انجمن ها

سوال بپرسید, جواب بگیرید و با
انجمن های ما در سرتاسر دنیا در ارتباط باشید.

خانه انجمن ها گروه ادبیات کودک و نوجوان 🔻ارتباط بدون خشونت برای کودکان

  • 🔻ارتباط بدون خشونت برای کودکان

     قاسم برجسته بروزرسانی شده 2 سال، 10 ماه قبل 3 اعضا · 3 نوشته‌ها
  • الهام فخرایی

    عضو
    7 تیر 1400 در 16:24

    (کتاب جینی قورباغه خوبی باش!)

    ویلما استتی در کتاب “جینی، قورباغه خوبی باش!” به موضوع ارتباط بدون خشونت یا ارتباط همدلانه “روزنبرگ” می پردازد.
    ؟
    روایتی ساده با تصاویری خلوت و متمرکز که می تواند برای گروه سنی 4 تا 9 سال مناسب باشد.

    کتاب ساختار منسجمی دارد؛ ماجرا با سفارش مادر شروع می شود، در میانه جینی برای فهم معنای” خوب بودن” گیج و گیج تر می شود و در پایان با راه حلی که پیشنهاد شده، تجربه ها و تمرین های جینی و دوستانش مساله مطرح شده حل می شود.

    پیرنگ کتاب به حل مساله و مفهوم یابی در “ارتباط” اختصاص دارد که با توجه به حجم کتاب و رده سنی، قابل قبول یه نظر می رسد.

    نویسنده با طرح موضوع ابهام در پیام ارتباطی به مخاطب کودک آموزش می دهد که با والدین، بزرگترها و هر کسی که طرف ارتباط آنهاست، وجه عاطفی و همدلانه را به کار بگیرد تا بتواند بهتر طرف مقابل را درک کند.

    در هر ارتباطی طرفین با توجه به سطوح شناختی لازم است پیام های شفاف ارسال کنند تا ارتباط روان تر باشد، اما همیشه شرایط آن قدر شسته و رفته نیست که بتوان بدون هیچ ابهامی معنای مورد نظر دیگری را دریافت کرد و اینجاست نیاز به تلاش مضاعفی برای وارد کردن جنبه های عاطفی و مراقبتی به موازات جنبه های شناختی مطرح می شود.

    در کتاب “جینی، قورباغه خوبی باش!” نویسنده با استعاره “قلب” و “حدس بزن” از زبان زرافه (معلم کلاس) بچه ها را ترغیب می کند تا همدلانه ارتباط بگیرند و تلاش کنند نیازهایی که پشت جملات قرار دارند و به زبان نیامده اند را حدس بزنند.

    اما نکته مهم اینجاست که فقط به حدس زدن اکتفا نمی کند، بلکه سوال کردن از طرف مقابل برای اطمینان از حدسیات و دریافت توضیح بیشتر را هم همزمان آموزش می دهد، ضمن اینکه این فرایند دوطرفه است، یعنی فرد با اجرای فرمول پیشنهادی کتاب و تدارک پاسخ برای “چه احساسی دارم؟ چه نیازی؟ چه خواسته ای؟” هم دیگری و هم درک احوال خودش را بهتر درک می کند.

    در کتاب چندین مثال با هم کلاسی های “جینی” مطرح می شود که هر بار از والدین سوال می کنند؛ یعنی حدس زدن در این کتاب درواقع به معنای ذهن خوانی که یک خطای شناختی و روانشناختی محسوب می شود، نیست. بلکه به معنای فعال سازی وجه عاطفی در ارتباط است و مهمترین شاهد این ادعا هم استعاره “قلب” و فرمول NVC که صریحا در کتاب ذکر شده است و برای افرادی که با نظریه روزنبرگ آشنا باشند، این کلمات کلیدی و استعاره ها گویاتر است.

    خانم زرافه یا معلم کلاس همزمان نقش تسهیلگر و آموزگار را ایفا می کند که در جای خودش اشکالی ندارد، چون کارکرد آموزشی کتاب این طور اقتضا می کند. هر چند می‌توان در خوانش کتاب با کودکان به دفعات روی مفاهیم، واکنش ها و موقعیت ها پرسش مطرح کرد و به این ترتیب بار شناختی کتاب را هم تقویت کرد.

    کتاب “جینی، قورباغه خوبی باش!” به زبانی ساده، فرمول “ارتباط بدون خشونت” را توضیح می دهد؛ خوانش و تمرین دستورالعمل پیشنهادی کتاب کاملا برای بچه ها راهگشاست و می تواند مقدمه ای برای تمرین آگاهانه مهارت ارتباط موثر باشد.
    #الهام_فخرایی

    مشخصات کتاب:
    عنوان: جینی، قورباغه خوبی باش!
    نویسنده: ویلما استتی
    تصویرگر: مونیکا رینالدینی
    مترجم:کیوان رحیمیان
    ناشر:اختران

    مفاهیم:
    معنا، خوبی، همدلی، ارتباط، توجه، حل مساله، چالش، خطاهای شناختی، تفکر همدلانه، تفکر مراقبتی، و…

    @RadioP4C

  • سمانه خداوردی

    عضو
    8 تیر 1400 در 13:48

    سلام . من هر سال روزهای اول سال یکی از کتاب هایی که برای بچه ها می خوانم همین کتاب جینی پسر خوبی باش هست .فرصت خوبی را برای بحث و گفت و گو و بیان تحارب شخصی بچه ها ایجاد می کند .

  • قاسم برجسته

    عضو
    25 تیر 1400 در 12:26

    ارتباط بدون خشونت يا زبان زندگي، به نظر من موضوع ارتباط را خيلي خوب هدف گذاري كرده است. آگاهي معلمان از اين مدل ارتباطي و كاربست آن در كلاس درس، خيلي كمك مي كند تا ارتباط موثر تر ي با دانش آموزان داشته باشند. هم مجموعه اي از كتاب ها برا ي اشنايي با احساسات كودكان هست و كتاب هايي كه براي بزرگسالان نوشته شده است. مطالعه اين مجموعه مي تواند براي معلمان خيلي راهگشا باشد.

برای پاسخ دادن ابتدا وارد سایت شوید.

نوشته اصلی
0 از 0 پست‌ها ژوئن ۲۰۱۸
حالا