرضیه: اعضای کامیونیتی نسبت به ابراز آشکار گرایش جنسی یا اقلیت دینی، ستیزه جویانه برخورد می کنند.

  1. فکر می کنید نتیجه آزمایش چه بود؟

محققان به اندازه زیادی با زبان بدرفتارانه از طرف دیگر بازیکنان مواجه شدند. بیشتر آن را به طور خاص، به هویت شان ارجاع می دادند و در برخی موارد توسط اعضای هم تیمی ها در بازی، کشته می شدند.

  1. این آزمایش چه چیزی درباره ی هنجارهای اجتماعی یا ارزش های کامیونیتی اثبات می کند؟

این یک هنجار است که اعضای کامیونیتی هویت شما را در صورتی که به ادیان اصلی یا گرایش های جنسی غالب تعلق ندارید، نشناسند. نقض این هنجار به عنوان نقص شدید ارزشهای کامیونیتی در نظر گرفته می شود و ممکن است نتیجه ی آن خصومت آشکار باشد؛ اعضایی که با این رفتار مواجه می شوند حتی ممکن است احساس کنند با نابود کردن هم تیمی خود عدالت را برقرار کرده اند؛ در صورتی که کشتن هم تیمی در شرایط معمول، یک ناهنجاری محسوب می شود.

پروژه ی مردم نگاری دیجیتال

برای این پروژه، شما قرار است که مطالعه ی مردم نگارانه در مورد یک کامیونیتی آنلاین را انجام دهید. شما کامیونیتی مورد نظر را با تصویب من انتخاب می کنید. اگر با آن کامیونیتی از قبل آشنایی ندارید، مشاهده ی میدانی را به همان طریقی که در کاربرگ مردم نگاری چیست؟ انجام می دهید. اگر هم با آن کامیونیتی از قبل آشنایی دارید، آزمایش نقض را همانطور که در جزوه ی مردم نگاری دیجیتال آمده است، انجام می دهید. در هر دو مورد، شما سعی خواهید کرد تا هنجارها، ارزشها و زبان کامیونیتی مورد نظر را شناسایی کنید.

اگر شما در حال انجام مشاهده ی میدانی هستید، شما حداقل باید 10 یادداشت میدانی (ثبت مشاهدات خود-اسکرین شات، ثبت واقعه و غیره) و دو مصاحبه با اعضای کامیونیتی انجام دهید. شما اینها را برای محکم کردن نتایجی که می خواهید از هنجارهای کامیونیتی و ارزش های آن بگیرید، استفاده خواهید کرد. توجه کنید که به طور کلی، مشاهده ی میدانی با یک فرضیه شروع نمی شود. شما نخست داده ها را جمع آوری می کنید و بر اساس مشاهده ها و تحلیل های پس از آن به نتایجی می رسید. اگر اعضای کامیونیتی نام های واقعی خود یا نام های مستعاری استفاده می کنند که قابل شناسایی هستند، آن‌ها را در یادداشت های خود تغییر دهید.

اگر شما در حال انجام یک آزمایش نقض هستید، می بایست یک فرضیه داشته باشید و  بر اساس آزمایش حداقل سه سوژه به نتیجه برسید. هویت سوژه های خود را آشکار نکنید و از اعضای کلاس به عنوان سوژه استفاده نکنید.

چه شما در حال انجام مشاهده ی میدانی یاشید یا در حال انجام آزمایش نقض، پروژه ی شما باید به سوالات زیر درباره کامیونیتی مورد مطالعه پاسخ بدهد:

تعریف:

  1. آیا این کامیونیتی سه ویژگی یک کامیونیتی آنلاین را که در جزوه ی کامیونیتی های آنلاین آمده است، دارد؟ چطور؟

هنجارها:

  1. شما به عنوان یکی از اعضای کامیونیتی چه چیزهایی می توانید بگویید و انجام دهید؟
  2. چه کارهایی نمی توانید انجام دهید یا بگویید؟
  3. چه کارهایی باید انجام دهید تا عضو آن کامیونیتی باشید؟
  4. چه کارهایی نباید انجام دهید تا عضو کامیونیتی بمانید؟

ارزشها:

  1. چه ویژگی ها یا قابلیت هایی توسط اعضا مورد احترام است؟
  2. چه ویژگی ها و قابلیت هایی توسط اعضا، بی ارزش و حقیر شمرده می شود؟

فرهنگ های آنلاین و ارزش ها: تغییر ارزش های کامیونیتی

درست مانند دنیای آفلاین، هنجارها و ارزش های کامیونیتی ها می تواند تغییر کند. این تغییر می تواند مثبت یا منفی باشد و می تواند توسط اعضای کامیونیتی، صاحبان کامیونیتی ها (آدم هایی که صاحب یک فضای آنلاین هستند که کامیونیتی در آن قرار دارد) یا هر دوی آن‌ها، اتفاق بیافتد.

