انجمن ها

سوال بپرسید, جواب بگیرید و با
انجمن های ما در سرتاسر دنیا در ارتباط باشید.

  • تفاوت رقم و عدد

  • پریسا پژوهی

    عضو
    11 آبان 1400 در 21:31

    تفاوت عدد و رقم

    در کلاس چه باید بکنیم؟

    در ابتدای سال تحصیلی این مبحث در فصل اول کلاس دوم دبستان به دانش‌آموزان تدریس می‌شود. به همین منظور پیشنهاد می‌شود در هنگام استفاده از این کلمات در صحبت کردن و نوشتن دقت لازم را داشته باشیم، به طور مثال یک عدد دو رقمی بسازید. در نوشتن اعداد هم تاکید می‌کنیم که ۳۴ یک عدد دورقمی است که از دو رقم ۳ و۴ ساخته شده است.

    در کتاب ریاضی برای نوشتن یک عدد دو رقمی از بچه‌ها خواسته شده که عدد ۲۷ را به عدد و به حروف بنویسید که اشتباه است و صحیح آن این است: عدد ۲۷ را به رقم و حروف بنویسید. پس ادبیات درست در تدریس و نوشتن درست در کاربرگ‌ها باعث می‌شود تا قسمتی زیادی از این اشتباهات برطرف شود.

    پیشنهاد یک کارگروهی:

    این کارگروهی ۱۰ نفره است که هر دانش‌آموز یک رقم می‌شود، رقم‌های ۰ تا ۹

    در هر گروه از دانش‌آموزان می‌خواهیم هردو نفر در کنار هم یک عدد دو رقمی بسازند و روی یک برگه بنویسند و آن را در دست بگیرند از آنها می‌پرسیم تو چه عددی هستی؟ هر دو می‌گویند ۲۷ . در ادامه می‌پرسیم از چه رقم‌هایی ساخته شده‌ای هر دو رقم خود را اعلام می‌کنند ۲ و ۷. در اینجا هدف توجه به تفاوت رقم و عدد است اما درکنار این مفهوم به ساخت اعداد دو رقمی هم توجه می‌کنیم و در ساخت عدد دورقمی با صفر به این نکته که صفر پشت رقم خوانده نمی‌شود اشاره‌ می‌کنیم.

    پیشنهاد یک فعالیت:

    یک جدول ارزش مکانی با چوب درست کنیم یا یک جدول بزرگ روی تخته می‌کشیم. به هر کدام از دانش‌آموزان یک رقم می‌دهیم و تاکید به کلمه رقم می‌کنیم. از هر دو نفر می‌خواهیم به عنوان رقم دهگان یا رقم یکان در جدول بایستند و وقتی از جدول در کنار هم بدون عوض کردن جا خارج می‌شوند عدد دو رقمی که ساخته‌اند را اعلام کنند.

    در ادامه هم می‌توانیم به این نکته اشاره کنیم که وقتی کلمه درخت را می‌نویسیم این کلمه از ۴ حرف تشکیل شده و یک کلمه ۴ حرفی‌ است و عدد ۱۴ از ۲ رقم تشکیل شده و یک عدد دو رقمی است. با مقایسه کلمه و حروف تفاوت عدد و رقم بیشتر برای دانش‌آموزان مشخص می‌شود.

برای پاسخ دادن ابتدا وارد سایت شوید.

نوشته اصلی
0 از 0 پست‌ها ژوئن ۲۰۱۸
حالا