انجمن ها

سوال بپرسید, جواب بگیرید و با
انجمن های ما در سرتاسر دنیا در ارتباط باشید.

خانه انجمن ها گروه ادبیات کودک و نوجوان باشگاه کتابخوانی …برای هفته کتاب

  • باشگاه کتابخوانی …برای هفته کتاب

  • الهام فخرایی

    عضو
    26 آبان 1399 در 11:00

    باشگاه کتابخوانی بانی
    بهانه ای برای دوستی با کتاب، کتابخوانی و کتابدارها

    الهام فخرایی

    “باشگاه كتاب خواني” از آن عنوان هایی است که خیلی ها را سر شوق می آورد که “آخ جانمی جان، اینجا کلی کتاب خوب برای خواندن پیدا می کنم و آدمهایی که می توانم درباره این کتاب ها با آنها صحبت کنم”.

    اما همزمان برای بعضی ها هم کتاب، باشگاه کتاب خوانی و کلا هر چیزی که با آن مرتبط است، حوصله سر بر و کسل کننده است.

    شما جزو کدام گروهید یا مهمتر از آن، دوست دارید عضو کدام گروه باشید؟ اگر پاسخ شما گروه دوستدار کتاب است پس به خواندن این متن ادامه بدهید.

    “باشگاه کتابخوانی بانی” ماجرای خرگوش کوچولویی است که در گشت و گذارهای تابستانی اش با کتاب و لذت کتابخوانی آشنا می شود؛ بانی پشت بوته ها مخفی می شود و داستان هایی که خانم کتابدار در جمع بچه ها می خواند را با دقت گوش می دهد، در خیالش با ماجراها همراه می شود، از کوه بالا می رود، نقش مهاراجه را بازی می کند و با دزدان دریایی روبرو می شود… تا اینکه تابستان تمام می شود و حلقه کتابخوانی به داخل کتابخانه منتقل می شود، حالا بانی دلش برای تجربه گوش کردن و خیال پردازی با داستان ها تنگ شده و دنبال راه حلی می گردد تا دوباره با قصه ها سفر کند.

    “آني سيلوسترو” نویسنده کتاب با هوشمندی از تغییر فصل و جا به جایی مکان جلسات کمک گرفته تا اولین تعلیق را در داستان مطرح کند و بعد هم تلاش های شبانه “باني” برای ورود به کتابخانه ای که همه در و پنجره هایش قفل است و سوال مهم اینکه باني چطور وارد کتابخانه بشود؟ آیا این کار درستی است؟ چرا اسم کتاب “باشگاه کتابخوانی باني” است؟ راستی او چطور می تواند چنین باشگاهی راه بیندازد؟

    فعالیت:

    “باشگاه کتابخوانی باني” را می توانید به بهانه های مختلف برای بچه ها و با آنها بخوانید؛ انتخاب ها، چالش های شناختی و اخلاقی کتاب، تنوع شخصیت ها و استفاده از تداعی های مشهوری مثل قورباغه و پری ها یا راکون و سارقین و… همه می توانند به عنوان یک فعالیت در کلاس یا گروه های گفتگو محور به کار گرفته شوند. همینطور می توانید از آن به عنوان تجربه ای برای راه انداختن یک “باشگاه کتابخوانی” در کلاس یا مدرسه یا تور بازدید از کتابخانه استفاده کنید.

    از طرفی این روزها که با کرونا و تعطیلی کتابخانه ها درگیر هستیم، تجربه “باني”می تواند ابزاری برای به چالش کشیدن محدودیت های اجتماعی باشد؛ مثلا از بچه ها بخواهیم شرایط فعلی را با جابه جایی جلسات مقایسه کرده و راه هایی پیدا کنند که باشگاه کتابخوانی خودشان را راه بیندازند.

    علاوه بر متن، تصویرگری مفرح، پویا و خیال پردازانه “تاجانا ماي ويس” نیز از نقاط قوت کتاب است که ماجراها را باور پذیرتر می کند. مثلا آنجا که خرگوش با چراغ قوه دنبال راهی می گردد تا وارد کتابخانه شود، یا وقتی تلاش خرس به تصویر کشیده شده یا صحنه غافلگیر شدن باني و دوستانش وقتی هیچکس صدای چرخش کلید در قفل، تق تق کفش ها و روشن شدن چراغ ها را نشنیده بود و تماشای راکونی که در حال کار کردن با لپتاپ است، در کنار هم این اثر را از جهت تصویرگری نیز قابل توجه می کند.

    شما می توانید یکبار داستان را برای بچه ها بخوانید و از آنها بخواهید که یک صحنه را انتخاب کنند و درباره اش نقاشی بکشند، در مرحله بعد تصاویر را به بچه ها نشان بدهید تا با نقاشی های خودشان مقایسه کنند یا برعکس؛ ابتدا چند تصویر را به بچه ها نشان بدهید و از آنها بخواهید حدس بزنند این داستان چه ماجرایی دارد؟

    نکته مهمی که در این فعالیت باید در نظر داشته باشیم، این است که #مقایسه در اینجا از جهت توجه به تنوع و امکان تصور یک صحنه به شکل های متنوع مد نظر است و اینکه کلاس یا گروه شما نسخه خودشان را از داستان نقاشی کرده اند؛ اگر احتمال می دهید بچه ها مقایسه را از جهت تکنیک یا فرم لحاظ می‌کنند، بهتر است از این فعالیت صرف نظر کنید؛ چون قرار نیست اثر بچه ها را با کار حرفه ای یک تصویرگر مقایسه کنیم.

    کتاب “باشگاه کتابخوانی باني” به طور خاص برای آشنایی با مشاغل هم انتخاب مناسبی است؛ شخصیت خانم کتابدار و آشنایی بچه ها با شغل کتابداری می تواند یکی دیگر از موضوعاتی باشد که در بخش فعالیت های این کتاب بگنجانید؛ به خصوص که مترجم کتاب هم یک کتابدار است؛ میترا نوحی جهرمی … پس یادتان باشد حتما صفحه آخر کتاب را هم ببینید.

    مفاهیم:
    #تجربه #تغییر #حل_مساله #کتاب #کتابخوانی #تفکر_اخلاقی #مشاغل

    دسته بندی:
    آموزش، تجربه، ارزشی، گفتگومحور

    مشخصات:
    باشگاه كتاب خواني باني
    نویسنده: آني سيلوسترو
    تصویرگر: تاجانا ماي ويس
    مترجم: ميترا نوحي جهرمي
    ناشر: بازي و انديشه

  • مهراوه ساوجی

    عضو
    26 آبان 1399 در 11:03

    سپاس. برای چه گروه سنی هست؟ پیش دبستان هم می تونیم استفاده کنیم؟

    • الهام فخرایی

      عضو
      26 آبان 1399 در 11:06

      خواهش می کنم، بله با توجه به اینکه شخصیت های کتاب، حیوان هستند می تونید برای پیش دبستان و دوره اول دبستان استفاده کنید. کتاب می تونه حتی در برنامه آشنایی با کتابخونه و مشاغل برای بچه های پیش دبستان و تور بازدید از کتابخونه و عضویت استفاده بشه

برای پاسخ دادن ابتدا وارد سایت شوید.

نوشته اصلی
0 از 0 پست‌ها ژوئن ۲۰۱۸
حالا