انجمن ها

سوال بپرسید, جواب بگیرید و با
انجمن های ما در سرتاسر دنیا در ارتباط باشید.

خانه انجمن ها خوشه انسان و مهارت های زندگی گروه معلمان تفکر و پژوهش 🔻چطور سوال بپرسیم؟ (مهارت پرسشگری)

  • 🔻چطور سوال بپرسیم؟ (مهارت پرسشگری)

  • الهام فخرایی

    عضو
    16 فروردین 1401 در 11:13

    وقتی می خواهیم این مهارت مهم را در کلاس به کار بگیریم، حواسمان باشد که پرسشگری در سطوح مختلفی قابل اجراست و نه فقط برای یک شروع خوب که برای تداوم آن در طی بحث، لازمست به این نکته توجه داشته باشیم.و

    مرحله اول

    شروع بحث و دعوت به طرح پرسشها بطور عام و صرف نظر از عمق؛ این مرحله میتواند از طریق یک محرک انجام شود. محرک با توجه به اینکه با کدام رویکرد فبک کار میکنید؛ میتواند داستان، شعر، تصویر، پرسش یا هر چیزی حاوی روایت، باشد. گرچه برای تسهیلگران در اوایل کار داستانهای دارای راهنما بهترین گزینه است.

    Asking questions

    مرحله ی دوم

    برانگیختن پرسش ها؛ در این مرحله با طرح پرسش توسط تسهیلگر یا بچه ها جریان پرسشگری را ادامه می دهیم.

    Raising questions

    مرحله ی سوم

    ساماندهی به پرسشها؛ قطعا می دانیم که پرسش های فلسفی دارای پایان باز هستند و نمی توان با مراجعه به کتاب، معلم، کارشناس، اینترنت و … یا استفاده از یک فرمول و دستورالعمل خاص پاسخی را بعنوان پاسخ قطعی و نهایی اعلام کرد.

    دسته بندی پرسشها در ابتدای تمرین مهارت پرسشگری، ممکن است وقت زیادی بگیرد، اما فرصت خوبی است برای بچه ها تا قضاوتشان مبتنی بر دلیل باشد.

    تشخیص اینکه این پرسش تجربی، خیالی یا فلسفی است یکی از مهمترین مهارت های پرسشگری چه برای تسهیلگر و چه فراگیر است. مهارتی که در خلال communal thinking تفکر گروهی صورت میگیرد.

    فرمول بندی پرسش ها Formulating questions

    شما می توانید از ماتریس پرسش استفاده کنید. رنگها را مشخص کنید، درباره اش بحث کنید و تمرین ارتقادهی پرسش ها را انجام دهید. این مرحله گامی است برای اینکه یک پرسش فیلسوفانه و اندیشیده شده به شیوه درست مطرح، ادعا(فرضیه) و مساله آن مشخص و قابل تحقیق باشد.

    یادداشت های مشابه را در سایت مدرسه مهارت های تفکر دنبال کنید 👇👇

    صفحه خانه

برای پاسخ دادن ابتدا وارد سایت شوید.

نوشته اصلی
0 از 0 پست‌ها ژوئن ۲۰۱۸
حالا