انجمن ها

سوال بپرسید, جواب بگیرید و با
انجمن های ما در سرتاسر دنیا در ارتباط باشید.

خانه انجمن ها گروه سواد رسانه ای ارتباط سازنده در فضای مجازی

  • سپیده

    عضو
    19 مهر 1400 در 15:21

    ارتباط در فضای مجازی و جهت دهی به آن

    تغییرات زندگی آنقدر زیاد و متنوع شده که از سرعت تصمیم گیری ما پیشی گرفته است.

    برای هر پدیده ای راه حلهایی می یابیم، غافل از اینکه پدیده ها و موضوعات مدام در حال تغییر هستند و ما گریزی نداریم جز پذیرفتن و تغییر دادن راه حل های خود

    تا بتوانیم با آرامش به مسیر خود ادامه دهیم، و از زمان به بهترین نحو استفاده کنیم.

    یکی از پدیده های عصر امروز، وجود راههای ارتباطی مجازی و شبکه های مختلفی است که در نگاه اول با هدف انتقال اطلاعات و در گام بعدی به جهت سرعت بخشیدن به روابط و تعاملات طراحی شده است. اما بعضا فراموش می کنیم که اینها ‘ابزار’ ی بیش نیستند و عملکرد ابزار این است که در خدمت انسان باشد برای تسهیل در امور، نه انسان در خدمت ابزار یا انسان ابزاری!

    در گفتگوی اثربخشی که با دوستان و همکاران آموزشی داشتیم، صحبت از انتخاب ابزار ارتباطی و نحوه استفاده از آن بود که، با توجه به شنیده ها، مشخص شد شبکه اجتماعی اینستاگرام از محبوبیت بیشتری در مقایسه با سایتهای اینترنتی، لینکدین، واتساپ، تلگرام، یوتیوپ، آپارات و… برخوردار است

    اما…

    همان گونه که ذکر شد، ابزار یعنی وسیله ای کمکی برای رسیدن به هدف، پس نکته اول همین جا آشکار می شود که اگر قرار است ابزار به من کمک کند، پس باید در راستای هدف من باشد، اگرنه، تنها می توان روی بُعد سرگرمی گونه و یا جنبه تبلیغاتی و دریافت اطلاعات عمومی آن حساب کرد.

    که جز این هم نیست!

    و اگر ریزبینانه تر نگاه کنیم، همین بعد سرگرمی گونه شبکه های مجازی نیز باید در مسیر و راستای هدف و چشم انداز ما باشد، تا آسیب زننده یا فرساینده نباشد.

    با جمع بندی صحبتها به این نمودار یا فرآیند دست یافتیم که:

    ۱.نیاز خواسته و هدف خود را در مقابل ابزارهای مختلف بشناسیم و مشخص کنیم. و این هدف را پیش چشم خود نگهداریم تا از شیفتگی و مسخ شدن در برابر بقیه موضوعات پیشگیری کنیم.

    ۲.محتوا و مطالبی که مرتبط به خواسته و نیازمان هست را جستجو کنیم، هرآنچه پیش روی ماست را با هدفی که بر سر گذاشته ایم تطبیق دهیم و بعد برایش وقت بگذاریم.

    ۳.هنگام جستجو و استفاده از مطالب، روی گذر زمان کنترل داشته باشیم. برای استفاده بهتر از زمان، می توانیم از روش کوتاه سازی مطالب یا خلاصه نویسی یا خلاصه گویی کمک بگیریم.(از طریق وویس، ویدئو، یادداشت برداری و…)

    ۴.بهترین روش جستجو حذف و ذخیره است.

    اگر هدف ما روشن باشد، در نگاه اول و با اندکی تحقیق در سایت شبکه کانال و… متوجه خواهیم شد که آیا مطالبش پاسخگوی نیاز ما هست یا خیر؟ اگر پاسخ مثبت باشد می توانیم آنرا ذخیره و شماره گذاری کنیم تا به ترتیب اولویت استفاده شود. و اگر پاسخ منفی است خیلی سریع آنرا حذف می کنیم.

    ۶.برای موضوعاتی که نیاز به ایجاد ارتباط و تعامل هست مانند دوره آموزشی و… حتما به روش ارتباط گیری و انتقال حس و مفهوم توسط مدرسین توجه کنیم.

    یک حس واقعی فقط از طریق یک مطلب واقعی، و از سوی یک هویت واقعی منتقل می شود. و این یعنی ارتباط سازنده.

  • سمانه خداوردی

    عضو
    20 مهر 1400 در 12:57

    سلام . ممنون از متنی که به اشتراک گذاشتین . من خودم آدمی بودم که به تکنولوژی علاقه ی چندانی نداشتم و البته هنوزم خیلی ندارم . هنوز دوست دارم نامه و پیامم را بنویسم و به کبوتر نامه بر بدم تا آن را به مقصد برساند . حالاتصورش را کنید که من در این دنیای مجازی و این سرعت تکنولوژی در چه عذابی هستم . بخاطر شغلم ( مربی ) کمی آشنا بودم ولی هنوز مقاومت می کردم . اما وقتی قرار شد کلاس ها به صورت مجازی انجام شود من تقریبا نابود شدم . با فضاهایی مثل اینستاگرام و واتس اپ …. اصلا آشنایی نداشتم . حالا باید با دانش اموزانم ارتباط می گرفتم و حتی تدریس هم می کردم . واقعا در فشار روحی بدی بودم . اما تصمیم گرفتم که باید بتونم خودم را با آنچه در دنیای امروز در حال رخ دادن هست تطبیق بدم . کم کم یادگرفتم گروه واتس اپی درست کنم . وارد اینستاگرام شدم . سعی کردم با هدف هایی که دارم وارد این فضاهای مجازی شوم . الان حالم بهتر شده . کتاب خانه ی الکترونیکی دارم . در اینستاگرام پیج هایی را فالو دارم که می توانم در کلاس های اموزشی شرکت کنم . الان که تقریبا دو سال از آن حال بدی که داشتم می گذرد . وقتی به عقب برمی گردم ونگاه می کنم می بینم که خیلی هم بد نیست که ادم وارد دنیای مجازی و این تکنولوژی که به سرعت برق در حال پیشرفت هست بشود اما مسیر باید روشن و مشخص باشد . بدانیم چرا در واتس اپ هستیم .چرا در اینستاگرام یم چرخیم ……

    ودر آخر بگم که خیلی خوشحالم که با رسا اشنا شدم که می تونم بنویسم و پیام بگذارم .

    البته هر چند وقت یک بار هم به خودم تلنگری می زنم که حواست باشد خیلی غرق نشوی در این دنیای مجازی .آدم ها در دنیای واقعی هستند .

برای پاسخ دادن ابتدا وارد سایت شوید.

نوشته اصلی
0 از 0 پست‌ها ژوئن ۲۰۱۸
حالا