انجمن ها

سوال بپرسید, جواب بگیرید و با
انجمن های ما در سرتاسر دنیا در ارتباط باشید.

خانه انجمن ها گروه سواد رسانه ای مهمترین مفهوم انتقادی که دانش آموز باید درباره رسانه بداند

  • مهمترین مفهوم انتقادی که دانش آموز باید درباره رسانه بداند

  • مانیا عاله پور

    عضو
    11 آبان 1400 در 11:16

    مهمترین مفهومی که دانش آموزان باید درباره رسانه بدانند و آن را به خوبی در دنیای واقعی درک کنند «برساخته بودن» رسانه است. برساخته بودن یعنی اینکه پیام سر هم می شود. به عنوان مثال یک واقعه می تواند به شکل های گوناگونی روایت شود.

    زمانی که ما می گوییم همه ی پیام های رسانه ای برساخته هستند منظورمان این است که همه‌ی آنها توسط شخصی سرهم شده اند. آن فرد ممکن است یک شخص حقیقی باشد یا می تواند یک سازمان بزرگ باشد. پیامها و ارزش های قرار داده شده در این محصول رسانه‌ایِ خاص از آن کسانی است که آن را خلق کرده اند.

    این مفهوم به ما می گوید رسانه ها پنجره یا آیینه ی جامعه نیستند. آنها محصولاتی هستند که با دقت و آگاهانه ساخته می شوند. از روزنامه ها گرفته تا نمایش های واقعیت، تولید کنندگان رسانه ها به صورت فعال تصویر خاص از جهان را انتخاب می کنند و برمی سازند. یا سر هم می کنند.

    تصمیمات زیادی باید گرفته شود تا یک محصول رسانه ای تولید شود. حتی تصاویر واقعی هم تفسیر یک فرد را از واقعیت بازنمایی می کنند.

    فردی که سواد رسانه ای دارد نه تنها باید به واقعیت برساخته بودن محصولات رسانه ای آگاه باشد بلکه باید خودش هم این توانایی را داشته باشد تا یک محصول رسانه ای بسازد. یعنی نحوه ی بازنمایی یک مفهوم را به شیوه ی خودش بداند.

    برای یاد دادن این مفهوم به دانش آموزان، سوالات زیر را بپرسید:

    این محصول رسانه‌ ای را چه کسی خلق کرده است؟

    هدفش چیست؟

    سازندگان این اثر چه مفروضات یا باورهایی دارند که در محتوای اثر منعکس شده باشد؟

برای پاسخ دادن ابتدا وارد سایت شوید.

نوشته اصلی
0 از 0 پست‌ها ژوئن ۲۰۱۸
حالا