انجمن ها

سوال بپرسید, جواب بگیرید و با
انجمن های ما در سرتاسر دنیا در ارتباط باشید.

خانه انجمن ها خوشه ریاضی معلمان ریاضی متوسطه فلسفیدن با ریاضی ؛ ریاضی ورزی

  • قاسم برجسته

    عضو
    17 مهر 1399 در 13:36

    آموزش در دنیای امروز در ارتباط با نیاز انسان امروز و پاسخ گویی به مسائل انسان  در زندگی ؛گامی اساسی است در معنا بخشی به آموزش ؛ چرا که هر جا معنا حاصل شود؛آموزش حاصل شده است.(لیپمن و همکاران ؛فلسفه در کلاس درس) .یکی از ویژگی های دوران معاصر دسترستی  به دانش بی نظیر هست. استفاده از این فرصت مستلزم بکارگیری مهارت های تفکر  توسط یادگیرندگان هست. در درس ریاضی زمانی تاکید بر جنبه های محاسباتی و توانایی انجام محاسبات بوده است. اما امروز تاکید اصلی بر پرورش قوه تفکر  و تعقل  و رشد توانایی حل مساله هست. رسیدن به چنین  مهمی ؛ مسیری متفاوت از آنچه که ما شاید در کلاس های درس تجربه کردیم ؛ معلم در نقش دانای کل ؛ و آموزش از طریق  انتقال دانش از کسانی که می دانند به کسانی که نمی دانند ؛ را می طلبد.گفت شنود در کلاس درس ؛ یا استفاده موثر از ابزار زبان  در مفهوم گسترده و وسیع دیالوگ فرصتی را ایجاد می کند تا پرسشگری ؛ تاکید به سوال  و فرایند رسیدن به جواب ؛ توجه به شنیدن موثر  برای ارزیابی نظرات همدیگر در کلاس درس؛ اهمیت و اعتبار پیدا می کند. در بیان خلاصه ؛گفت و شنود در کلاس درس ؛ کلاس درس را تبدیل به حلقه کندوکاو می کند . و به دنبال آن  از میان پرسش های سه گانه در کلاس ریاضی  چند می شود؟ چطور شده است ؟ چرا؟  (  why; What ;(Howسهم بیشتری به پرسش های چطور شده و چرا شده ؛  اختصاص می یابد(توجه به ماهیت فلسفی ریاضی ) .با تاکید بر این دو پرسش نظرات و ایده های دانش آموزان ؛ و تبادل نطر  و ساختن ایده ؛اعتبار می یابد  . و تسهیل گری در آموزش  اهمیت پیدا می کند .و راه ورود مولفه های آموزش فعال  و تعاملی باز می شود.آموزش سنتی و منفعل بهبود پیدا می کند ؛فرهنگ جدیدی از یادگیری نمایان می شود تفکر و تعقل  ورشد آنها به طور غیر مستقیم در کانون توجه قرار می گیرد.  ایجاد انرژی گفت و شنود در کلاس درس ذوق و شوق یادگیرندگان را بر انگیخته می کند و فرصت لذت بردن از یادگیری ریاضی خلق می شود.

  • الهام فخرایی

    عضو
    19 مهر 1399 در 10:54

    ممنونم از طرح موضوع جالبی که داشتید، مهمترین چالشی که برای اجرای این روش تجربه کردید، چه بوده و آیا برای اجرای این روش حتما نیاز به دریافت آموزش فبک داریم؟

  • قاسم برجسته

    عضو
    27 مهر 1399 در 19:20

    سپاس از حسن نظرتون  ؛ و طرح پرسش های خوب

    مهمترین چالش  هایی که در طی این چند سال من با آن مواجه بودم ؛ وجود فضای رقابتی در مدارس  ؛نتیجه محوری  و نمره محوری ؛ نگرش نامناسب خانواده ها به مقوله آموزش ؛ عدم آشنایی مدیران؛ با جریانات آموزشی روز  دنیای آموزش ؛ نام برد. بر این باور هستم باید همشه  سطحی از آموزش  ؛ تبیین اهداف ؛ کارکردها ؛ اهمیت روشهای نوین در رشد و توانمندی یادگیرندگان باید در مدل کارگاهی و تعاملی برای خانواده ها وجود داشته باشد.ترویج و بکارگیری فرهنگ یادگیری فعال در کلاس درس به نظر من به منش و نگرش و شخصیت معلم در حد و اندازه ای که به معلم مواجه مادرانه و مراقبتی به دانش آموزان را بدهد بستگی دارد. فبک می تواند سهم ارزنده در این مواجه انسانی  داشته باشد اما نمی توان  فقط در انجصار فبک دانست . فبک به نظر من یک راه میان بر برای رسیدن به جایگاه معلم تاثیر گذار در همه موضوعات درسی می تواند باشد.

برای پاسخ دادن ابتدا وارد سایت شوید.

نوشته اصلی
0 از 0 پست‌ها ژوئن ۲۰۱۸
حالا