انجمن ها

سوال بپرسید, جواب بگیرید و با
انجمن های ما در سرتاسر دنیا در ارتباط باشید.

خانه انجمن ها خوشه ریاضی معلمان ریاضی متوسطه ارتباط واقعی، یادگیری واقعی

  • ارتباط واقعی، یادگیری واقعی

     قاسم برجسته بروزرسانی شده 3 سال قبل 2 اعضا · 3 نوشته‌ها
  • قاسم برجسته

    عضو
    4 اردیبهشت 1400 در 11:01

    در یادگیری طبیعی، سهم عمده از یادگیری، مربوط به احساسات و هیجاناتی که یادگیرندگان، در فرایند آموزش کسب می کنند، است.در آموزش دیالوژیکی امکان برقراری ارتباط واقعی در جریان آموزش وجود دارد و یادگیری در این فرایند به یادگیری طبیعی نزدیک تر می شود. در کلاس ریاضی هفتم موضوع درس، مبحث پیدا کردن مختصات بردار بود. درصحبت های اولیه از جابه جا شدن و رفتن از مکانی به مکان دیگر، از بچه هاخواستم از جایشان بلند شوند و حرکت کنند. کدام نقطه از اتاق یا حیاط خانه شان را دوست دارند. به آن نقطه توجه کنند. اگر دوست داشتند عکس بگیرند و در گروه بفرستند، بعد از این فعالیت روی تمرینی در کتاب و پیدا کردن مختصات متمرکز شدیم.قول و قرار ما در حرکت در صفحه، افقی و عمودی حرکت کردن بود، مبدا مختصات تعبیر شده بود به خانه کدخدا، و نقطه هایی که در صفحه بودند تعبیر به چشمه، درخت، سرکوه، کتابخانه و ….. غیر ه شده بود. تکاپو و حرکت در رسیدن به چشمه و کوه ، همراه با بیان شاعرانه و آهنگین کردن جملات ، جو خوبی را در کلاس ایجاد کرد. در این صحبت ها تاکید می شد به مبدا مختصات، یکی از بچه ها گفت، مبدا مختصات معنای خدا را به ذهنش می آورد. نوبت به مختصات بردار رسید، دیگر این دفعه بچه ها از هر نقطه دلخواه می خواستند حرکت کنند به نقطه دیگر، با همان قول قرار ، اول حرکت افقی و بعد حرکت عمودی، بعد از پیدا کردن مختصات چند بردار من به بچه ها گفتم اسم رمز حرکت ما ، مثلث قایم ازاویه است . از آنها پرسیدم چرا این اسم را انتخاب کردم؟ آنها بعد از توجه ، گفتند حرکت ما شکلی درست می کند شبیه مثلث قایم ازاویه . آنچه در کلاس داشت اتفاق می افتاد ثمره و میوه ارتباط دیالوگی بود که ازآغاز کار بنایش گذاشته شده بود. وقتی هیجانات و عواطف بچه ها در ارتباط آموزشی به طور مثبت برانگیخته شود آنها مسئولیت یادگیری خود را بر عهده می گیرند . در پایان از آنها خواستم به 5 پرسش ارزیابی فرایند کلاس:

    1-چه زمانی احساس کردید که غرق اتفاقاتی شده اید که در کلاس روی می دهد ؟
    .2 چه زمانی احساس دلسردی کردید؟
    .3 از نگاه شما سودمند ترین و مورد تایید ترین اقدام، دوستان شما یا معلم انجام داد چه بود؟
    4 از نگاه شما گیج کننده ترین اقدام، دوستان شما یا معلم انجام داد چه بود؟
    .5 در رابطه با کلاس چه موضوعی بیشتر شما را غافلگیر کرد؟

    پاسخ بچه ها به سوالات بالا

    1. موضوعات مختلفی مرا به فکر فرو برد (مختصات می تواند شهری به وسعت زیاد(مانند شهر خودمان) باشد که ۴ تا ناحیه با نوع مردمان مختلف دارد) حرکت به سمت عمودی و افقی خم جالب است و در زندگی ما به شدت وجود دارد.
    2. در آموزش گفتگویی زیاد ادم ها دور نمی شوند از درس چون که ذهن همه ما بچه ها به نظرم به فکر وادار می شود.
    3.اینکه در خانه مان بگردیم به دنبال نشانه ای زیبا از ریاضی.
    4. به نظرم کاری وجود نداشت.
    5.این که از نظر بچه ها با هم فکر کردن صورت میگیرد و شعر خوانی که آواز هم می توانیم بگوییم بسیار جالب است یعنی ریاضی را با داستان و آواز یاد بگیریم.

    ۱:زمانی که شما به ما انگیزه برای تمرین میدین
    ۲:زمانی که حواسم از درس پرت میشه
    ۳:تلاش دوباره برای بهترین نمره در امتحان ترم ۲
    ۴: نا امید شد
    ۵: رفتار خوب آقای برجسته

    1-زمانی که آقای برجسته به ما انگیزه میدهد
    ۲: زمانی که حواسم از کلاس پرت شده
    ۳:تلاش دو باره برای نمره خوبی کسب کنم
    ۴: ناامید شویم و تلاشی برای درس خواندن نکنیم
    ۵: رفتار خوب و اخلاق مهربان آقای برجسته

    ( بازخورد من از این ۵ سوال )
    #قاسم برجسته مروج یادگیری در گفت و شنود
    #یادگیری در گفت و شنود

  • محیا

    عضو
    5 اردیبهشت 1400 در 14:26

    اقای برجسته چقدر عالی گفتید یادمه خودم در مقطع راهنمایی)متوسطه اول) کلی تو بخش مختصات مشکل داشتم و دروغ نگم بدم میومد …الان که شما داشتید این خاطر رو میگفتید متوجه شدم چقدر شیرین بوده …اینجاست که شیوه یاددهی_یادگیری چقدر در آ.پ ما موثره و بچهای ما حق دارند که درس ها براشون سخت باشه چون یادنگرفتند که چگونه یادبگیرند(فرایادگیری) .

  • قاسم برجسته

    عضو
    12 اردیبهشت 1400 در 19:43

    وقتی ما بتوانیم جایی برای جنبه فردیت بچه ها و تجربه های آنها را در طراحی اموزشی قرار دهیم تعامل آن ها در یادگیری بالا می رود. نکته دیگر بچه ها نسبت به هوش حرکتی به طور معمول واکنش مثبت تری نشان می دهند.

برای پاسخ دادن ابتدا وارد سایت شوید.

نوشته اصلی
0 از 0 پست‌ها ژوئن ۲۰۱۸
حالا