انجمن ها

سوال بپرسید, جواب بگیرید و با
انجمن های ما در سرتاسر دنیا در ارتباط باشید.

برچسب خورده: 

  • مفهوم ساعت و دقیقه

     پریسا پژوهی بروزرسانی شده 2 سال، 3 ماه قبل 2 اعضا · 5 نوشته‌ها
  • پریسا پژوهی

    عضو
    30 آبان 1400 در 21:00

    مفهوم ساعت و دقیقه

    ساعت وسیله‌ای است که بچه‌ها از کودکی با آن سرو کار داشته‌اند و احتمالا به صورت تجربی اطلاعاتی درباره آن دارند. این مورد می تواند فرآیند تدریس را کمی آسانتر و یا گاهی سخت‌تر کند. منظور از سخت شدن تدریس این است که گاهی وقت‌ها دانش‌آموزان قبل از درک و فراگرفتن مفهوم دقیقه از کلمه ربع ونیم استفاده می‌کنند که اگر بدون درک و حفظی از آن استفاده کنند ممکن است در ادامه تدریس دچار سردرگمی بشوند.

    پس نکته مهم این است که برای تدریس هر بخش لازم است مفاهیمی که بچه‌ها از قبل می‌دانند، اشتباهات و کج فهمی‌های آنها را پیش‌بینی کنیم و برای آنها آمادگی داشته باشیم و بتوانیم طرح درس را با استفاده از این موارد واقعی‌تر و قابل استفاده‌تر کنیم.

    مبحث ساعت و دقیقه قسمتی از ریاضی است که بچه‌ها بیشتر با تجربه و تکرار آن را یاد می‌گیرند.

    بعضی از چالش‌های این مبحث را با هم مرور می‌کنیم:

    ۱-اشتباه گرفتن عقربه ساعت شمار و دقیقه‌شمار

    ۲-دوبار خواندن یک عقربه. به طور مثال ۱۰:۱۵ خوانده می‌شود ۱۰:۵۰ که عقربه ساعت‌شمار دوبار خوانده شده است یا ۳:۱۵ که عقربه دقیقه‌شمار دوبار خوانده شده است.

    ۳- فراموش کردن دقیقه‌ها یعنی اگر عقربه دقیقه‌شمار روی عدد ۵ بود یعنی ۲۵ دقیقه را نشان می‌دهد.

    ۴- تداخل ساعت صبح و بعدازظهر

    ۵- تشخیص ساعت وقتی عقربه ساعت‌شمار بین دو عدد است. به طور مثال ۳:۵۰ را به اشتباه ۴:۵۰ در نظر می‌گیرند.

    در ابتدا مفهوم دقیقه را چگونه شروع کنیم؟

    مجازی: ساعتی را به صورتی تنظیم کنیم که با سرعت بچرخد. به بچه‌ها نشان می‌دهیم که هر دوری که عقربه دقیقه شمار می‌چرخد یک ساعت است. در ادامه ساعتی که تقسیم‌بندی دقیقه را دارد به آنها نشان می‌دهیم و قسمت دقیقه را مشخص می‌کنیم. از عدد ۱۲ که اولین دقیقه از آن شروع می‌شود، آغاز می‌کنیم و همراه با بچه‌ها می‌شماریم و ۵ تای اول روی عدد ۱ می‌نویسیم ۵ و تا ۶۰ دقیقه به همین صورت ادامه می‌دهیم و ساعت را کامل می‌کنیم. در ادامه دوباره یک ساعت را نشان می‌دهیم که ۶۰ دقیقه می‌گذرد تا عقربه ساعت‌شمار یک ساعت به جلو حرکت کند.

    برای ساعت مجازی می‌توانید از این لینک استفاده کنید: http://mathink.ir/%d8%b3%d8%a7%d8%b9%d8%aa-%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4%db%8c/

    حضوری:

    ۱-کار گروهی ۳ الی ۵ نفره – می‌توانیم از ماکارانی شکل‌دار که کمی خمیده هست استفاده کنیم. از بچه‌ها بخواهیم که در مرحله اول عدد‌های ساعت را روی دایره‌ای که روی مقوا کشیده‌ایم با فاصله‌های یکسان مشخص کنند. در ادامه از آنها می‌خواهیم بین هر دو عدد ساعت ۵ ماکارانی بگذارند و به تعداد آنها از ابتدا (عدد ۱۲) تا روی هر عدد از ساعت که هستند، تعدادشان را بنویسند. …۵،۱۰،۱۵ . با این فعالیت دانش‌آموزان درک بهتری از دقیقه دارند که بین هر دو عدد ساعت ۵ دقیقه است نه چهار دقیقه. چون برخی از دانش‌آموزان خط‌های بین دو عدد را به عنوان دقیقه می‌شمارند. در ادامه دانش‌آموزان با استفاده از دو مقوا کوچک و بزرگ عقربه‌ها را مشخص می‌کنند و زمان‌های مختلفی را را روی ساعت نشان می‌دهند. در این قسمت حتما به دانش‌آموزان تاکید می‌کنیم وقتی ساعت ۱۰:۲۰ است عقربه ساعت‌شمار کمی از عدد ۱۰ دور شده است و بین عدد ۱۰ و ۱۱ قرار می‌گیرد.

