پاسخ های انجمن ایجاد شده است

مشاهده 1 - 15 از 30 پست
  • قاسم برجسته

    عضو
    14 شهریور 1400 در 23:06

    من هم موافقم بر مداومت این تجربه و طراحی های آموزشی که اعضای خانواده رادر فرایند فعالیت های دانش آموزی درگیر کند. یکی از راهکار های این مهم، طراحی تکالیف باز ، یا تکالیف انجام دادنی (doing math ) توسط دانش آموز، و خواستن از او که نتایج یا ایده های خود را قبل اوردن به کلاس با اعضای خانواده به گفت و گو بنشیند، و در صورت علاقه مند بودن( اصل احترام) به کلاس و دوستان خود منتقل کند.در گیر موثر خانواده ها در فرایند آموزش، و سوق دادن توجه آنها به جنیه های دیگر یادگیری فراتر از نمره و رقابت، یک گام موثر و مثبت در ترویج فرهنگ آموزشی فعال است.

  • قاسم برجسته

    عضو
    14 شهریور 1400 در 22:50

    گوش دادن فعال، یکی از اصول مهم دیالوگ هست .کاربست آن در فرایند آموزش زمینه بروز خلاقیت دانش آموزان را ایجاد می کند. کمک می کند صدای دانش آموز شنیده شود، و خودش را به تمامی بروز دهد، بی پروا ایده هایش را بیان کند.تعلق عاطفی دانش اموزان در فضا کلاس بیشتر می شود.تلفیق ان با مهارت های زبان بدن، تاثیر گذاری آن را بیشتر می کند.

  • قاسم برجسته

    عضو
    8 مرداد 1400 در 21:44

    هر امکانی در فهم درک موقعیت دانش آموز، به لحاظ یادگیری و روحی روانی راه گشا است. و به بهبود فرایند آموزش و انسانی تر شدن آن کمک می کند. خلق شرایطی عاطفی مثبت و سازنده در کلاس درس و برقراری اصل احترام تام و تمام، هم به شنیدن صدای دانش آموزن و دیدن بهتر او در فرایند آموزشی کمک می کند. گرفتن بازخورد در فرایند آموزشی و طرح سوالات مناسب هم می تواند راه کار دیگری در فهمیدن و درک شرایط دانش آموز باشد.

  • قاسم برجسته

    عضو
    25 تیر 1400 در 12:31

    بايد مجموعه اي از كتاب ها را ر نظر گرفت اما اين كه از چه فلسفه اي در زندگي و تدريس پيروي مي كنيم مهم و تعيين كننده است. يكي از كتاب هايي كه من پيشنهادها مي كنم كتاب يادگيري آزاد هست اثر پيتر گري كه نگاه تاريخي و دقيقي به مقوله يادگيري دارد.

  • قاسم برجسته

    عضو
    25 تیر 1400 در 12:26

    ارتباط بدون خشونت يا زبان زندگي، به نظر من موضوع ارتباط را خيلي خوب هدف گذاري كرده است. آگاهي معلمان از اين مدل ارتباطي و كاربست آن در كلاس درس، خيلي كمك مي كند تا ارتباط موثر تر ي با دانش آموزان داشته باشند. هم مجموعه اي از كتاب ها برا ي اشنايي با احساسات كودكان هست و كتاب هايي كه براي بزرگسالان نوشته شده است. مطالعه اين مجموعه مي تواند براي معلمان خيلي راهگشا باشد.

  • قاسم برجسته

    عضو
    25 تیر 1400 در 12:14

    توجه به نگاههاي كودكان، برداشت ها و روايت آنان از موضوعات درسي، فرصتي براي درگير شدن دانش آموزان و يادگيري عميق آنها ايجاد مي كند.تاكيد صرف بر اهداف و عناصر برنامه درسي د ردراز مدت آسيب زا است.وقتي مي خواهيم نظر ها و نگاههاي بچه ها را داشته باشيم بايدفضايي فرارتر از صحيح و غلط در كلاس ايجاد كرد، و با تكيد بر اين نكته كه بچه ها متفاوت فكر مي كنند، در واقع اين را به عنوان يك اصل به رسميت بشناسيم. اما پرسش ديگري مطرح مي شود، در چه جو كلاسي بچه ها مي توانند به راحتي نظر و ايده ها خود را بيان كنند ؟

  • قاسم برجسته

    عضو
    2 تیر 1400 در 10:25

    چه روایت خوب و قابل تاملی، باز در ذهن من در مواجه با این روایت خوب، تاثیر گذاری منش و شخصیت معلمان بر دانش آموزان تداعی می شود.وقتی شرای خوب و اثربخش را مهیا کنیم کودکان می توانند شگفتی ساز باشند. اجتماع پژوهشی فرصت اصالت دادن به پرسش و و پرسشگری را در فرایند آموزش خلق می کند. معلم دینی و قرآن دوره راهنمایی خودم را به یاد می آورم که در کلاس فضای خوب ارتباطی برقرار می کرد که می شد راحت نظر داد و حرف زد. خیلی صبور و بردبار بود من گرایش خودم به علوم انسانی را با این که در دوره های تحصیلی بعدی، رشته ام ریاضی بود از تاثیر پذیری شخصیت ایشون بود که خدا حفظش کند.

