انجمن ها

سوال بپرسید, جواب بگیرید و با
انجمن های ما در سرتاسر دنیا در ارتباط باشید.

خانه انجمن ها خوشه ریاضی معلمان ریاضی متوسطه هفته اول سال تحصیلی

  • قاسم برجسته

    عضو
    8 شهریور 1400 در 02:09

    روز اول مهر ماه، در راه است، داستان کلاس و درس و مدرسه در راه است.پرسشی که می توان به آن فکر کرد، و به عنوان یک نقطه شروع و عزیمت یک سفر یادگیری با دانش آموزان باشد، به نظر من می تواند این باشد،وقتی برای جلسه اول یا هفته اول کلاس درس خودمان، برنامه ریزی یا طراحی آموزشی می کنیم چه چیزی مهم است؟ ارتباط، محتوای درسی و پرداختن به تدریس ؟

    شاید در یک نگاه، دغدغه بودجه بندی و برنامه درسی، بیشتر معلمان را متقاعد کند که بدون هر گونه معطلی بپردازند به درس و هر چه سریعتر تدریس کتاب را اغاز کنند. وقتی این چنین، سالد تحصیلی را آغاز کنیم، فرصت هایی که احترام و اعتماد می توانند در کلاس خلق کنند را از دست می دهیم.

    می توانیم تدریس و آموزش را چند جلسه منتظر بگذاریم، وچند جلسه را به برقراری ارتباط، گروه سازی، و طراحی فعالیت هایی که علایق بچه ها، را درگیر، معرفی و بیان کند، بپردازیم. و سعی کنیم یک دید کلی از کلاس پیدا کنیم و کلیت کلاس را بشناسیم.توجه به این مهم فرصت بهره گرفتن از ارتباط برای یادگیری در فرایند آموزش را در طول سال خلق می کند. احترام و اعتماد در جو کلاس شکل می گیرد. و مصداقی بر این بیان بزرگان سرزمین ما می شود:

    درس معلم ار بود زمزمه محبتی/ جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را

    دوستان و همکاران شما چه پاسخی به پرسش بالا می دهید؟

  • سمانه خداوردی

    عضو
    8 شهریور 1400 در 10:23

    سلام به نکات خوبی اشاره کردید.

    سعی می کنیم تقریبا هفته های اول به خودمان بپردازیم .

    در بازی های مختلفی خودمان را به دوستانمان معرفی کنیم .

    جعبه ی علایق : چند تا از چیز هایی که به ان علاقه داریم و دوست داریم دیگران هم در مورد ما بدانند را درون یک جعبه و یا سبد … قرار می دهیم و در زمان معرفی آنها را نشان می دهیم . چیزهایی مانند کتاب ، اسباب بازی ، گلدان ، عکس …

    کتاب داستان های مرتبطی را می خوانیم که به ارتباط ، مسولیت پذیری ، نوع دوستی و رعایت قوانین و…. پرداخته است . سعی می کنیم در مورد هر کتاب بیشتر با هم گفت گو کنیم و به فهم مشترکی برسیم.

    کتاب داستان هایی مانند: این مال کیه ؟ من و تو – خانم مینگو وروز اول مدرسه – جینی پسر خوبی باش- امان از این همه قانون – و ….

    با هم برای کلاسمان قوانینی را قرار دهیم و به صورت نماد آن را آماده کرده و در دسترسمان باشد که هر وقت آن را دیدیم قوانین کلاس به یادمان بیاید .

    برای لوازم تحریر هایمان جایی درست کنیم که همه بتوانیم در کلاس از آن ها استفاده کنیم تا گم نشود . ( چیزی شبیه جا مدادی رو میزی با باز یافتی ها )

    برای پیدا شده ها یه جایی درست کنیم و هر کس اگر چیزی پیدا کرد درون آن قرار دهد تا بتوانیم به ان مراجعه کرده و وسایلمان را شاید پیدا کنیم .

    سطل زباله ی خشک و تر (تفکیک زباله – باز یافتی ) برای کلاسمان آماده میکنیم . دو تا سطل در کلاس قرار می دهیم و برای هر کدام نماد درست می کنیم تا مشخص شود و حواسمان باشد که زباله ها را از بازیافتی ها جدا کنیم. با بازیافتی که جمع شد می توانیم کاردستی درست کنیم .

    سعی می کنیم برای کلاسمان یه سرود هماهنگ پیدا کنیم و در طول سال کم کم بخوانیم تا حفظ شویم. هر وقت این شعر و یا سرود را که شنیدیم مدرسه ، کلاس و دوستانمان را به یاد بیاوریم .

    حتی برای کلاسمان یک اسم انتخاب کنیم .

    همه را در گفت گو و دورهمی هایمان انجام می دهیم و با گذر زمان می بینیم که داریم از هم یک عالمه چیزهای زیادی یادم می گیریم و تاچشم بر هم بزنیم دوباره خرداد از راه خواهد رسید …..

    نکته : بعضی از فعالیت ها به صورت کامل در قسمت پیش دبستان نوشته شده است و( البته ادامه هم دارد )

    • قاسم برجسته

      عضو
      9 شهریور 1400 در 11:08

      سلام
      چه نکته های خوبی را اشاره کردید. راه کار های عملی که به فراخور کلاس و شرایط می توان از آن استفاده کرد.سپاس فراوان از به اشتراک گذاری.به نظر من ارتباط یک ظرفیت بی پایان در یادگیری دارد که آغاز سال تحصیلی، فرصت خوبی برای پایه گذاری آن است.

    • سمانه خداوردی

      عضو
      9 شهریور 1400 در 13:04

      بله. این که کلاس با خود بچه ها برای سال تحصیلی آماده میشه هم برای من لذت بخشه هم برای دانش آموزان. حتی یادمه یه مدرسه ای بود که پرده ی پنجره اش را هم خودمان آماده اش کردیم. هر آنچه که قابل اجرا و شدنی باشه را تمایل دارم با بچه ها انجام بدیم . اینجوری پذیرش مسئولیت در کلاس هم آسان تر میشه و همگی به همه ی وسایل و ابزارهای کلاسمان توجه داریم و برایمان مهم میشود. در نگهداری آن ها کوشا تریم. اگر خراب شود بازسازی می کنیم.

      مثلا تعمیر کتاب های کتاب خانه از لذت بخش ترین کارهای اول سالم هست.

  • الهام فخرایی

    عضو
    8 شهریور 1400 در 17:51

    من فقط اینجا یادآوری کنم چهارشنبه گفتگوی آنلاین معلم ها با عنوان “روز اول تدریس من” فرصت خوبیه برای گفتگو درباره این موضوع و به اشتراک گذاشتن تجربه ها

برای پاسخ دادن ابتدا وارد سایت شوید.

نوشته اصلی
0 از 0 پست‌ها ژوئن ۲۰۱۸
حالا