استفاده امن از اینترنت و اخلاق رسانه ای

اینترنت امن و اخلاق رسانه دو موضوع جدا از هم نیستند. در این مقاله درباره ی نحوه داشتن اینترنت امن و رعایت اخلاق رسانه ای می خوانیم.

ما همیشه تصور می‌کنیم که به اشتراک گذاری امری پسندیده است. اکنون دیگر به لطف فناوری‌های مختلف می‌توانیم ایده‌ها، نظرات، عکس‌ها و فیلم‌های مورد نظرمان با دوستان و دیگر افراد به اشتراک بگذاریم.

به اشتراک گذاری در بیشتر مواقع کاری مفید و خوب به شمار می‌آید، اما اگر حواس‌مان نباشد که چگونه اطلاعات را به اشتراک می‌گذاریم، ممکن است که به خودمان یا دیگران آسیب‌هایی وارد کنیم. همچنین در نظر داشته باشید که فایل‌هایی که شما با دوستان‌تان به اشتراک می‌گذارید ممکن است توسط آن‌ها نیز با دیگران به اشتراک ‌گذاشته شوند.

 

 دارائی‌های خودِ شما

هر بار که شما چیز‌هایی را با دیگران به اشتراک می‌گذارید (خواه عکس باشد یا فیلم یا اطلاعات شخصی مانند شماره تلفن و …) به خاطر داشته باشید که تمام این فایل‌ها می‌توانند به راحتی در اختیار افرادی غریبه قرار بگیرند.

همچنین عمل به اشتراک گذاری در زمان‌هایی که شما احساساتی هستید (هر احساسات شدیدی مانند خشم، غم یا هیجان‌زدگی)،‌ چندان مناسب و عقلانی به نظر نمی‌رسد. اول اجازه دهید که آرامش‌تان به شما بازگردد و سپس ببینید که آیا هنوز می‌خواهید همان فایل را دوباره به اشتراک بگذارید یا خیر.

 

 در قدم بعد، از خودتان بپرسید که:

  • آیا من می‌خواهم دیگران مرا این گونه ببینند؟
  • آیا ممکن است که کسی از فایل‌ها یا اطلاعاتی که من قصد به اشتراک گذاشتنشان را دارم، استفاده کرده و به من آسیب بزند؟ اگر دیگران این فایل‌ها را با بقیه هم به اشتراک بگذارند، من ناراحت می‌شوم؟
  • بدترین اتفاقی که می‌تواند با به اشتراک گذاری این فایل رخ دهد، چیست؟

 

رمز‌های عبور اطلاعات همگانی نیستند: اطلاعاتی هستند که باید در منتشر کردن آن‌ها، نهایت دقت و احتیاط را داشته باشید. برخی اوقات ممکن است که چندین دوست زمانی که روابط بین‌فردی‌شان خوب و بدون مشکل پیش می‌رود، رمز‌های عبور‌شان را با یکدیگر اشتراک بگذارند، اما همین مسئله می‌تواند بعد‌ها تبدیل به فاجعه شود.

 

یک تصویر می‌تواند تاثیری به اندازه یک عمر داشته باشد: برخی از افراد احساس می‌کنند که اگر عکس‌هایی برهنه یا جنسی از خودشان به دوست‌دختر‌ها دوست‌پسر‌هایشان ارسال کنند، در واقع اعتماد و عشق‌شان را به آن‌ها نشان داده‌اند. در چنین مواقعی باید بسیار محتاط و عاقلانه قدم بردارید. یک تصویر می‌تواند عمری بالاتر رابطة شما داشته باشد.

به خاطر داشته باشید که این حق شماست که هر زمان که دیگران از شما می‌خواهند که چیز‌هایی را با آن‌ها به اشتراک بگذارید که برای‌تان راحت نیست، به آن‌ها «نه» بگویید. اگر کسی شما را دوست داشته باشد یا به شما احترام قائل شود، هیچ گاه مجبورتان بر خلاف میل‌تان به کاری مجبور‌تان نکرده یا شما را تحت فشار نمی‌گذارد.

نکته‌های مرتبط با فیسبوک

۱)  رمز‌های عبور اطلاعاتی عمومی نیستند، بنابراین آن را در دسترس هر کسی قرار ندهید. برای نکته‌های امنیتی بیشتر به آدرس زیر مراجعه کنید:

Facebook.com/help/securitytips

 

۲)  با بررسی صفحة facebook.com/privacy می‌توانید بررسی کنید که ببینید چه کسانی می‌توانند پست‌های شما را ببینند.

