انجمن ها

سوال بپرسید, جواب بگیرید و با
انجمن های ما در سرتاسر دنیا در ارتباط باشید.

  • حرفه معلمی یک تخصص است

     Nargesalavi بروزرسانی شده 3 سال، 3 ماه قبل 1 عضو · 1 پست
  • Nargesalavi

    عضو
    2 بهمن 1399 در 13:11

    نتایج تحقیق جان هتی (۲۰۱۲) در مورد اینکه چه عواملی بر موفقیت دانش آموزان تاثیرگذار است؟ اورا به این نتیجه گیری رساند که اگرچه تقربیا تمام اقدامات معلم در کلاس درس وتدریس اثر بخش است، اما عوامل محدودی هستند که تاثیر عمیقی بر یادگیری دارند. مطالعه هتی با بررسی ۵۰۰۰ پژوهش از سراسر دنیا که حدود ۲۴۰میلیون دانش آموز را مورد بررسی قرارداده بود ۱۵ سال طول کشید. او ۱۵۰ عامل تاثیرگذار بر یادگیری را شناسایی کرد و آن ها را با “اندازه اثر ” رتبه بندی کرد، هرعامل قابل تصوری که می توانست بر یادگیری تاثیر بگذارد در لیست او قرارگرفت، عواملی مانند وضعیت اقتصادی-اجتماعی، مساحت مدرسه، وزن زمان تولد، نقش والدین، کارآمدی معلم، ادراک دانش آموز، استفاده از روش های مختلف تدریس، برنامه تربیت معلم، اقدامات اولیه، نقش بازخورد،…
    درتحلیل اولیه تنها ۵ عامل با ضریب منفی ارزیابی شدند. عواملی چون تعطیلات تابستانی (ایجاد فاصله طولانی بین دوره های یادگیری)، سیاست های بهزیستی (پایین آوردن عزت نفس دانش آموزان با سیاست جداسازی در مدارس خاص)، مردودی (برچسب شکست خوردگی وتخریب باور “یادگیرنده بودن “در دانش آموز )، تلویزیون ( به دلیل محتوای برنامه ها وهدر دادن وقت دانش آموزان درانجام کارهای فکری)، مدارس سیال ( به دلیل از بین بردن تمرکز دانش آموزان بر مطالعه).
    اگر چه نتیجه مطالعه هتی بیانگر این نکته است که بیشتر اقدامات معلم در تدریس اثربخشی دارد ولی نباید با تفسیر افراطی معلم دچار این نتیجه گیری شود که همین بس، دانش آموزان درکلاس حضور یابند و در طول سال های حضور درمدرسه بزرگ شوند.
    هتی می گوید: ما به عنوان معلم در گام اول باید بدانیم کدام عامل یا عوامل بیشترین تاثیر را بر بیشترین دانش آموزان با کمترین منابع دارد، و با گزینش آن، به عنوان سیاست گذار منابع خود را در بهترین حالت ممکن سرمایه گذاری کنیم، تا منجر به یادگیری بهتر در اکثر دانش آموزان گردد. ودر گام دوم باید بدانیم چرا آن عامل یا عوامل اثرگذاری بهتری دارند و در انتخاب آنها بر شواهد و مدارک استناد داشته باشیم و در گام سوم بدانیم که کیفیت وکار آمدی معلم بزرگترین عاملی است که یادگیری دانش آموز را تحت تاثیر قرار می دهد ولزوما وابسته به انتخاب های پر هزینه یا سیاست گذاری های کلان برای کتاب های درسی وتجهیز کلاس ها به فناوری های گران قیمت نیست.

    کیفیت حرفه معلمی چگونه ارتقا می یابد ؟

    منبع : ذهن،یادگیری وآموزش (۱۳۹۵).تریسی تاکوهاما-اسپینوزا ترجمه ی محمود تلخابی وهمکاران

برای پاسخ دادن ابتدا وارد سایت شوید.

نوشته اصلی
0 از 0 پست‌ها ژوئن ۲۰۱۸
حالا