انجمن ها

سوال بپرسید, جواب بگیرید و با
انجمن های ما در سرتاسر دنیا در ارتباط باشید.

خانه انجمن ها گروه ادبیات کودک و نوجوان 🔻صدا و سکوت در کلاس درس (تاملی بر دوگانه "سکوت" و "سروصدا")

برچسب خورده: ,

  • 🔻صدا و سکوت در کلاس درس (تاملی بر دوگانه "سکوت" و "سروصدا")

  • الهام فخرایی

    عضو
    9 شهریور 1400 در 15:55

    🔻صدا و سکوت در کلاس درس (تاملی بر دوگانه “سکوت” و “سروصدا”)

    این دو کتاب با نام های The Quiet Book ” و “The Loud Book” اثر “دبورا آندروود” با تصویرگری “رناتا لیوسکا” به دو موضوع ساده اما مهم می پردازد: سکوت و سروصدا!

    به نظرتان چرا این دو موضوع ساده، اما مهم هستند؟ بیایید درباره اش فکر کنیم. مثلا معلم یا مربی یا والدینی را در نظر بگیرید که می خواهند به بچه ها یاد بدهند موقع درس دادن یا درس خواندن ساکت باشند، موقع غذا خوردن، توی سینما، وقتی یک نفر در حال حرف زدن است و….

    ساده ترین و معمول ترین راه همین است که در هر موقعیت، این موارد را توضیح دهیم‌؛ مثلا اینجا سینما است و نباید سروصدا کرد… اما آیا این بهترین راه است؟

    گاهی ما در سینما حرف نمی زنیم، اما موقع خوردن چیپس یا پفک کلی سروصدا راه می اندازیم. راستی مشکل کجاست؟ ما که کاملا ساکتیم، پس چرا سکوت نیست؟!

    یا مثلا وقتی دوستمان هیجان زده است و از خوشحالی فریاد می زند یا نه، از هیجان حتی نمی تواند یک کلمه حرف بزند!

    چه موقع می توانیم و باید سکوت کنیم یا سروصدا کنیم؟

    دوگانه “سکوت” و “سروصدا” به این دو مفهوم و موقعیت های مختلف پرداخته است.

    اهمیت این کتاب وقتی روشن تر می شود که بدانیم یکی از مهمترین مهارتهای شناختی، توانایی مفهوم سازی است؛ مهارتی که کمک می کند به درک و تعریف دقیق تری از مفاهیم برسیم، بهتر منظور دیگران را درک کنیم و همین طور معنای مد نظرمان را توضیح بدهیم.

    البته برای اینکه به این مرحله برسیم، نیاز به تمرین و آگاهی داریم. بیشتر ما با مثال زدن سعی می کنیم یک مفهوم را مشخص کنیم که البته اشکالی ندارد. مثال زدن یکی از روش های مقدماتی است که کمک می کند بتوانیم یک موضوع خاص را درک کنیم، اما هر چه به لحاظ ذهنی توانمندتر می شویم، بهتر می توانیم هر مفهومی را به شکلی تعریف کنیم که کاملا معنا و مصادیق مورد نظرمان را برساند و با چیزهای دیگر اشتباه نشود.

    این دوگانه البته برای گروه سنی الف و ب پیشنهاد شده و با طرح مثال های متعدد تلاش می کند این دو مفهوم را توضیح بدهد، اما شما می توانید آن را به عنوان ابزاری برای آموزش مفهوم سازی و ساختن تعریف برای بچه های ۴ تا ۹ سال استفاده کنید.

    فارغ از تصویرسازی خلوت و جذاب کتاب برای کودکان این گروه سنی، موقعیت های متعددی که در هر دو جلد مطرح می شود، می تواند برای تمرین تفکر برای بزرگترها هم قابل استفاده باشد.

    شما می توانید انوع مفاهیم و موقعیت های مکمل آن ها را به بحث بگذارید و با همین روش درباره اش گفتگو کنید.

    اما در آستانه سال تحصیلی، دو گانه اندروود به طور خاص برای معلم ها و مربی هایی که مایل اند به بچه ها سکوت کردن سر کلاس درس را یاد بدهند، مفید است. البته یادتان باشد که سکوت هم مانند صدا انواع مختلفی دارد و قرار نیست با این کتاب بچه‌ها را به معمول ترین تعریف از سکوت و اجرای آن محدود کنید.

    #الهام_فخرایی

    پ. ن

    – اگر به این کتاب ها دسترسی ندارید، خودتان دست به کار شوید و یک فهرست بلند بالا از این موقعیت ها تهیه کنید. برای این کار حتما از بچه ها کمک بگیرید و درباره اش مفصل گفتگو کنید، نقاشی بکشید و با هم قوانین کلاس را تنظیم کنید و البته فقط به این دو مفهوم اکتفا نکنید.

    مفاهیم: سکوت، صدا، دوستی، شادی، هیجان، غم، اندوه، راز، شرمساری، تجربه، ترس، مراقبت، شگفتی، تمرکز، دقت، نگرانی، آداب معاشرت، خرابکاری، ذهن آگاهی، طبیعت و…

    یکی از کتاب ها با عنوان “سکوت وقت کتاب خواندن” توسط نشر پرتقال منتشر شده است.

  • سمانه خداوردی

    عضو
    9 شهریور 1400 در 19:33

    کتاب ‘ سکوت وقت کتاب خواندن’ را می پسندم

  • سمانه خداوردی

    عضو
    9 شهریور 1400 در 19:35

    کلمه ی ”سکوت ” من را به یاد یه بازی در ”روش مونته سوری” انداخت. سعی می کنم توضیح کامل این بازی سکوت را پیدا کنم و به اشتراک بگذارم.

برای پاسخ دادن ابتدا وارد سایت شوید.

نوشته اصلی
0 از 0 پست‌ها ژوئن ۲۰۱۸
حالا