 

 

۳)  هر بار که مطلب یا پستی را در فیسبوک به اشتراک می‌گذارید، به وسیلة ابزار گزینش مخاطبان، مطمئن شوید که تنها افرادی که مد نظرتان هستند پست شما را دریافت خواهند کرد.

ممکن است که برخی اطلاعات موقتا حذف شوند، اما برای همیشه از بین نروند. برخی از برنامه‌‌ها یا شبکه‌های اجتماعی ابزاری دارند که به شما امکانی میدهد که محتوای مد نظرتان بعد از زمان مشخصی از دیده شدن، به صورت خودکار حذف شود. اما همیشه راهی برای دور زدن چنین ابزار‌هایی وجود دارد. بیننده عکس یا محتوا می‌تواند از صفحه عکس گرفته یا اصطلاحا اسکرین‌شات تهیه کند. بنابراین باید در زمینة انتشار محتوا از طریق این ابزار‌ها، هوشمندانه عمل کنید.

 

لینک مرتبط: مقالات سواد رسانه ای برای والدین

دارائی‌های دیگران

          در بیشتر مواقع زمانی که دیگران برای شما چیزی را ارسال می‌کنند، با انتشار آن‌ها توسط شما، مشکلی ندارند. اگر که شما از این قضیه مطمئن نیستید، قبل از اینکه شروع به انتشارش کنید، مجددا تصمیم‌تان را بررسی کنید. حرکت بهتر این است که از فرد فرستنده سوال کنید آیا ناراحت می‌شوند اگر شما فایل ارسالی آن‌ها را با دیگران هم به اشتراک بگذارید، یا خیر. همچنین زمان‌هایی که شما در حال به اشتراک‌گذاری عکس‌ها یا فیلم‌هایی هستید که تصاویر افراد مختلف در آ‌ن‌ها وجود دارد، باید از آن افراد اجازه بگیرید. قبل از تگ کردن، ارسال مجدد یا پخش کردن فایل‌های خصوصی دیگران، ابتدا ببینید راضی هستند یا خیر.

 

اگر فردی عکس یا فیلمی را به شما فرستاد که صاحب اصلی آن فایل شخصی دیگر است، از خودتان بپرسید که:

  • آیا فردی که این فایل را برای من فرستاده است، قصدش این بوده که من آن را پخش کنم؟
  • آیا آن‌هایی که این فایل را منتشر کرده‌اند، از صاحب واقعی عکس یا فیلم، اجازه گرفته‌اند؟
  • اگر فرد دیگری بخواهد تصویر یا فیلمی مشابه را که مربوط به من است به اشتراک بگذارد، چه حسی پیدا خواهم کرد؟

 

اگر انتشار فایلی که به دست‌تان رسیده است، باعث می‌شود که صاحبِ آن، حس بدی پیدا کرده، خجالت‌زده شده و یا به هر طریقی متحمل ضرر و آسیب شود، باید از انتشار آن پرهیز کنید. شاید آن کسی که فایل را برای شما ارسال کرده است، تنها به دلیل خنده و سرگرمی این کار را کرده باشد، اما اگر چنین فایل‌هایی به دست افراد نادرست بیفتند، دیگر این شوخی‌ها و سرگرمی‌ها بامزه نخواهند بود.

افرادی بسیاری (مخصوصا پسران) از سمت هم‌سالان‌شان تحت فشار هستند که عکس‌های برهنة و جنسی را که از سمت دوست‌دختر‌ها یا دوست‌پسر‌هایشان دریافت کرده‌اند، با آن‌ها به اشتراک بگذارند. مقاومت در برابر چنین فشار‌هایی ممکن است دشوار باشد، اما باید در نظر داشته باشید که اگر خواسته‌های آن‌ را قبول کنید، چه آسیب‌هایی ممکن است به خود یا شریک عاطفی‌تان وارد کنید.

 اینترنت امن و اخلاق رسانه ای

راههای جبران کردن در زمان‌هایی که اشتباهی رخ می‌دهد

 هر فردی ممکن است انتخاب‌های اشتباهی داشته باشد، اما این دلیل نمی‌شود که شما برای درست کردن اوضاع، هیچ تلاشی نکنید.

