انجمن ها

سوال بپرسید, جواب بگیرید و با
انجمن های ما در سرتاسر دنیا در ارتباط باشید.

خانه انجمن ها گروه معلمان پیش دبستان تجربه لطفا من را مقایسه نکنید

  • لطفا من را مقایسه نکنید

     فرشاد راشدپور بروزرسانی شده 2 ماه، 3 هفته قبل 1 عضو · 1 پست
  • فرشاد راشدپور

    عضو
    17 بهمن 1402 در 00:21

    لطفاً من را مقایسه نکنید

    والدین دوست دارند فرزندانشان چون اینشتین، گالیله و توماس ادیسون پرآوازه و موفق باشند.

    والدین گاهی اوقات برای تحریک و تشویق فرزندانشان اقدام به مقایسه می کنند؛ یعنی مقایسه ی فرزندانشان با دیگران که نه تنها باعث تشویق نمی شود، بلکه درهای یاس و ناامیدی را برای فرزندانشان باز می کنند.

    لطفاً من را با دیگران مقایسه نکنید؛ من هم توماس ادیسون خودم هستم…!

    من هم انتظار دارم والدینم همچون مادر توماس ضعفها و شکست هایم را آنقدر در حد فاجعه بزرگ نکنند؛ بلکه توانایی هایم را ببینند تا شکوفا شوم.

    بجای مقایسه ی فرزندان با دیگران، بیاییم علایق، توانایی ها و استعدادهای آنها را کشف کنیم؛ توانایی های فرزندانمان را دیده و با تشویق نقاط قوت، اعتماد بنفس لازم را به آنها داده تا به حال خوب، آرامش و حرکت روبه جلو در مسیر موفقیت فرزندان کمک کنیم.‌

    والدین گرامی بدانند که هرگز نباید دو نفر را با هم مقایسه کرد؛ زیرا سبک زندگی، شرایط محیطی، توانایی ها، نحوه ی برخورد و استعداها با هم متفاوت بوده و شایسته نیست که فرزند خود را با دیگری مقایسه کنیم و چه بهتر که والدین فرزند خود را فقط با توجه به شرایط رشد، فرهنگ، استعداد و توانایی های وی، او را به نسبت گذشته مقایسه نمایند.

    فرزندانی که مدام در معرض مقایسه ی خود با دیگران هستند، نسبت به خود و خانواده ناامید شده و احساس نارضایتی به آنها دست می دهد؛ آنها را از باورها و توانایی های خود دور نموده و علاوه بر هدر رفتن استعدادها، اعتماد بنفس و عزت نفس آنها را به شدت کاهش داده و فرزندانی مضطرب، خشمگین و انزوا گزین تربیت کرده و این احساس که به اندازه ی کافی خوب نیست را به او تحمیل می کنیم. با مقایسه ی فرزند خودتان با دیگران در واقع توانایی های وی را زیر سوال برده اید.

    فرزند شما اگر همیشه با دیگران مقایسه شود، احساس نفرت و حسادت، نسبت به سایر همسالان را در خود ایجاد نموده و حتی ممکن است در ادامه به اعضای خانواده پرخاش کند و رو در روی آنها بایستد.

    علاوه بر موارد ذکر شده؛ لازم نیست زیادی از فرزندتان تعریف و تمجید کنید و به ستایش استعدادها و توانایی های وی بپردازید چرا که بار مسئولیت او را سنگین می کنید و با هر اشتباه یا شکستی، دنیا چون آوار بر سرش می‌ریزد و احساسات و زندگی وی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

    علایق، استعداد و توانایی های فرزندتان را پیدا کنید، وی را تشویق نمایید و با برنامه ریزی درست و حرکت در مسیر درست، آنها را به مقصد و هدف مناسب رهنمون سازید.

    قبل از مقایسه ی فرزندانمان با دیگران؛ خودمان را به عنوان والدین با دیگر اولیا مقایسه کنیم!

    ✍️ فرشاد راشدپور

برای پاسخ دادن ابتدا وارد سایت شوید.

نوشته اصلی
0 از 0 پست‌ها ژوئن ۲۰۱۸
حالا