    ۲-فعالیت فردی:ساخت ساعت به صورتی که یک ساعت کاغذی داریم. زیر هر عدد دقیقه مورد نظر را در کاغذ زیر ساعت رویی مشخص می‌کنیم. این کار به‌صورت فردی کمک می‌کند تا دانش‌آموزان دقیقه‌ها را به خوبی به خاطر بسپارند.

    می‌توانید برای دانلود این ساعت از این لینک استفاده کنید: http://mathink.ir/%d8%b3%d8%a7%d8%b9%d8%aa-%d9%88-%d8%af%d9%82%db%8c%d9%82%d9%87/

    ۳- با استفاده از یک حلقه بزرگ پلاستیکی که مخصوص ورزش است یک ساعت درست می‌کنیم. دانش‌آموزان با استفاده از دستانشان عقربه‌های ساعت را در زمان های مختلف نشان می‌دهند. در این فعالیت دانش‌آموزان همراه تمرین و بازی تفاوت عقربه ساعت‌شمار و دقیقه‌شمار را تجربه می‌کنند.

    ۴- فعالیت فردی:ساخت ساعت به صورتی که یک ساعت کاغذی داریم. زیر هر عدد ساعت، ساعت مورد نظر در ۲۴ ساعت را در کاغذ زیر ساعت رویی مشخص می‌کنیم. این کار به‌صورت فردی کمک می‌کند تا دانش‌آموزان ساعت در ۲۴ ساعت را به خوبی به خاطر بسپارند.

    می‌توانید برای دانلود این ساعت از این لینک استفاده کنید: http://mathink.ir/%d8%b3%d8%a7%d8%b9%d8%aa-%d8%a8%d8%b9%d8%af-%d8%a7%d8%b2-%d8%b8%d9%87%d8%b1/

  • سمانه خداوردی

    عضو
    1 آذر 1400 در 08:36

    سلام . ممنون از توضیحات و فعالیت هایی که برای موضوع آموزش ساعت به اشتراک گذاشته اید . ما هم در پیش دبستان سعی می کنیم غیر مستقیم بچه ها را با ساعت آشنا کنیم. مثلا ساعت دیواری بزرگ که عدد 1 تا 12 را داشته باشد . عقربه ی ثانیه شمار داشته باشد که چرخش و حرکت آن را ببینند. زمان شروع کلاس، زمان زنگ تفریح و … را دقیق برای بچه ها تکرار می کنیم. برای فعالیت ها اگر زمان مثلا 20 دقیقه را مشخص می کنیم روی ساعت نشان می دهیم که مثلا عقربه ساعت الان روی ده است و فعالیت ما ده و بیست دقیقه تمام می شود و عقربه به این جا ( عدد 4) می رسد.

    قصد آموزش مستقیم نداریم اما از ساعت استفاده می کنیم . ساعت روی دیوار و به بسیار پایین است و قابل دسترس بچه ها است.

    روی هر برگه یک ساعت مشخص شده است . مثلا ساعت 8 ، ساعت 9 ، ساعت 10 …

    سپس از بچه ها می خواهیم یک برگه را انتخاب کنند و کنار آن با توجه به ساعت انتخابی کارها و فعالیت هایی که می توان انجام داد را نقاشی کنند . مثلا 9 شب شام خوردن ، دیدن تلویزیون، بازی و …

    سپس ساعت های شبیه به هم مثلا 8 صبح و 8 شب ( 10 صبح ، 10 شب و… ) را در کنار هم به دیوار نصب می کنیم و بچه ها در مورد نقاشی ها با هم صحبت می کنند .

  • سمانه خداوردی

    عضو
    1 آذر 1400 در 08:41

    • پریسا پژوهی

      عضو
      13 آذر 1400 در 22:09

      سلام ممنون از توجه و توضیحات شما. بله این دست فعالیت‌ها باعث می شود که بچه‌ها در تجربه زیستی خودشون از ساعت استفاده کنند و وقتی در دبستان این مبحث تدریس می‌شود و وارد حل مساله ها می شویم بچه‌ها خیلی خوب ارتباط برقرار می‌کنند.

  • سمانه خداوردی

    عضو
    1 آذر 1400 در 08:43

برای پاسخ دادن ابتدا وارد سایت شوید.

نوشته اصلی
0 از 0 پست‌ها ژوئن ۲۰۱۸
حالا