انجمن ها

سوال بپرسید, جواب بگیرید و با
انجمن های ما در سرتاسر دنیا در ارتباط باشید.

خانه انجمن ها گروه سواد رسانه ای چطور مفهوم بازنمایی را به دانش آموزان آموزش دهیم؟؟!

برچسب خورده: ,

  • چطور مفهوم بازنمایی را به دانش آموزان آموزش دهیم؟؟!

     مانیا عاله پور بروزرسانی شده 2 سال، 5 ماه قبل 2 اعضا · 3 نوشته‌ها
  • مانیا عاله پور

    عضو
    19 آبان 1400 در 20:04

    مغز ما همانقدر که برای تحلیل دنیای واقعی تواناست به همان اندازه هم اشتباه می کند و می توان گفت تا اندازه زیادی احمق است. اگر حواس مان نباشد مغز ما تصاویری که از رسانه ها می بیند را به عنوان واقعیت به ما می قبولاند. در صورتی که آن تصاویر بازنمایی هستند و نه خود واقعیت.

    وقتی درباره‌ی بازنمایی حرف می زنیم یعنی اینکه رسانه یک واقعیت را انتخاب می کند و آن را باز+نمایی می کند. یعنی آن را دوباره می سازد. آنچه رسانه برای ما از روی واقعیت نمایش می دهد هرگز نمی تواند آن چیزی باشد که در واقعیت بوده است چرا که رسانه ها با توجه به سلایق، محدودیت‌ها، منافع و علایق خود یک واقعیت را نمایش می دهند و به عبارتی آن را باز می نمایاند. این تصویر دوم نمی تواند مساوی با واقعیت باشد.

    به عنوان مثال در عکاسی دیدگاه خاص عکاس از چیزی که می خواهد نشان دهد در فریم ها مشخص است و ارزشها و باورهایش را نشان می دهد.

    در مورد مفهوم بازنمایی درک اینکه چگونه عناصر خاص در هر تصویر می تواند استفاده شود تا داستانی گفته شود و اینکه چگونه تصاویر می توانند یک داستان را شکل دهند، ضروریست.

    بر اساس مفهوم بازنمایی، یک روزنامه نگار بر اساس باورهای خودش یا بر اساس ایدئولوژی که خودش یا ناشر یا کمپانی خاصی که به آنها پول می دهد تا آگهی منتشر کنند، مطلب می نویسد.

    چطور می توان این مفهوم را به دانش آموزان یاد داد؟

  • سمانه خداوردی

    عضو
    21 آبان 1400 در 12:20

    سلام .

    نکته ی بسیار جالب و مهمی رو بیان کردید. ممنونم که با مثال، موضوع واضح و روشن تر شده است. این که هر آنچه اینترنت ( گوگل) می گوید و نشان می دهد ممکن است واقعی نباشدمسئله ی بسیار مهمی هست. قبل از آموزش به بچه ها، ما بزرگ تر باید این را بیاموزیم. من ِمربی، منِ مامان و یا بابا. هنوز ما بزرگ تر ها اسیر این باز نمایی ها هستیم و همه را هم واقعی می دانیم ! چطور می توانیم به کودکانمون بگویم این ها( اطلاعات ، تصاویر، دانش …) فقط بازنمایی یک فکر واندیشه فردی است از یک واقعیت !

    • مانیا عاله پور

      عضو
      17 آذر 1400 در 10:02

      ممنونم و دقیقا درسته. به همین دلیله که می گیم ذهن ما می تونه خیلی خطا کنه و همواره باید آگاه باشیم. نکته اینجاست برای اینکه همیشه آگاهانه با هر چیزی برخورد کنیم مستلزم اینه که قبول کنیم ذهن ما دائم در حال خطا کردنه.

برای پاسخ دادن ابتدا وارد سایت شوید.

نوشته اصلی
0 از 0 پست‌ها ژوئن ۲۰۱۸
حالا