انجمن ها

سوال بپرسید, جواب بگیرید و با
انجمن های ما در سرتاسر دنیا در ارتباط باشید.

خانه انجمن ها گروههای مقطع دبستان گروه معلمان علوم دبستان معرفی کتاب به بچه ها گفتن و از بچه ها شنیدن

  • معرفی کتاب به بچه ها گفتن و از بچه ها شنیدن

  • سمیه شهریسوند

    عضو
    9 آذر 1399 در 19:02

    معرفی کتاب به بچه¬ها گفتن، از بچه¬ها شنیدن(2)
    تصور کنید معلمید و به اجبار باید در دوره ضمن خدمتی شرکت کنید و خیلی هم علاقمند به این کار نیستید. در اولین جلسه دوره متوجه می¬شوید کلاس کسل¬کننده و یکنواخت است و مطالب اصلا در حیطه علایق شما نیست و جذابیتی ندارند. فرض می¬کنیم که شما نظرتان را صریح در مورد این دوره بیان کنید و می¬گویید این مطالب نه تنها جذاب و مورد علاقه من نیست بلکه اصلا به دردم هم نمی¬خورد.
    مسئول دوره حتی اجازه نمی¬دهد شما دلایل خود را توضیح دهید. او فورا می¬گوید شما کاملا در اشتباهید و این مطالب هم مفید است و هم جذاب و اگر بادقت گوش کنید حتی علاقمند هم می¬شوید.
    چه حسی به شما دست می¬دهد؟ خشم و عصبانیت؟ ناراحتی؟ احساس بی¬ارزش بودن نظراتتان؟ احساس هیچکاره بودن؟
    چنین اتفاقی برای ما به ندرت رخ می¬دهد اما کودکانِ دانش¬آموز بسیاری از مواقع در چنین شرایطی قرار دارند. احساسات آنها به رسمیت شناخته نمی¬شود و ما بزرگترها و از جمله معلمان اغلب به آنها می¬گوییم که اشتباه می¬کنند، درست تشخیص نمی¬دهند و حتی درست احساس نمی¬کنند.
    نه پسرم تو اشتباه می¬کنی او تو را دوست دارد.
    دخترم اگر کمی بادقت درس را بخوانی حتما علاقمند می¬شوی. تو فقط داری به خودت تلقین می¬کنی.
    نمونه¬های بسیاری از این جملات اکنون در ذهن شما ردیف شده است.
    اولین گام برای اینکه کودکی را به همکاری تشویق کنیم این است که احساسات او را به رسمیت بشناسیم و واکنش درستی نشان دهیم اما واکنش درست چیست؟
    جلد دوم کتاب “به بچه¬ها گفتن و از بچه¬ها شنیدن” به ما شیوه¬هایی را یاد می¬دهد تا بتوانیم ارتبط موثرتری با کودکان برقرار کنیم و راه هایی برای افزایش یادگیری بیابیم. چگونگی برخورد با احساساتی که مانع یادگیری هستند، راه¬های جلب همکاری کودکان، آگاهی نسبت به دام¬های تنبیه و پرهیز از آنها، چگونگی حل مشکلات با مشارکت کودکان، شیوه های درست تشویق، چگونی رها کردن کودکان از نقش¬هایی که در آن فرو رفته¬اند و همکاری بین والدین و معلمان، سرفصلهای جذاب این کتاب است.
    آدل فابر و الین مازلیش نویسندگان کتاب تلاش می¬کنند در قالب مثال¬های متعدد و کاربردی و تمرین¬های عملی، دانش خود را به مهارت در خواننده تبدیل کند. همچنین ترجمه قابل قبول و روان نفیسه معتکف که توسط نشر دایره برای بار سی و دوم به چاپ رسیده، کتاب را به یکی از کتاب¬های بسیار پرفروش در این زمینه تبدیل کرده است.
    امیدواریم این پیشنهاد را امتحان کنید و اگر آن را مفید دیدید مثل ما به بقیه معلمان و والدین معرفی نمایید.
    بحث های علوم جذابند اما اگر به نظر شاگردانمان کلاس جذاب نباشد، احساس آنها اشتباه نیست بلکه ما باید تلاش کنیم احساس نویی ایجاد کنیم.

برای پاسخ دادن ابتدا وارد سایت شوید.

نوشته اصلی
0 از 0 پست‌ها ژوئن ۲۰۱۸
حالا