مدیریت بازی های کامپیوتری در خانه؛ راهکارها

 بهترین روش مدیریت بازی های کامپیوتری در خانه این است که خودتان را به فعالیت‌هایی که کودک انجام می‌دهد، علاقه‌مند نشان دهید. اگر شما این گونه رفتار کنید که واقعا به بازی‌های رایانه‌ای آن‌ها علاقه دارید، احتمال اینکه به توصیه‌های شما گوش کنند بسیار بیشتر می‌شود.

 

مقاله مرتبط: کنترل پرخاشگری کودکان در بازی های کامپیوتری

     چگونه می‌توانید در فعالیت‌های کودکان‌تان شریک شوید:

  • در رابطه با کودکان کم سن و سال‌تر، می‌توانید بازی‌های ویدیویی‌شان را برای‌شان انتخاب کنید. به دنبال بازی‌هایی باشید که عاری از خشونت یا کلیشه‌سازی باشند. می‌توانید برای یافتن بازی‌های مناسب از والدین دیگر کودکان کمک بگیرید. همچنین برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به راهنمای ما با عنوان «انتخاب بازی‌های ویدیویی مناسب» مراجعه کنید.
  • همیشه قبل از اجاره یا خرید یک بازی ویدیویی، توضیحات پشت بسته‌بندی و درجه بندی سنی آن‌ را مشاهده کنید.
  • همزمان با بالا رفتن سن کودکان‌تان، راجع به بازی‌های مورد علاقه‌شان با آ‌ن‌ها صحبت کنید، و زمانی که می‌خواهند آن‌ها را تهیه کنند همراه‌شان باشید.
  • دکتر چریل اولسون و لاورنس کوتنر، در کتاب‌شان به نام «دزدی بزرگ دوران کودکی» نوشته‌اند که گاهی اوقات برخی والدین از اینکه چقدر اطلاعات کمی راجع به بازی‌های مورد علاقة فرزند‌شان دارند، کلافه می‌شوند. کنار کودکان‌تان بنشینید و با آن‌ها بازی کنید. مخصوصا اگر به تازگی بازی ویدیویی جدیدی را تهیه کرده‌اند (این نکته را نیز باید بدانید که بازی‌ها هر چه جلو‌تر می‌روند خشن‌تر می‌شوند، پس سعی کنید که همیشه مقداری از زمان‌تان برای بازی کردن با کودک‌تان اختصاص دهید).
  • اگر امکان دارد رایانة شخصی کودک‌تان را در فضایی باز از منزل قرار دهید تا بتوانید از نزدیک بر روی بازی‌هایی که انجام می‌دهد، نظارت داشته باشید.
  • بازی‌هایی را خریداری کنید که چندین نفر همزمان بتوانند آن را بازی کنند تا بدین صورت تمامی اعضای خانواده در کنار هم از آن لذت ببرند.

 

بازی‌های خشن را ممنوع کنید:

  • به فروشگاه بازی‌های ویدیویی نزدیک محله‌تان بروید و به آن‌ها بگویید که بازی‌هایی را که مناسب سن کودک‌تان نیست، در اختیار او قرار ندهد (اکثر فروشگاه‌ها با چنین درخواست‌هایی موافقت می‌کنند، اگر این طور نبود، سعی ‌کنید فروشگاه‌هایی دیگر پیدا کنید که بازی‌های مناسب‌تری ارائه می‌کنند).
  • راجع به بازی‌های ویدیویی که به نظر‌تان محتوایش نامناسب است، صحبت کنید:
  • از سنین کودکی با فرزند‌ان‌تان صحبت کنید و به آن‌ها بگویید که به چه دلیل محتوای برخی از بازی‌های ویدیویی را نمی‌پسندید. اکثر نوجوانان در برخی مقاطع شاید به سراغ بازی‌هایی که محتوا‌هایی خشونت‌آمیز یا جنسی دارند، بروند و به همین دلیل نمی‌شود که به کلی دسترسی آن‌ها را به چنین بازی‌هایی محدود کرد. اما اگر به فرزندان‌تان توضیح دهید که چرا برخی از بازی‌های ویدیویی زشت و زننده هستند، آن‌ها درکی بهتر از احساسات شما پیدا می‌کنند و به احتمال زیاد ارزش‌ها و عقاید شما را می‌پذیرند و حتی زمان‌هایی که در خارج از خانه مشغول بازی‌های رایانه‌ای هستند، به آن ارزش‌ها احترام می‌گذارند.

