زهرا فرهادی فرهادی
پاسخ های انجمن ایجاد شده است
سلام فاطمه جان
رقابت خیلی مسئله ی مهمیه تو مدارس ما، رفته به تار و پود نظام آموزشی ما، و حتی خود ما. یه چیز مهمی که تو دانشگاه از بهترین استادم یاد گرفتم این بود که رقابت سالم و ناسالم نداره، و روح رقابت، تو خودش یه فرد گرایی و ضعف عزت نفس رو میاره. استادم میگفت رقابت، در مقابل همکاری قرار میگیره و مثلا آموزش تو ژاپن همکاری محوره و تو آمریکا، رقابت محور. مثال هایی تو ذهنمه ازش تو معلمیم، او به تدریج میگم، اما اول به نظرم خود این موضوع که چی به نظر منِ معلم مهمه، وجود داره. آیا ما معلمانی هستیم که تو ملتس مون به رقابت دامن میزنیم یا همکاری؟
فیلم “داستان ران کلارک”
این فیلم بر اساس زندگی معلمی به نام ران کلارک (Ron Clark) در سال ۲۰۰۶ ساخته شدهاست.
فیلم روایت معلمی ست که با انتخاب و علاقهٔ خودش، در مدرسهٔ یکی از مناطق پرآسیب و محروم آمریکا، به اسم هارلم، مشغول به کار میشود.
بچهها برای ارتباط گیری با معلم جدید مقاومتهایی دارند، و ران کلارک تلاش میکند که با شگردهای مختلف به بچهها نزدیک شود، و نشان دهد که کنارشان است و دوستشان دارد. در حالی که کادر مدرسه، از بچههای کلاس ران کلارک، انتظار پایینی دارند، اما معلم جدید که شاگردانش، بلکه انسان را باور دارد تلاش میکند که احترام و ارزش دانشآموزان را به خودشان و بقیه نشان دهد. طبیعتا اینطور نیست که همه چیز برای معلم جدید، خوب پیش برود، فیلم خستگیها و ناامیدیهای معلم را هم روایت میکند؛ اما عشق و تکاپوی ران کلارک و صبری که در این مسیر دارد، او را از ناامیدیهای مسیر به سلامت عبور میدهد.مدرسهٔ عالی ران کلارک در پاییز سال ۲۰۰۶ در شهر آتلانتا بازگشایی شد.
رابطهٔ آقای کلارک با دانش آموزان هارلم همچنان ادامه دارد، و با آنها به سرتاسر جهان، از کاستاریکا تا ژاپن و آفریقای جنوبی سفر میکند.منبع: سایت شبکه تسهیلگران آموزشی
نام کتاب: روابط معلم و دانشآموز
مولف: هایم گینات
مترجم: سیاوش سرتیپی
نشر: علمکتاب روابط معلم و دانشآموز را از یکی از دوستانم هدیه گرفتم. وقتی کتاب را گرفتم، با خودم فکر کردم یک کتاب پر حجم و حوصله سر بر، با مطالب تکراری.
اما وقتی کتاب را ورق زدم، سر ذوق آمدم، یک کتاب پر از خاطرهها و مثالهای معلمی. چه قدر دوست دارم با خواندن تجربهها و خاطرههای واقعی، یاد بگیرم. خسته نمیشوم از خواندن.
این کتاب، یکی از اثربخش ترین کتابهایی بوده که در زمینهی معلمی خواندهام. مثالها و خاطرههای کوتاهی که هایم گینات ذیل فصلهای مختلف روایت کرده، بارها در کلاسها برایم پیش آمده. ممنونم از هایم گینات و دوستی که این کتاب را به من هدیه داد.بخشی از متن کتاب روابط معلم و دانشآموز:
“روزی روزگاری، مردی دچار گرفتاری شدیدی شد و برای کمک نزد خاخام رفت. خاخام به درد دل این مرد گوش فرا داد و چنین نصیحتش گفت: «به پروردگارت توکل کن. روزیات را خواهد داد.» آن مرد در پاسخ گفت: «بله، جناب خاخام. امّا بفرمایید تا آن موقع چه کار کنم؟»معلمان نیز چنین سؤالهایی دارند؛ آنان میپرسند: «تا آن زمان که نظام آموزشی تغییر بکند، چطور میتوانم دوام بیاورم؟» «در زمان حال چه کار میتوانم بکنم تا روابط کلاسی بهتر بشود؟»
تلاش ما در این کتاب پاسخ دادن به این سؤالات است.”
بهترین کتابی که میتونم پیشنهاد کنم، کتاب روابط معلم و دانش آموز، اثر هایم گینات هست
بجز اون:
501 نکته برای معلمان
و کتابچه ی من معلم خوبی هستم، که نکات کوتاه و خیلی مفید و جالبی رو توش مطرح کردهدرسته پاسخ خانم عاطفه، فقط حواستون به گذاشتن برنامه برای امتحان و ارزشیابی کلاسی هم باشه، اینکه مثلا هر چند جلسه یک بار میخواید ارزشیابی کلی داشته باشید، و بقیه ارزشیابی ها
سلام
خب بستگی به شرایط داره تا حدی، مثلا توی دبیرستان که بچه ها آزمون ازمایشی بیشتر دارند، برنامه ی کتاب بهتره رعایت بشه،یه چیز دیگه هم اینکه تو مقاطع متوسطه، امتحان نوبت اول و دوم بودجه بندی مشخصی داره، و اداره پیگیری میکنه سوالات رو، اما مثلا میشه خود مباحث هر نوبت رو با صلاح دید جابجا کرد
یه چیز دیگه هم خب خود کتاب احتمالا یه توالی رو رعایت کرده تو مباحث، به این هم باید توجه کرد.
البته اگه سوالتون رو درست فهمیده باشم:))، ممکته سوال شما این باشه که ایا تدریس کل کتاب اجباریه یا نه، اون یه سوال دیگه است.