انجمن ها

سوال بپرسید, جواب بگیرید و با
انجمن های ما در سرتاسر دنیا در ارتباط باشید.

خانه انجمن ها گروه ادبیات کودک و نوجوان درس های روانشناسی انسان سالم برای کودکان؛ تاملی بر کتاب "چیزی بگو"

  • درس های روانشناسی انسان سالم برای کودکان؛ تاملی بر کتاب "چیزی بگو"

  • الهام فخرایی

    عضو
    31 مرداد 1400 در 18:37

    وقتی برای اولین بار کتاب “چیزی بگو” اثر رینولدز را خواندم، فورا یاد یک آشنای قدیمی افتادم، آنجا که نویسنده می گوید: “لازم نیست صدایت بلند باشد، حرف تاثیرگذار می تواند یک زمزمه باشد.” و من در ذهنم این جمله را مرور کردم که “لازم نیست با تلخی و بدزبانی بگویی تا شنیده یا دیده شوی!”

    کتاب “چیزی بگو” به زبانی ساده برخی از مهمترین نیازهای روانشناختی انسان سالم را مطرح می کند.

    البته وقتی این کتاب را برای بچه ها می خوانیم یا محتوای آن را به بحث می‌گذاریم، لزوما از پشتوانه نظری مفاهیم چیزی نمی گوییم، شاید نویسنده هم عامدانه به این مفاهیم توجهی نداشته، اما خوانش و بررسی آگاهانه و عمیق محتوا کمک می کند تا از روی فرصت ها و موقعیت های فرضی که می توان کتاب را در آن به کار گرفت، به سادگی عبور نکنیم.

    مفاهیم:

    – کنشگری و فعال بودن به جای انفعال “چیزی بگو؛ با گفتار، با کردار، با آفریدن”

    احساس رضایت و معنادارتر کردن زندگی یکی از مهمترین چالش های انسان معاصر است، اینکه بتوان از فرصت زندگی قدردان بود و آن را غنیمت شمرد.

    اما خلاف تصور بسیاری، شادی و رضایت لزوما در زندگی آرام و بی دغدغه ای که در پایان قصه های پریان از کودکی برای مان به تصویر کشیده می شد، به دست نمی آید. بلکه مطالعات نشان می دهد هر چه چالش های بیشتری را تجربه کنیم، زندگی غنی تری را هم تجربه می کنیم و این می تواند روی دیگری از سکه زندگی باشد.

    حالا برگردیم به کتاب؛ نویسنده اصرار دارد که “چیزی بگو”، اما آیا این گفتن قرار است با صدای بلند باشد؟ ارتباط بسازد یا ارتباط ها را قطع کند؟ حتما و به هر قیمتی شنیده شود؟ فقط بگوییم یا می شود حرف هایمان را به شکل های دیگری هم بیان کنیم؟ چه شکل های دیگری؟

    “خودابرازگری” حتی وقتی کسی گوش ندهد، فعالانه به “تماشای” زیبایی و اثر دیگری نشستن و و همین طور “آفریدن” سه گانه ای که رینولدز پیشنهاد می دهد و در روان درمانی این سه می تواند یک زندگی را غنی تر کند. قرار نیست همیشه به خودمان فکر کنیم، بلکه آن طور که در روان درمانی توصیه می شود، پرداختن به دیگران و کاری برای بقیه انجام دادن یکی از اضلاع مثلث معنابخشی به زندگی است.

    همان طور که رینولدز می نویسد: “صدای تو می تواند الهام بخش، شفابخش و دگرگون کننده باشد.”

    پس اگر یک بوم سفید دم دستت بود، طرحی روی آن بکش. اگر عصبانی هستی به دیگران بگو و اگر کسی مورد ظلم واقع شده، ساکت نباش. چیزی بگو و بقیه را هم به این کار دعوت کن.

    کتاب “چیزی بگو” برای بچه ها نوشته شده، اما اغلب کتاب های رینولدز به ویژه با تمرکز بر مفهوم ارتباط و خودابرازگری برای بزرگترها هم مناسب است.

    اگر متن را تا اینجا خواندید، موافقید با هم تمرین کنیم؟ پس دست به کار شوید و چیزی بگویید‌؛ آیا کسی یا کسانی هستند که نیاز دارند، صدای آنها باشید؟ آیا حرف های نگفته ای دارید؟ تازگی ها چیزی را کشف کرده اید که بخواهید درباره اش صحبت کنید؟

    اجازه دهید این صداها شنیده شود، اما آرام، شفابخش و دگرگون کننده.

    #الهام_فخرایی

    مشخصات:

    عنوان: چیزی بگو

    نویسنده: پیتر اچ رینولدز

    مترجم: رضی هیرمندی

    ناشر: پرتقال

    گروه سنی 3 تا 7 سال

برای پاسخ دادن ابتدا وارد سایت شوید.

نوشته اصلی
0 از 0 پست‌ها ژوئن ۲۰۱۸
حالا