 

تقویت تفکر انتقادی در کودک

  • تفکر انتقادی را در کودکان تقویت کنید. به کودکان‌تان بگویید که اگر داستان‌ها‌ و رویدادهای موجود در بازی‌های ویدیویی در دنیای واقعی رخ دهند، چه اتفاقی می‌افتد. زمانی که کلیشه‌سازی‌ها و رفتار‌های قالبی را مشاهده می‌کنید، آن‌ها را به چالش بکشید و کودکان‌تان را نیز به همین کار ترغیب کنید.
  • به کودکان‌تان بگویید که چگونه بازی‌های ویدیویی از خشونت به عنوان ابزاری به عنوان حل مشکلات استفاده می‌کنند. از آن‌ها بخواهید که فکر کنند و ببینند که غیر از خشونت چه راه‌حل‌های دیگری برای حل مسائل وجود دارد. آن‌ها را تشویق کنید تا به سمت بازی‌هایی بروند که از راه‌حل‌های غیرخشن استفاده می‌کنند (بسیاری از بازی‌های جنگی هستند که در آن بازیکن می‌تواند به جای استفاده از خشونت، با استفاده از مخفی‌کاری و برنامه‌ریزی‌های مناسب مراحل را تمام کند. استفاده از سایت‌های نقد و بررسی بازی‌ها می‌تواند کمک خوبی به شما بکند).

 

مقدار زمانی را که کودکان‌تان صرف بازی‌های ویدیویی می‌کنند، کنترل کنید:

  • برای مدیریت بازی های کامپیوتری این گونه نباشید که به کلی کودک را از بازی‌های ویدیویی محروم کنید. این مدل بازی‌ها، مخصوصا برای پسران، بخش مهمی از زندگی اجتماعی آن‌ها به حساب می‌آیند.
  • در زمینة مقدار زمانی که کودکان‌تان می‌توانند به صورت روزانه صرف بازی‌های رایانه‌ای کنند، قوانین مشخصی وضع کنید و به آن‌ها پایبند باشید. در بسیاری از منازل، قوانینی مانند «تا وقتی تکالیفت را انجام نداده‌ای از بازی خبری نیست» یا «تنها در آخر هفته‌ها اجازة بازی کردن داری» وجود دارد.
  • اگر می‌خواهید در رابطه با حداکثر زمانی که کودک با هر بار نشستن پای بازی‌های ویدیویی خواهد داشت، قوانینی تعیین کنید، باید بدانید که به پایان رساندن برخی از بازی‌ها، زمان خاصی را می‌طلبند.
  • به خاطر داشته باشید که شاید زمان‌هایی کودک‌تان یک بازی جدید تهیه کرده است، به شدت درگیر آن باشد، اما این جذابیت موقتی است و با گذر زمان بالاخره فعالیت‌ها و سرگرمی‌های دیگر، برای او دوباره جذاب خواهند شد.

 

کودک را به فعالیت‌های دیگر ترغیب کنید:

  • برای مدیریت بازی های کامپیوتری هر کاری که از دست‌تان برمی‌آید برای تشویق کردن و درگیر کردن کودکان‌تان در انواع مختلف فعالیت‌ها، انجام دهید. اگر می‌بینید که آن‌ها به هیچ فعالیتی غیر از بازی‌های ویدیویی علاقه‌ای نشان نمی‌دهد، می‌توانید فعالیت‌های مختلف را با یکی از بازی‌های مورد علاقة او ترکیب کنید. به عنوان مثال اگر فرزند‌تان بازی‌های سبک نقش‌آفرینی و فانتزی را دوست دارد، می‌تواند او را ترغیب کنید تا کتابی با قالب فانتزی مطالعه کند.

 

مخارج مرتبط با بازی‌های ویدیویی را کنترل کنید:

  • بازی‌های ویدیویی، کنسول‌های بازی و … می‌توانند هزینه‌های سنگینی داشته باشند. برای کاهش چنین هزینه‌هایی سعی کنید به جای خرید، همیشه بازی‌ها یا کنسول‌های بازی را اجاره کنید.

منبع: تیم گوگاردین

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.