قوانین استفاده از موبایل و تبلت توسط نوجوانان

قوانین استفاده از رسانه ها

در عین حال که فناوری می‌تواند ابزاری فوق‌العاده برای نوجوانان باشد وضع قوانین استفاده از موبایل و تبلت برای نوجوانان ضروری است. نوجوانان با خطرات واقعی‌ای در فضای مجازی این روز‌ها روبه‌رو‌اند، از مزاحمان مجازی گرفته تا اعتیاد به اینترنت.

این مهم است که شیوه‌نامه‌هایی را تنظیم و تثبیت کنید که به فرزندتان کمک کند تا راجع به استفاده از گوشی، تبلت و بازی‌های ویدئویی‌اش تصمیمات سالمی اتخاذ کند.

فهرستی از قوانین نوشته شده ایجاد کنید که به صورت واضح انتظاراتِ شما را بیان می‌کند. پیامد‌های منفی تخطی از قوانین را نیز پیش از آغاز برای فرزندتان توضیح دهید تا زمانی که برخی از امتیاز‌ها و امکانات را از آنها گرفتید، اعتراض نکنند.

مقاله مرتبط: قوانین استفاده از اینترنت توسط کودک

در اینجا نمونه فهرستی از قوانین مرتبط با دستگاه‌های الکترونیکی برای نوجوانان آورده‌ایم که می‌توانید آنها را در خانه بکار بگیرد:

۱) ارسال پیامک در حین غذا خوردن ممنوع است

به فرزندِ خود آداب محترمانه‌ی استفاده از دستگاه‌های هوشمند را یاد بدهید و به آنها بگویید که در هنگام صرفِ وعده‌های غذایی از این دستگاه‌ها استفاده نکنند. در عوض سعی کنید که در سرِ وعده‌های غذایی با یکدیگر تعامل داشته باشید. برای فرزند نوجوان‌تان به روشنی شرح دهید که بی‌توجهی به فرد مقابل و سرگرم شدن با گوشی کاری بی‌ادبانه است.

۲) تلویزیون در جریان وعده‌های غذایی باید خاموش باشد

با خاموش کردن تلوزیون در جریان وعده‌های غذایی زمان استفاده از آن را محدود کنید. از تلوزیون به این جهت استفاده نکنید که تنها صدایی را در پس‌زمینه برایتان پخش کند. زیرا که چنین کاری می‌تواند برای تمام اعضای خانواده عادت‌های بدی ایجاد کند.

۳) تا زمانی که تکالیف خانگی و مدرسه تمام نشده‌اند، از گوشی خبری نیست

قوانینی که باعث می‌شوند نوجوان‌ها به مسئولیت‌های خودشان اهمیت بدهند، در درجه‌ی اول باعث تقویت خود‌نظم‌دهی می‌شود. از تلویزیون در مقام یک حق و امتیاز ویژه استفاده کنید که بعد از انجام دادن کار‌ها فرد اجازه دارد از آن لذت ببرد.

۴) دستگاه‌های الکترونیکی را در زمان مشخصی در شب خاموش کنید

راجع به اینکه دستگاه‌های دیجیتالی در چه زمانی در شب باید خاموش شوند، قانونی مشخص وضع کنید. بودن پای نمایشگر‌ها تا پاسی از شب می‌تواند با عادت‌های خواب فرزندتان تداخل داشته باشد. نوجوان‌تان را ترغیب کنید که پیش از خواب از مطالعه لذت ببرد یا کنار خانواده باشد.

۵) در اتاق خواب‌ها نباید تلوزیون باشد

اینکه به فرزندتان اجازه بدهید در اتاق خوابش تلوزیون داشته باشد، تنها او را تحریک می‌کند که بیش از اندازه زمان پای این دستگاه بگذارد. در این صورت نظارت بر اینکه چه برنامه‌هایی تماشا می‌کند و چه مقدار تماشا می‌کند، تقریباً غیرممکن می‌شود.