اگر فایلی را به اشتباه به کسی ارسال کرده‌اید، اولین کاری که باید بکنید این است که از آنها بخواهید آن را با دیگران به اشتراک نگذارند. اگر دیگران فایلی را که شما به آن‌ها ارسال کرده‌اید، به اشتراک گذاشته‌اند، از آنان بخواهید که آن را پاک کنند. چنین عملی در واقع می‌تواند در بیشتر اوقات تاثیرگذار باشد. به خاطر داشته باشید که در مواقع عصبانیت، دست به کاری نبرید. ابتدا اجازه دهید که آرام شوید و اگر ممکن است به صورت حضوری با فرد مورد نظر صحبت کنید.

اگر دیگران درخواست شما را مبنی بر حذف کردن اطلاعاتی که شما به اشتباه به آن‌ها ارسال کرده‌اید، رد کردند، سعی نکنید که شما هم چنین کاری کنید و عکس‌های خصوصی آن‌ها را پخش کنید یا اینکه اذیت‌شان کرده یا با دوستان‌تان علیه‌شان متحد شوید. اولین دلیل برای چنین سخنی این است که این قبیل کار‌ها تقریبا همیشه باعث بدتر شدن وضعیت می‌شوند. دلیل دوم اینکه هر چقد بیشتر به دنبال تلافی باشید، بیشتر به نظر خواهد رسید که اشتباه اولیه تقصیر شما بوده است.

اگر شما در تصویری تگ یا نشان شده‌اید که آن را دوست ندارید، به خاطر داشته باشید که بسیاری از نرم‌افزار‌ها یا شبکه‌های اجتماعی به شما امکان می‌دهند تا اسم‌تان را از عکسی که در آن تگ شده‌اید، حذف کنید. در شبکه‌هایی مانند فیسبوک می‌توانید قبل از انتشار پستی که در آن نشان یا تگ شده‌اید، آن را بررسی کنید.

نکته مهم

اگر شما در فیسبوک فعالیت دارید ممکن است ندانید که در چنین مواقعی باید با افراد چه برخوردی داشته باشید یا شاید با چنین کار‌هایی راحت نباشید. فیسبوک ابزاری به نام  گزارش اجتماعی فراهم کرده است که حاوی پیام‌هایی است که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و همچنین روش‌هایی دارد که می‌توانید از طریق‌شان برای حل مشکل‌تان از والدین، معلم‌ها یا یکی از دوستان مورد اعتماد‌تان درخواست کمک کنید.

چگونه از ابزار گزارش اجتماعی در فیسبوک استفاده کنیم؟ جهت کسب اطلاعات بیشتر راجع به این ابزار، به آدرس facebook.com/report مراجعه فرمائيد.

 

اگر مسئله‌ جدی‌تر است، به عنوان نمونه اگر عکسی نیمه برهنه یا تماما برهنة مرتبط با شما در سطح اینترنت پخش شده است، شایعه‌ای پخش شده است که صحت نداشته و باعث می‌شود که چهرة اجتماعی شما مخدوش شود یا اینکه از اطلاعاتی برای آزار شما یا اخاذی از شما استفاده شده است، می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی که این اطلاعات در آن‌جا پخش شده است‌، درخواست کنید که آن فایل‌ها یا اطلاعات را حذف کنند. در چنین مواردی می‌توانید حتی از پلیس هم کمک بگیرید.

اگر شما در موقعیتی هستید که فردی با تهدید به پخش عکس‌های برهنه از شما به دنبال اخذ عکس‌هایی بیشتر است، بهتر است که از یکی از بزرگ‌سالان مورد اعتمادتان کمک بگیرید یا اینکه پلیس را در جریان ماجرا قرار دهید. اخاذی یا تهدید رفتاری غیر قابل قبول بوده و در بسیاری از کشور‌ها غیرقانونی است.

 

همیشه به خاطر داشته باشید که تنها نیستید. شما می‌توانید از طریق والدین‌، معلم‌ها یا مشاورین یا یکی دیگر از بزرگ‌سال‌های مورد اعتماد، توصیه‌ها و حمایت‌های لازم را دریافت کنید.

اینترنت امن و اخلاق رسانه ای

 

منبع: اسمارت مدیا

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.