مطالعه موردی:  بازی های شورش و لیگ ستارگان

لیگ ستارگان، یک بازی آنلاین مولتی پلیری است که شهرت بدی به خاطر رفتار بد بازیکنانش دارد. صاحبان بازی، بازی های شورش، سعی کرده بودند تا این رفتارها را با تنبیه بدترین توهین کنندگان کاهش دهند، اما آن‌ها دریافتند که این باعث تغییر بسیار کمی در رفتار بازیکنان می شود. جفری لین، رهبر طراح سیستم های اجتماعی شورش، یک تحلیل از رفتارهای بازیکنانی که رفتار  بد داشتند، انجام داد و دریافت که بدترین بازیکنان_یک درصد بازیکنانی که نژادپرست، سکسیسم و غیره بودند_ در واقع مسئول 5 درصد رفتارهای بد بودند. اکثر رفتارهای بد در حقیقت توسط افرادی انجام می گرفت که به عنوان بازیکنان خوب یا خنثی رتبه بندی شده بودند. آن‌ها همچنین دریافتند که 10 درصد، عددی جادویی برای فرهنگ کلی بازی بود: “اگرچه یک اقلیت کوچک واقعا به شکل منفی رفتار می کند، آن‌ها می توانند کل درک کامیونیتی از خودشان را کنترل کنند. این فقط 11 درصد افراد بد در یک فروم هستند که مسیر بحث  فروم را تغییر می دهند.”

جفری لین نتیجه گرفت که ما نیاز به بازنشانی هنجارهای فرهنگی داریم. مسئله این بود که بازیکنان وارد بازی می شدند، یک سری کارهای بد انجام می دادند، سپس با خودشان فکر می کردند که “این رفتار نرمال است و انجام آن در این فضا مشکلی ندارد”. به نظر جفری باید این هنجارها تغییر می کردند. آن‌ها نیاز بود به گونه ای تغییر کنند که شبیه به دنیای واقعی بودند. بازیکنان اغلب می گفتند: “اگر در  دنیای واقعی بود، من آن کار را هرگز انجام نمی دادم، ولی خوب دنیای آنلاین فرق می کند.” جفری لین همچنین تصمیم گرفت که باید افراد دیگری را برای برطرف کردن رفتارهای بد قاطی ماجرا کند و آن‌ها را تشویق کند زمانی که رفتار بد را می بینند، ساکت نمانند: “سکوت باعث قدرت گرفتن رفتار منفی می شود. چیزی که سکوت می گوید این است که …. ما باور داریم آن رفتار اشکالی ندارد.”

بر اساس یافته ها، تیم جفری لین این گام ها را برداشت:

  1. شناسایی و ممنوع کردن آن یک درصد سمی
  2. خلق یک دادگاه کامیونیتی که در آن بازیکنان این شانس را داشته باشند تا هنجارها و قواعدی را که فکر می کنند مثبت هستند، در صورتی که رفتارهای بدی از بازیکنان دیدند، ایجاد کنند.
  3. گزارش تصمیم های دادگاه مجازی به صورت عمومی (بنابراین کل کامیونیتی می تواند آن‌ها را ببیند) و بازیکنان را در مورد رفتاری که ممکن است باعث تنبیه شود و اینکه چرا آن رفتار نقض هنجارهای کامیونیتی است، آگاه کند.

در نتیجه ی این اقدامات نه تنها رفتارهای بد کاهش یافت؛ بلکه مشارکت بازیکنان در سیستم گزارش دهی افزایش یافت.

پرسش ها

پرسش های مربوط به واقعیات

  1. چه چیزی جفری لین را در مورد اینکه چه کسانی مسئول بیشتر رفتارهای بد در بازی بودند، غافلگیر کرد؟
  2. چگونه جفری لین دریافت که اقلیت کوچکی می توانند تاثیر بزرگی در فرهنگ بازی داشته باشند؟
  3. چطور فرهنگ بازی، بر اینکه بازیکنان چگونه بازی کنند، تاثیر گذاشت؟
  4. چرا آنچه که جفری لین فهمید، به منظور تشویق بازیکنان برای مشارکت در تغییر فرهنگ بازی مهم بود؟

پرسش های مربوط به عقیده

  1. برخی از دلایلی که دانش آموزان ممکن است احساس کنند چون در فضای آنلاین هستند می توانند حرف های نژادپرستانه یا سکسیستی بزنند، چیستند؟
  2. چطور ممکن است که آن‌ها یک نگاه تحریف شده از آنچه در کامیونیتی آنلاین مورد قبول است و یا مورد قبول نیست، به دست بیاورند؟
  3. چگونه ممکن است آن‌ها (یا صاحبان کامیونیتی) به دانش آموزان این احساس را تلقین کنند که این حق را دارند که اعتراض کنند و حرف بزنند؟

بحث و گفت و گو

  1. درباره‌ی فرهنگ کامیونیتی که مطالعه کردید فکر کنید و یک هنجار یا ارزشی را که فکر می کنید مضر است، شناسایی کنید. (نیاز نیست حتما خیلی منفی یا جدی باشد؛ این ارزش یا هنجار مضر می تواند حتی حول فالو کردن یا آنفالو کردن باشد، یا پست کردن و کامنت گذاشتن بر روی یک عکس یا غیبت کردن و شایع پراکنی باشد…)

نویسنده: متیو جانسون

منبع: مدیا اسمارت

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.