انجمن ها

سوال بپرسید, جواب بگیرید و با
انجمن های ما در سرتاسر دنیا در ارتباط باشید.

خانه انجمن ها گروه سواد رسانه ای تکنولوژی های نابینایان و کم‌بینایان

برچسب خورده: 

  • تکنولوژی های نابینایان و کم‌بینایان

     مریم بروزرسانی شده 2 سال، 7 ماه قبل 2 اعضا · 2 نوشته‌ها
  • ابوذر سمیعی

    عضو
    27 مهر 1399 در 22:56

    در این بخش قصد دارم تکنولوژیهای مفید برای دانش‌آموزان #نابینا و کم‌بینا را معرفی کنم. به عنوان اولین تکنولوژی، به سراغ #صفحه_خوان یا #Screen_readerرفته ام.
    پیش از آغاز لازم است توضیح دهم،سابقا رسم بر این بود که دانش‌آموزان دارای معلولیت از سایر دانش‌آموزان جدا شوند و در مدارس استثنائی تحصیل کنند اما در آموزش و پرورش نوین، آموزش فراگیر در دستور کار قرار گرفته و همه دانش‌آموزان باید درکنار هم تحصیل کنند تا بتوانند با نیازها و محدودیتهای یکدیگر آشنا شوند و پذیرای تفاوت‌ها باشند. در این حصوص بیشتر صحبت خواهیم کرد. فعلا برویم سراغ «صفحه خوان».
    دانش‌آموزان نابینا و کم‌بینا، برای کار با کامپیوتر، موبایل یا تبلت، از نرم‌افزارهایی به نام صفحه خوان استفاده می‌کنند که هرآنچه بر روی صفحه وجود داشته باشد برایشان خوانده می‌شود. به این ترتیب، آنان می‌توانند به راحتی با همه نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌هایی که نصب کرده‌اند کار کنند.
    البته این برنامه‌ها باید استانداردهای دسترس‌پذیری را رعایت کرده باشند تا صفحه‌خوان بتواند بخش‌های مختلف را بخواند. متاسفانه یکی از اپلیکیشن‌های ضروری که این استانداردها را رعایت نکرده و توسط صفحه‌خوان‌ها پشتیبانی نمی‌شود اپلیکیشن شاد است. یعنی دانش‌آموزان نابینا و کم‌بینا فعلا قادر به استفاده از این اپلیکیشن نیستند.

    اگر دانش‌آموز نابینا و کم بینا دارید:
    بهتر است بر روی اپلیکیشن‌هایی مثل واتس اپ یا تلگرام که دسترس‌پذیر هستند با آنها ارتباط برقرار کنید-
    حتی‌الامکان مطالب را به صورت نوشته یا صدا برای آنها بفرستید.
    اگر مجبور شدید عکس یا فیلم بفرستید، حتما برای آن توضیح (کپشن) بگذارید تا دانش‌آموز نابینا متوجه محتوای عکس بشود.

    در قسمت های بعد، بیشتر در حصوص تکنولوژی‌های مورد استفاده دانش‌آموزان دارای معلولیت صحبت می کنیم.

  • مریم

    عضو
    1 مهر 1400 در 15:29

    با سلام

    هدایت گر صفحه كليد به طور متناوب براي افراد مبتلا به آسيب هاي بينايي که نمي توانند كاملاً از ابزارهاي اشاره گر مثل موس استفاده كنند ضروري است حفظ ويژگي قابليت دسترسي پايه كه توسط سيستم عامل ارائه شود، شامل حفظ تعدادي ويژگي ها كه براي كاربران كم بينا اساسي هستند از قبيل احتمال بزرگنمايي حروف، معكوس كردن طرح رنگ، تنظيم روشنايي كنتراست رنگ، افزايش كنتراست بين متن و پس زمينه، لازم است.

برای پاسخ دادن ابتدا وارد سایت شوید.

نوشته اصلی
0 از 0 پست‌ها ژوئن ۲۰۱۸
حالا