۶) رایانه‌ها در فضا‌های عمومی قرار دهید

نگه داشتن رایانه‌ها در فضاهای مشترک در زمینه‌ی محافظت از نوجوانتان می‌تواند تاثیرات زیادی داشته باشد. چنین حرکتی باعث می‌شود مطمئن شوید که فرزندتان به محتوا‌های نامناسب دسترسی ندارد و البته می‌توانید از اینکه او چه فعالیت‌هایی را در دنیای مجازی انجام می‌دهد هم آگاه شوید.

۷) والدین باید به رمز‌های عبور دسترسی داشته باشند

گاهی‌اوقات عجیب نیست که نوجوان‌ها رمز‌های عبور حساب‌های کاربری‌شان را به شما بدهند. شما نیز به آنها اطمینان بدهید تا زمانی که دلیلی بر این نداشته باشید که اتفاق بدی در حال رخ دادن است، به حساب‌های آنها نگاه نخواهید انداخت. شما می‌توانید همچنین مجموعه‌ قوانینی را نیز وضع کنید، مانند اینکه به فرزند نوجوان‌تان بگویید او باید در فیس‌بوک با شما دوست باشد و تنها درخواست دوستیِ کسانی را بپذیرد که شخصاً آنها را می‌شناسد.

۸) پیش از خواب گوشی‌ها را خاموش کنید

تعیین کردن زمانی که در آن گوشی‌ها باید پیش از خواب تحویل داده شوند، قانون بسیار خوبی است. بسیاری از نوجوان‌ها هستند که در تمام طول شب به دیگران پیام می‌فرستند که این می‌تواند نوجوان شما را نیز مجبور به پاسخ دادن بکند.

محدود کردن زمان استفاده از گوشی در شب باعث می‌شود فرزندتان راهی برای حفظ کردن ظاهر خودش پیدا کند. اگر فرزندتان بتواند به دوستانش بگوید که «والدینم در شب گوشی‌ام را از من می‌گیرند»، آنها دیگر از فرزند شما انتظار نخواهند داشت که پیام‌شان را پاسخ دهد. نوجوان‌های دیگر هم اگر بدانند که ممکن است والدین دوستانشان پیام‌هایشان را دریافت کنند،‌ احتمال خیلی کمی وجود دارد که پیام بفرستند.

۹) در فضای مجازی اطلاعات شخصی را فاش نکنید

بیشتر نوجوان‌ها حس می‌کنند که از خطر‌های دنیای مجازی در امان‌اند. این باعث خواهد شد که به احتمال بیشتری اطلاعات شخصی‌شان را در اختیار غریبه‌ها قرار دهند. آنها ممکن است گاهی با آگاهی خودشان اطلاعات‌شان را به کسی بگویند که «به نظر بی‌آزار» است، یا اینکه با گفتن جمله‌ای مانند «کاش خانه‌مان رو‌به‌روی مدرسه نبود»، این اطلاعات را به شکلی ناخواسته فاش کنند.

مشخص کنید که دوست دارید چه اطلاعاتی را فرزند نوجوانتان منتشر نکند، از تصویر‌های جنسی گرفته تا آدرس منزل. راجع به اهمیت حفظ اعتبار و پیشینه‌ی خوب در فضای مجازی با آنها صحبت کنید.

۱۰) در شبکه‌های اجتماعی اطلاعات خصوصی خانوادگی را اعلام نکنید

نوجوان‌ها در دنیای امروز به داشتن حریم خصوصی چندان عادت ندارند. بیشتر آنها دوست دارند که راجع به هر چیزی در فضای مجازی صحبت کنند. بنابراین این مهم است که گفت‌وگو‌هایی راجع به اهمیت حریم‌ خصوصی در خانواده با آنها داشته باشید.

روشن و واضح بیان کنید که فرزند نوجوان‌تان نباید اطلاعات خصوصیِ خانوادگی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کند. شاید شما نخواهید که فرزندتان در فیس‌بوک بنویسد که «پدرم امروز اخراج شد!»، یا اینکه در توییتر بگوید: «برادرم به قدری احمق است که در کلاسی ریاضی‌ قبول نشد». انتظارات‌تان را راجع به حریم خصوصی شفاف اعلام کنید.

منبع: وری ول فمیلی

 

 

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.