انجمن ها

سوال بپرسید, جواب بگیرید و با
انجمن های ما در سرتاسر دنیا در ارتباط باشید.

خانه انجمن ها گروههای مقطع دبستان معلمان ریاضی دبستان مقایسه شکل‌های هندسی و تفاوت‌ها و شباهت‌های آنها

برچسب خورده: 

  • مقایسه شکل‌های هندسی و تفاوت‌ها و شباهت‌های آنها

  • پریسا پژوهی

    عضو
    16 اسفند 1400 در 18:45

    مقایسه شکل‌های هندسی و تفاوت‌ها و شباهت‌های آنها

    در این مبحث وقتی از دانش‌آموزان می‌خواهیم تا دو یا چند شکل هندسی را با هم مقایسه کنند به سختی و با کمک زیاد این کار را انجام می‌دهند. بعد شنیدن صحبت‌های بچه‌ها درباره تفاوت‌ها و شباهت‌های دو شکل هندسی متوجه شدم بچه‌ها با ویژگی‌های شکل‌های هندسی به‌خوبی آشنا نشده‌اند، یعنی یک مستطیل یا یک مربع را تشخیص می‌دهند اما وقتی می‌خواهند این دو شکل را با شکل‌های دیگر مقایسه کنند نمی‌توانند ویژگی‌های آنها را با هم مقایسه کنند.

    در قدم اول بچه‌ها باید با ویژگی‌های اشکال هندسی به‌خوبی آشنا شوند. برای این کار فعالیت‌های زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

    ۱-در ابتدا یک شکل هندسی مثل مربع را به بچه‌ها نشان می‌دهیم. از آنها می‌پرسیم اسم این شکل چیست؟ بعد از آنها می‌پرسیم این شکل چه ویژگی داشت که گفتید مربع است؟ و بچه‌ها صحبت‌های هم دیگر را می‌شنوند و اگر نکته‌ای می‌خواهند اضافه می‌کنند. در مرحله بعد یک تصویر پر از اشکال هندسی مختلف که چند تایی از آنها مربع در اندازه‌های مختلف است نشان می‌دهیم و از بچه‌ها می‌پرسیم با توجه به ویژگی‌های مربع کدام شکل مربع است؟ و این شکل‌ها را با توجه به ویژگی‌هایی که بچه‌ها در مرحله قبل گفته‌اند بررسی می‌کنیم. این فعالیت‌ را برای تمام شکل‌های هندسی انجام می‌دهیم. برای شکل‌هایی مانند مستطیل و مثلث سعی کنید از شکل‌های کشیده، شکل‌هایی با دوران با زاویه‌های متفاوت و تمام حالت‌های مثلث مثل متساوی الساقین، مثلث قائم الزاویه، مثلث با زاویه حاده و… استفاده کنید.

    ۲-به هر دانش‌آموز یک شکل هندسی کاغذی می‌دهیم. شکل‌های هندسی در اندازه‌های متفاوت هستند. اشکال هندسی شامل مربع، مستطیل، دایره، مثلث و… هستند. سعی می‌کنیم انواع حالت‌های یک شکل هندسی را آماده کنیم. در ادامه از دانش‌آموزان می‌خواهیم به دنبال هم گروهی‌های خود که شکل هندسی یکسان دارند در کلاس بگردند( بدون اینکه شکل هم را ببینند) و با هم صحبت کنند. در پایان هر گروه برای همه توضیح می‌دهد بر اساس چه ویژگی‌هایی هم گروهی‌های خود را پیدا کرده است و شکل‌های خود را روی تخته می‌چسبانند.

    این فعالیت در شکل ساده‌تر می ‌تواند به این صورت باشد که دانش‌آموزان شکل‌های هم را ببینند و در مورد ویژگی‌های آنها صحبت کنند و هم‌گروهی‌های خود را پیدا کنند.

    ۳- خواندن کتاب‌های زیر و طرح یک کاربرگ درک مطلب با هدف مشخص‌کردن ویژگی‌های شکل‌های هندسی در کتاب.

    شکل جدید دوستی-نویسند: مارسی کالین-انتشارات پرتقال

    مربع خوشحال- نویسنده و تصویرگر: مایکل ها- انتشارات پرتقال

    موش‌ها و شکل‌ها- نویسنده:الن استال والش- انتشارات نردبان

    دنبال چه می‌گردی؟ – نویسنده: استیو و دریل- انتشارات با فرزندان

    بعد از این فعالیت‌ها می‌توانیم با بچه‌ها شکل‌ها را مقایسه کنیم. برای یادآوری ابتدا از آنها می‌خواهیم ویژگی هر شکل را بگویند و بعد همین ویژگی‌ها را بررسی می‌کنیم و به نتیجه می‌رسیم.

    برای مقایسه دو شکل می‌توانیم دو شکل هندسی کاغذی در اختیار بچه‌ها بگذاریم و از آنها بخواهیم دو شکل را با هم مقایسه کنند.

    پریسا پژوهی

برای پاسخ دادن ابتدا وارد سایت شوید.

نوشته اصلی
0 از 0 پست‌ها ژوئن ۲۰۱۸
حالا