  • قاسم برجسته

    عضو
    2 تیر 1400 در 09:58

    به نظر من همین نکته مهمی که فرمودید،کلاس هاس چند پایه فرصت یادگیری بیشتر و عمیق تر را در اختیار دانش آموز قرار می دهد، به اضافه تعامل بیشتر جنبه حمایت کنندگی باید به عنوان یک نقطه قوت، مورد توجه قرار گیرد فایده ای که از این ناحیه در صورت برقراری تعامل درست ایجاد می شود خیلی بیشتر از پوشش دادن بودجه بندی به صورت متداول هست. از طریق تقویت خودیادگیرندگی، می توان بخشی از عقب ماندگی از بودجه بندی را پوشش داد و از طریق یادگیری معکوس در بعضی از مباحث ساده تر یک تعادل ایجاد کرد.نوشتن طرح درس های مشترک که در سطوح مختلف همه بچه های چند پایه را درگیر کند فرصت کم نظیری در یادگیری جمعی، یادگیری از همدیگر خلق می کند.

  • قاسم برجسته

    عضو
    4 خرداد 1400 در 11:42

    خیلی عالی هست، همیشه به گفت و گو گذاشتن مساله هایی که دچار آن هستیم این امکان را ایجاد می کند که نورهای جدیدی بر مساله بتابد.

  • قاسم برجسته

    عضو
    12 اردیبهشت 1400 در 19:43

    وقتی ما بتوانیم جایی برای جنبه فردیت بچه ها و تجربه های آنها را در طراحی اموزشی قرار دهیم تعامل آن ها در یادگیری بالا می رود. نکته دیگر بچه ها نسبت به هوش حرکتی به طور معمول واکنش مثبت تری نشان می دهند.

  • قاسم برجسته

    عضو
    4 اردیبهشت 1400 در 10:44

    هر محرک مناسب که به همه بچه ها فرصت ابراز وجود بدهد و به آنها را به مشارکت دعوت کند در واقع خلق فرصتی هست برای گفت و شنود و باهم فکر کردن در کلاس ، و به اشتراک گذاشتن ایده های دانش آموزان پیامد های این جو و اتمسفری در کلاس :
    یادگیری شخصی دانش آموزان
    تضعیف فرهنگ رقابت و ترویج فرهنگ رفاقت و مشارکت
    با توجه به تجربه خانم شریعتی ، به نظر می اید یادگیری آنلاین و آموزش آنلاین خیلی گسترده تر و موثر تر این امکان را نسبت به یادگیری حضوری ایجاد کند . با فرستادن یک محرک مناسب در بستر یادگیری آنلاین امکان مشارکت برا یهمه دانش آموزان ایجاد می شود. و این نکته مهم و در خور توجه تجربه ایشان هست .
    # شکوفایی دانش آموزان
    # یادگیری شخصی
    # یادگیری عمیق یا معنا دار
    #مشارکت دانش آموزان در فرایند آموزش

  • قاسم برجسته

    عضو
    3 اردیبهشت 1400 در 23:30

    خیلی عالی ، در واقع با این روش شما به نوعی فرصت گفت و شنود در کلاس خلق کردید . گفت و شنود زمینه ساز مشارکت و تفکر دانش آموزان است.

  • قاسم برجسته

    عضو
    12 فروردین 1400 در 12:48

    یکی از نقاط شروع برای مواجه با این مساله، شنیدن صدای نوجوانان، احترام و پذیرفتن آنها است. در متوسطه اول فشار زیادی برای هدایت تحصیلی روی دانش آموزان هست.متاسفانه عدم هماهنگی و آگاهی این مشکلات را تشدید می کند. تا زمانی که نگاه کلیشه ای به رشته ها است و موج مهندس شدن و دکتر شدن دست از سر بچه ها کم نشود داستان غم انگیز ادامه دارد.

  • قاسم برجسته

    عضو
    12 فروردین 1400 در 12:41

    رعایت بودجه بندی، همیشه چالش برانگیز هست. هر چند که یک محتوای ثابت و مشخص را تاکید کردن و اصالت تمام قایل شدن برای آن محل پرسش و اشکال است و نیاز به بازاندیشی دارد. در هر صورت در سیستم آموزشی به دلایلی تاکید بر بودجه بندی هست. عدم رعایت آن، هر چند دلایل منطقی و قابل قبول داشته باشیم، مورد اعتراض مدیر و خانواده ها قرار می گیریم. به نظر مناگر کمی به سمت اعتماد به دانش آموزان باور آنها حرکت کنیم می توانیم بخش هایی از درس و تمرین ها را به آنها واگذار کنیم.در قالب سوالات پژوهشی بخواهیم ،بخش هایی از مباحث را خود یاد بگیرند. راه کار دومی که کمک کننده هست ترغیب دانش آموزان به پیش مطالعه هست. و با پرسش هایی نظیر : چه چیزی در پیش مطالعه برایتان جالب بود ؟ به چه ابهامی برخورد کردید ….. توجه و عمق بیشتری به پیش مطالعه داد که سبب می شود ذهن دانش آموزان آمادگی بیشتری برای یادگیری کسب کند و با سرعت بیشتری تدریس کرد.

  • قاسم برجسته

    عضو
    9 شهریور 1400 در 11:08

    سلام
    چه نکته های خوبی را اشاره کردید. راه کار های عملی که به فراخور کلاس و شرایط می توان از آن استفاده کرد.سپاس فراوان از به اشتراک گذاری.به نظر من ارتباط یک ظرفیت بی پایان در یادگیری دارد که آغاز سال تحصیلی، فرصت خوبی برای پایه گذاری آن است.

مشاهده 1 - 15 از 30 پست