انجمن ها

سوال بپرسید, جواب بگیرید و با
انجمن های ما در سرتاسر دنیا در ارتباط باشید.

خانه انجمن ها خوشه ریاضی معلمان ریاضی متوسطه فراتر از درست و غلط دیدن در کلاس ریاضی

  • فراتر از درست و غلط دیدن در کلاس ریاضی

  • قاسم برجسته

    عضو
    25 اسفند 1399 در 14:33

    پیوند دیالوگ با آموزش،فرصت های بدیع در کلاس درس، ارتباط خلق می کند. هر لحظه از آموزش با یک سوال خوب، نگاه متفاوت زمینه خلق شگفتی، یادگیری عمیق،و شنیدن صدای آهان فراهم می شود. گفت و شنود موثر در کلاس، تراز یادگیری را به طور شگفت انگیز بالا می برد. به هویت شخصی دانش آموزان اعتبار می دهد و آن را رشد می دهد.
    در کلاس ریاضی پایه هفتم در ابتدای کلاس، قصه یک شهر پر رمز و راز سخن گفتم.شهری که قرار بود در سفر یادگیری با بچه ها آن را کشف کنیم. همه خانه ها، شاید لانه ها هنوز اسمی بر آن ها انتخاب نکردیم، شکل مربع بودند در مقابل هر خانه فقط مساحت آن نوشته بود رمز ورد به خانه گفتن عدد ضلع مربع بود. با گفتن درست رمز درب خانه، شاید هم لانه، بروی ما باز می شد. بچه ها با هیجان از رمز گشایی خود سخن می گفتند. قطار قصه پیش می رفت و عدد های طبیعی مجذور کامل رمز گشایی می شد. بار اصلی رمز گشایی روی دوش بچه های خوب و با صفا بود. در میان راه ناگهان اشکان پرسشی را مطرح کرد،اگر عدد ها مثل 25 و 36 نباشد چی ؟ مثلا اگر مساحت یک خانه 15 باشد چگونه رمزش را بیابیم ؟ بچه ها بچه ها ! درنگ زمان فکر کردن، اگر بودیم در کنار هم می زدیم یک دایره و به فکر فرو می رفتیم در میانه ،مجذور های کامل وقتی رمز گشایی شدند چراغ های بام خانه شان روشن بودند و همچون ستاره می درخشیدند و نور می بخشیدند.گفتیم رادیکال 15 در همسایگی کدام خانه ها است ؟قصه به پیش رفت و بچه ها بین 3 و 4 دنبال جواب بودند.با امتحان کردن عدد ها به جذر 15 نزدیک می شدند. قرار ما بر این شد تا جایی که می توانند نزدیک شوند. و اولین عددی که مجذور آن بیشتر از آن شد ، عدد قبلی را به عنوان جواب بگیریم. و تاکید شد تاجایی که بتوانیم نزدیک شویم.
    قصه ادامه پیدا کرد و بچه ها مشغول جستجوی جذر 28 بودند. بچه ها حساب کردند 5/2 و مجذور آن می شد 27/04 اما این بار امیرمحمد گفت نه ! جواب باید بشود 5/3 چون مجذور آن می شود 28/09 و این عدد به به 28 نزدیک تر است. با تاکید سوال و نظر امیر محمد را مطرح کردم و به بچه ها گفتم شما چطور فکر می کنید؟ توجه بچه ها دقیق تر به موضع جلب شد و تعدادی از جالب بودن نظر امیر محمد حرف زدند. گفت و گوی خوبی بین بچه ها در گرفت از پرس و جو در نظرات و ایده های هم ، و این که می توان از زوایه های مختلف مساله را دید، و به نظر می اید هر دو می تواند درست باشند. اگر از درست و غلط گرفتن جواب رها شویم! و به نظر می آمد بچه ها این که هر دو جواب می تواند بخشی از پاسخ مساله باشد را پذیرفتند. فرایند آموزش ریاضی تبدیل شد ه بود به فرصتی برای تمرین تفکر در کلاس، و شادمانی دیگری رقم خورد!

برای پاسخ دادن ابتدا وارد سایت شوید.

نوشته اصلی
0 از 0 پست‌ها ژوئن ۲۰۱۸
حالا