انجمن ها

سوال بپرسید, جواب بگیرید و با
انجمن های ما در سرتاسر دنیا در ارتباط باشید.

خانه انجمن ها گروه ادبیات کودک و نوجوان 🔻سفر پرمز و راز کایوت سانرایز (درباره سوگ و اینکه چطور خداحافظی کنیم؟)

  • 🔻سفر پرمز و راز کایوت سانرایز (درباره سوگ و اینکه چطور خداحافظی کنیم؟)

  • الهام فخرایی

    عضو
    3 آبان 1400 در 10:51

    الهام فخرایی

    رمان “سفر پررمز و راز کایوت سانرایز” درباره دختری به نام “کایوت” است که با “رودئو” سفر می کند، البته نه اینکه فقط سفر کند، آنها در یک اتوبوس مدرسه زندگی و با همان سفر می کنند.
    داستان از زبان “کایوت” روایت می شود و از همان ابتدا متوجه می شویم که کایوت شرایطی عادی ندارد، راه رفتن بدون کفش، بلوز پاره و سر و وضع هیپی وار رودئو، پدر کایوت؛ کسی که علاقه ای ندارد او را پدر صدا کنند، اولین سرنخ هایی است که نویسنده مطرح می کند.
    اسم “کایوت” هم دست کمی از ظاهر رودئو و زندگی در اتوبوس مدرسه ندارد، به خصوص اگر بدانید “کایوت” نام گونه ای گرگ است و خب همان ابتدای کتاب هم کایوت با یک زوزه ی جانانه این نکته را به خواننده یادآوری می کند.
    جماین هارت؛ نویسنده کتاب درباره چهار مفهوم اساسی و زنجیره ای از مفاهیم مکمل آن از زبان کایوت با ما حرف می زند: سفر، خانه، ارتباط، سوگ
    عنوان کتاب و نقطه ی آغاز داستان، پای مفهوم سفر و خانه را به میان می کشد. اتوبوس معمولا وسیله ای برای جابجایی و سفر کردن است، اما در این داستان همزمان نقش خانه را برای مسافرهایش بازی می کند.
    کایوت دلش می خواهد به خانه برگردد و به نظر رودئو خانه همین جاست، کایوت دلش می خواهد رودئو را “بابا” صدا بزند و از نظر رودئو این موضوع در فهرست “نمیشه ها” قرار دارد، کایوت سفر کردن را دوست دارد ولی با فرار کردن موافق نیست و….
    علاوه بر اینها در طول داستان شخصیت های متعددی به طور اتفاقی و به عنوان مسافر به این جمع اضافه می شوند که ما را به دو مفهوم بعدی یعنی ارتباط و سوگ می رسانند.
    همه مسافرها به نوعی یا در حال ارتباط گرفتن با سوگ هستند یا در حال فرار کردن از آن؛ سوگ مرگ کسی، تمام شدن یک رابطه، یک مرحله از زندگی، فرصت هایی که از دست می رود، رویایی که منتظر تحققش بودند و….
    در ابتدای داستان کایوت و رودئو تنها هستند، تنها سفر می کنند و کسی همراهشان نیست، اما بعد یواش یواش افراد دیگری به جمع اضافه می شوند.
    “سفر پر رمز و راز کایوت سانرایز” به ما یادآوری می کند که هر کدام از ما باید به تنهایی درباه سفر زندگی مان تصمیم بگیریم که در کدام ایستگاه باید پیاده شویم، به تنهایی به راهمان ادامه دهیم یا پذیرای دیگران باشیم.
    علاوه بر این، فراز و فرودهای هر کدام از شخصیت ها و عملکرد آنها می تواند به ویژه به خواننده نوجوان چشم اندازی برای پیش اندیشی درباره فقدان های زندگی و نحوه ی درست مقابله با آن ها بدهد و البته برای بزرگترها لزوم طرح و درک اهمیت پرداختن به سوگ به عنوان بخشی از سفر زندگی را یادآوری کند.
    #الهام_فخرایی
    مفاهیم: خانه، سفر، ارتباط، سوگ، دوستی، همدلی، حل مساله، فرار، مقابله، امید، پذیرش، امنیت و…
    مشخصات کتاب عنوان: سفر پرمز و راز کایوت سانرایزنویسنده: دن جماین هارتمترجم: نوشین دیانتیناشر: ایران بان

    @RadioP4C

برای پاسخ دادن ابتدا وارد سایت شوید.

نوشته اصلی
0 از 0 پست‌ها ژوئن ۲۰۱۸
حالا