انجمن ها

سوال بپرسید, جواب بگیرید و با
انجمن های ما در سرتاسر دنیا در ارتباط باشید.

  • الهام فخرایی

    عضو
    1 آبان 1399 در 14:25

    مهارت گوش دادن

    ابتدا نمونه های ویدیویی را از لینک زیر دریافت کنید و به بچه ها نشان بدهید؛ از آنها بخواهید درباره موضع و موضوعی که هر یک از طرفین به آن پرداختند، صحبت کنند.
    https://plink.ir/PcHEc

    در مرحله بعد از آنها بخواهید همین رفتار را در قالب نمایش در دو گروه اجرا کنند و از آنها فیلم بگیرید

    و در مرحله سوم
    با استفاده از یک سنگ با بچه ها تمرین کنید. می توانید روی سنگ نقاشی کنید یا سنگی که کمی متفاوت باشد را استفاده کنید.

    سپس اعلام کنید که هر بار فقط کسی اجازه صحبت کردن دارد که سنگ را در دست داشته باشد و نفر مقابل باید فقط گوش بدهد و بعد از تمام شدن صحبت طرف مقابل، قبل از هر چیزی ابتدا درباره آنچه شنیده بازخورد بدهد، یعنی به نوعی حرف طرف مقابل را به طور خلاصه، بازگو کند.
    همزمان به طرف اول زمان مشخصی بدهید تا تمرین کند، در زمان خود و بدون حاشیه پردازی، صحبتش را تمام کند.

    حالا سوال کنید:

    آیا متوجه شدند گروه مقابل درباره چه چیزهایی صحبت کرد؟ آیا به درک متقابل رسیدند؟ این گفتگو برای آنها لذت‌بخش بود؟ وقتی ویدئوی گفتگوی خودشان را می بینند، چه احساسی دارند؟ اگر فردی که در جریان این بازی نیست، این ویدئو را ببیند، چه فکری خواهد کرد؟

    آیا فردی که صحبت می‌کرد، توانست به موقع منظورش را برساند؟ یا می توانست روشن تر و کوتاه‌تر صحبت کند؟

    تکنیک سنگ سکوت را می توانیم با عروسک یا ابزار دیگری هم در جمع خانواده و هم در کارگاه های فلسفه برای کودکان و هم دوره های گفتگو محور چه با کودک و چه بزرگسال اجرا کنیم.

    به عنوان والدین هم می توانیم این تمرین را با بچه ها انجام بدهیم. هم تمرکز را افزایش می دهد و هم آداب گفتگو را تمرین می کنیم.

    پ. ن
    جالب اینجاست که در مناظره آینده بایدن و ترامپ قرار شده که میکروفون ها خاموش باشند… به نظر شما چقدر َطول می کشد که رئیس جمهورها و کارشناس های نقد و اندیشه مهارت گفتگو را یاد بگیرند؟

  • محیا

    عضو
    1 آبان 1399 در 15:30

    سلام بنطر من یکی از بزرگترین مشکلات مردم ما توانایی خوب گوش دادن هست و اینک ما هنوز نمیتونیم ب معنی واقعی کلمه انتقاد بشنویم! ما فقط گاهی ادعا میکنیم که میتونیم بشنوییم درحالی ک مشکل اصلی خوب گوش ندادن ما اینک ما هنوز به اون مرحله ار رشد شخصیت نرسیدیم ک بتونیم انتقاد دیگران نسبت ب نظر یا عقیده خودمون رو هضم کنیم ! شاید هم ما میترسیم بشنویم که مبادا کلیه باورها و نگرشهامون بهم بریزه ما میترسیم حقیقت چیز دیگری غیر از نظر ما باشه …

    • الهام فخرایی

      عضو
      1 آبان 1399 در 21:31

      موافقم و در ادامه نکته ای که شما عنوان کردید، فکر می کنم حتی جایی که مطمئن هستیم، انتقادی (هر چند برای نقد هم باید ظرفیت سازی کنیم، چه شنیدنش و چه انجام دادنش درباره دیگران) در کار نیست هم باز در گوش دادن ضعف داریم.

  • قاسم برجسته

    عضو
    2 آبان 1399 در 12:06

    شنیدن موثر به کمک کی کند تا  ایده های دیگری  را بتوانیم ارزیابی کنیم . و مقدمه ای هست بر همدلی

    • الهام فخرایی

      عضو
      3 آبان 1399 در 13:43

      می دونم که شما در این مورد تجربه جالبی دارید، ممنون میشم که اینجا بازگو کنید و توضیح بدید که چطور همزمان هم ارزیابی کنیم و هم همدلی؟

برای پاسخ دادن ابتدا وارد سایت شوید.

نوشته اصلی
0 از 0 پست‌ها ژوئن ۲۰۱۸
حالا