کاربرد تکنولوژی در آموزش و کلاس درس

ادغام تکنولوژی در کلاس درس

معلمان چگونه می ‌توانند تکنولوژی را با کلاس درس ادغام کنند؟ احتمالا در مورد اهمیت درک و کاربرد تکنولوژی در آموزش و کلاس درس خود در دنیایی که به شدت در حال دیجیتال شدن است، مطالعه کرده‌ اید اما سعی در فهمیدن نحوه ی کاربرد تکنولوژی در آموزش و کلاس درس می ‌تواند یک کار دلهره‌ آور باشد. با این همه تکنولوژی جدید  و این همه فناوری های آموزشی پیوسته در حال تغییر، ممکن است تلاش برای فهمیدن این که از کجا شروع کنید کلافه کننده باشد، به خصوص برای آن‌ هایی که با تکنولوژی کم ‌تر آشنایی دارند. ولی نگران نباشید! کاربرد تکنولوژی در آموزش و کلاس درس مزایای زیادی دارد. و راه‌ های زیادی برای کاربرد تکنولوژی در آموزش وجود دارد، مانند:

  1. ارائه ی چند رسانه ای
  2. صفحه یا گروه کلاسی
  3. ارتباط ایمیلی
  4. مطالب وبلاگی
  5. وب کوئیست ها (قالب درسی تحقیق محور که در آن بیشتر اطلاعاتی که دانش آموز با آن کار می کند از وب است.)

هر یک از این ها گزینه های باور نکردنی، سازگار با معلم (و دارای قیمت مناسب) برای شروع فرآیند کاربرد تکنولوژی در آموزش و کلاس شما بدون گیج شدن و یا هزینه زیاد هستند.

 

موضوع مرتبط در شبکه گفتگو و تجربه نگاری رسا: کاربرد تکنولوژی در آموزش

 

۱. ارائه ی چند رسانه ‌ای

یکی از آسان ‌ترین روش‌ها برای ادغام تکنولوژی در کلاس، ایجاد ارائه ی چند رسانه ‌ای است. در بین بسیاری از گزینه‌ های چند رسانه‌ ای متفاوت، این روش از روش‌هایی است که بیشترین سازگاری را با معلم  برای بالا بردن تعامل دانش آموزان بدون فشار آوردن به شما و یا کیف پول شما دارا است! خلاق باشید! از پاور پوینت برای ایجاد و تحویل ارائه های جذاب استفاده کنید و یا از دانش آموزان بخواهید که از آن در ساخت ارائه های خود به منظور نشان دادن میزان یادگیری شان استفاده کنند.

عکس، موسیقی، کلیپ ‌های ویدیویی، و سایر مولفه‌ های چند رسانه ‌ای را اضافه کنید تا این کار به یک تجربه ی یادگیری سرگرم‌ کننده و مهیج برای دانش آموزان تبدیل شود.

 

۲. صفحه نمایش دیجیتالی

مطمئنا شما روزانه گرفتار حجم خیلی زیادی از کاغذ بازی هستید. ادغام کردن تکنولوژی به کلاس می ‌تواند راهی خوب برای کاهش بار این کار باشد و به انگشتان شما زمانی برای استراحت بدهد. با استفاده از وب سایتی مانند Padlet که می‌ تواند با دانش آموزان ، سایر پرسنل و والدین به اشتراک گذاشته شود، یک صفحه نمایش دیجیتال به منظور ارسال بدون کاغذ اطلاعیه های روز ایجاد کنید. این روش یک راه عالی برای حفظ همه اطلاعات کلاس در یک مکان سهل الوصول ، بدون نیاز به دوره کردن توده ای از کاغذها است .

* به صورت متناوب شما می‌توانید یک گروه یا صفحه‌ ای خصوصی را با استفاده از رسانه ‌های اجتماعی با هدف رسیدن به همان نتایج ایجاد کنید.

۳. ارتباط ایمیلی

امروزه با محبوب شدن گوشی‌ های هوشمند، اغلب ما فقط یک ایمیل از راه دور هستیم. حتی کم آشنا ترین فرد با تکنولوژی در بین ما، یک آدرس اینترنتی جیمیل یا یاهو دارد که همه ی مخاطبان تلفن و سایر اطلاعات مهم روی آن ثبت هستند و ما را بیش از همیشه در دسترس قرار می‌ دهد. از آنجا که ایمیل به ما امکان مکالمه داشتن در زمان و شرایط خودمان را ارائه می‌دهد، راه ایده‌ آلی برای والدین، دانش آموزان، و معلمانی که برای در دسترس بودن درگیر برنامه های شلوغی هستند، است. از ایمیل برای ارسال برنامه‌ های درسی و انتظارات کلاس، به روز رسانی ها و اطلاعیه های کلاس و همچنین تعامل داشتن با والدین و دانش آموزان در مورد پیشرفت دانش آموزان استفاده کنید.

 

مقاله مرتبط: ۹ روش برای استفاده از تکنولوژی در کلاس درس

 

۴. وبلاگ / ویکی پست (پست هایی که هرکسی قادر به ویرایش آن می باشد)

ایجاد پست‌ های وبلاگی و ویکی می ‌تواند یک راه بسیار موثردیگر برای معلمان جهت ادغام تکنولوژی در کلاس درس باشد. سایت‌ های ویکی به کاربران متعددی اجازه ویرایش صفحات را می ‌دهند و آن‌ ها را ابزاری عالی برای پروژه‌ های گروهی و هم‌ کاری می ‌سازند. یک وبلاگ کلاسی بسازید که دانش آموزان بتوانند صفحات وبلاگ شخصی در مورد موضوعاتی که مطالعه می ‌کنند  در آن ایجاد کنند. با وادار کردن دانش آموزان به داشتن فعالیت با همدیگر در گروهای دو نفره/ یا بیشتر به منظور طراحی صفحات ویکی، با هدف نشان دادن درک شان از یک موضوع، آن ها را به کار گروهی و تبادل تشویق کنید!

 

۵. وب کوئست ها

اگر با وب کوئست ها نا آشنا هستید، آن‌ ها فعالیت های یادگیری پژوهش محوری هستند  با هدف پاسخ دادن به پژوهش ارائه شده مربوط بهدانش آموزان. از آنجایی که بیشتر اطلاعاتی که دانش اموزان حین انجام یک وب کوئست استفاده می ‌کنند از طریق لینک های ارائه شده توسط معلم پیدا می ‌شوند و دانش آموزان اجازه دارند برای تکمیل آن به تنهایی یا در گروه‌ های دو نفری و بیشتر با سرعت مطلوب خود کار کنند، وب کوئست ‌ها می ‌توانند راه خوبی برای ترغیب به آموزش مجازی باشند و همچنین ازیادگیری انطباقی ( که در آن تدریس طبق نیاز و توان هر یک از دانش آموزان انجام می شود) حمایت کنند.

شما می ‌توانید وب کوئست خودتان را بدون کمک بسازید یا یک الگوی آنلاین پیدا کنید و آن را متناسب با موضوع یا درس اصلاح کنید.

 

مقاله مرتبط: تکنولوژی ها و نرم افزارهای ویژه معلولان

 

مزایای استفاده از تکنولوژی در کلاس درس

وقتی معلم ‌ها تصمیم می گیرند تکنولوژی را به کلاسشان اضافه ‌کنند، معمولا قبل از انجام این کار سود و زیان آن را می سنجند. یقینا مهم‌ ترین فایده ی این امر، مشاهده ی افزایش مشارکت در میان دانش آموزان است. استفاده از تکنولوژی به معلم‌ ها این امکان را می ‌دهد که راه‌ های خلاقانه و منحصر به فرد برای آموزش موضوعات سخت به دانش اموزان پیدا کنند و آن‌ ها را نسبت به مطالعات خود هیجان ‌زده نگه دارند. علاوه بر آن، ثابت شده است که ادغام تکنولوژی در کلاس حتی باعث بهبود حافظه می شود.

بعضی از دانش آموزان با تکنیک ‌های سنتی تدریس سازگار نیستند. در عوض وقتی که معلم‌ ها روش جدیدی به وسیله ی آموزش از طریق بازی یا فیلم استفاده می ‌کنند ، دانش اموزان بیشتر در مباحث شرکت می کنند و به نظر می ‌رسد که بیرون از کلاس چیزهای بیشتری به خاطر می آورند.

 

در آخر معلم‌ ها همچنین می ‌توانند مزایای کاربرد تکنولوژی در آموزش و کلاس‌ های شان را جمع بندی کنند. بیشتر معلم ‌ها دریافته اند که با استفاده از ابزارهای هوشمند آنلاین یا نرم افزارها قادر هستند برنامه ‌ریزی درسی و نمره دادن را ساده تر و موثرتر کنند . این ابزارها برای معلمان تا حد زیادی در زمان صرفه جویی می کنند، و معلمانی که از آن‌ ها استفاده می ‌کنند متوجه می شوند که زمان بیشتری دارند تا صرف خود و دانش آموزان شان کنند.

 

ملاحظات بعد از ادغام تکنولوژی به کلاس درس

مثل بیشتر موضوعات، زمانی که بحث کاربرد تکنولوژی در آموزش و کلاس پیش می آید، گام اول سخت‌ ترین گام است. با خودتان صادق باشید. در معرفی تکنولوژی به کلاس درس سطح علاقه، دانش فنی و توانایی ‌ها و بودجه تان را در نظر بگیرید. بعد از این که  تصمیم گرفتید که چگونه می‌خواهید شروع کنید و چه نوع تکنولوژی را می ‌خواهید در کلاس خود استفاده کنید، می ‌توانید فرآیند ادغام آن‌ ها را آغاز کنید. سپس به تحقیق درباره ی فناوری های آموزشی  ادامه دهید و یک برنامه توسعه حرفه ‌ای برای ارتقا همیشگی دانش خود در مورد روش‌های منحصر به فردی که می ‌توانید از طریق آن ها تکنولوژی را در کلاس خود استفاده کنید، ایجاد کنید.

به یاد داشته باشید که انتخاب تکنولوژی متناسب با نیازهای کلاس شما، برخلاف اینکه صرفا از (ترندها) رویه های باب روز پیروی کنید، باعث می‌ شود که این روند برای هم شما و هم دانش آموزان تان روان تر و رضایت بخش تر باشد!

 

منبع: گوگاردین

مقالات مرتبط

استفاده از تکنولوژی در کلاس

یکی از نگرانی هایی که اغلب در میان معلم ها وجود دارد، استفاده از تکنولوژی در کلاس است. مخصوصا زمانی که دانش آموزان ابزارهای خودشان را دارند که ممکن است مشکلات زیادی ار در کلاس پیش بیاورد. در این مقاله راهکارهایی برای حل این مسئله ارائه کرده ایم.

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.