آموزش جستجو در اینترنت

جستجو در فضای مجازی

آموزش جستجو در اینترنت با استفاده از موتور‌های جست‌وجوگر. موتور‌های جست‌و‌جوگر در این که ما چگونه در فضای مجازی به اطلاعات دست پیدا کنیم، نقش مهمی را بازی می‌کنند. شما می‌توانید با یادگیری نحوه عملکرد این موتور‌های جست‌وجوگر و دانستن این که چگونه می‌توانید از آن‌ها به سرعت و به صورتی موثر استفاده کنید، بیشترین بهره را از این ابزار‌ها ببرید.

چالش اصلی در این است که چگونه پرسش‌تان را مطرح کنید. باید طرح سوال در موتور جست‌وجو به گونه‌ای باشد که نه با نتایج اضافی و بسیار زیاد سردرگم شوید و نه با نتایج کم و پرت، به آن اطلاعاتی که مد نظرتان است دست پیدا نکنید. مانند تمامی مهارت‌های دیگر، در این زمینه نیز می‌توان با تمرین بهترین نتیجه را کسب کرد.

قبل از شروع فرایند جست‌وجو باید موضوع مورد نظر‌تان را به کامل‌ترین و مختصر‌ترین شکل دربیاورید. باید دقیقا بنویسید که به دنبال چه اطلاعاتی هستید، چرا به دنبال این اطلاعات هستید و چه اطلاعاتی مورد نیاز‌تان نیست. این عمل باعث می‌شود که بهترین کلید‌واژ‌ه‌ها را برای جست‌جو‌ی‌تان پیدا کنید.

 

مقاله مرتبط: نحوه استفاده کودک از اینترنت

 

کلید‌ واژه‌ها

موتور‌های جست‌وجو به شیوه‌ای متفاوت از انسان‌ها، جملات را می‌خوانند. آن‌ها زمانی که در وب‌سایتی جست‌وجو می‌کنند، کلید واژه‌هایی را که شما در جمله‌تان نوشته‌اید، مد نظر قرار می‌دهند. به عبارت دیگر، شما از موتور جست‌وجو سوالی نمی‌پرسید،‌ صرفا به او می‌گویید که وب‌سایت‌هایی که کلید‌ واژ‌ه‌های مورد نظر من را دارند، برایم پیدا کن. برای اینکه بتوانید از موتور‌های جست‌وجو یا پایگاه داده‌ها، بهترین استفاده را داشته باشید، باید بتوانید که بهترین ترکیب ممکن از کلید‌ واژ‌ه‌ها را وارد کنید.

 

بیشتر موتور‌های جست‌وگر بهترین بازده را زمانی دارند که شما چندین کلید‌ واژة مختلف به آن‌ها داده باشید. بنابراین در اینجا باید پرسید که چگونه می‌توان بهترین ترکیب ممکن از کلمات کلیدی را یافت؟

برای این کار، فکر کنید که چه چیزی را می‌خواهید جست‌وجو کنید. برای مثال، اگر تنها خواستار یافتن دستور پخت کلوچة‌ کرة بادام زمینی هستید، می‌توانید در قسمت جست‌وجو عبارت دستور پخت کلوچة کرة بادام زمینی را وارد کنید. اما اگر می‌خواهید که نحوة پخت همین خوراکی را بدون آرد به دست بیاورید، می‌توانید عبارت‌ اولیه را این گونه تغییر دهید: دستور پخت کلوچة کرة بادام زمینی، بدون آرد (ترتیب کلمات مهم نیست)، اگر می‌خواهید علاوه بر این‌ها گیاهی هم باشد، می‌توانید جملة نهایی را به این صورت دربیاورید: دستور پخت کلوچة کرة بادام زمینی،‌ بدون آرد، گیاهی. اگر به دنبال نتایجی می‌گردید که تنها یک کلمة خاص را در خودشان دارند، می‌توانید آن کلمه را داخل گیومه قرار دهید. به عنوان مثال، در همان جملة آخر اگر هدف‌مان پیدا کردن نتایج مرتبط با کلمة گیاهی باشد، می‌توان بدین گونه جست‌وجو را انجام داد: دستور پخت کلوچة بادام زمینی، «گیاهی».

حال که توانستید کلید واژه‌هایتان را مشخص کنید، چه تعداد از آن‌ها را در قسمت جست‌وجو وارد خواهید کرد؟

استفاده از عبارات

عبارات، قدرت‌مند‌ترین ترکیب از کلید‌ واژه‌های شما هستند. عبارات در واقع ترکیب‌هایی از دو یا چند کلمه هستند که باید دقیقا به همان ترتیبی که شما وارد کرده‌اید‌، در جست‌وجو‌ها به شما نشان داده شوند. برای این کار باید عبارت مورد نظر را داخل گیومه‌، در قسمت جست‌وجو وارد کنید مانند: «کرة بادام زمینی».

در بیشتر موتور‌های جست‌وجو امکان استفاده از این ویژگی با قرار دادن عبارت مد نظرتان در داخل گیومه یا کروشه، وجود دارد. به عنوان مثال: «کرة بادام زمینی» یا ]کرة بادام زمینی[.

باید مطمئن باشید که عبارت ورودی شما، پاسخی برای پرسش‌تان به همراه نداشته باشد. به عنوان مثال، اگر بخواهید جملة «گربه‌ها از سگ‌ها بهترند» را جست‌وجو کنید، بیشتر نتایج و وب‌سایت‌هایی به شما نشان داده می‌شود، حاوی متونی هستند که در آن‌ها گفته شده است گربه‌ها از سگ‌ها بهترند. جملة «سگ‌ها از گربه‌ها بهترند» هم نتیجه‌ای عکس جملة قبلی خواهد داشت.

محدود کردن دامنه جست‌وجو

اگر احساس می‌کنید که نتایج نشان داده شده، آن چیزی نیست که شما به دنبالش هستید، می‌توانید از علامت منفی استفاده کنید تا کلمات و عبارت‌هایی را که به درد شما نمی‌خورند، از نتایج جست‌وجو حذف کنید. بنابراین اگر شما به دنبال دستور پخت‌هایی هستید که از کرة بادام زمینی استفاده می‌کنند اما ربطی به کلوچه ندارند، می‌توانید از جملة زیر استفاده کنید: دستور پخت‌های کرة بادام زمینی کلوچه (نشانة منفی باید دقیقا قبل از کلمه یا عبارتی باشد که قصد دارید آن را حذف کنید، هیچ فضای خالی‌ای نباید قبل از آن وجود داشته باشد).

شما همچنین می‌توانید با وارد کردن نام کشور یا دورة زمانی خاصی، دامنة جست‌وجوی‌تان را محدود کنید. بیشتر موتور‌های جست‌وجو برگه‌هایی در بالای صفحه نمایش دارند که به شما اجازه می‌دهد دسته‌بندی مورد نظرتان را انتخاب کنید، دسته‌هایی مانند وب‌سایت‌ها، تصاویر، فایل‌های ویدیویی، داستان‌های خبری و … . بسیاری دیگر گزینه‌هایی پیشرفته نیز دارند که به شما اجازه می‌دهد جست‌وجو‌ی‌تان تنها در رابطه با کشوری خاص یا دورة زمانی مشخصی صورت گیرد (دیروز، هفتة پیش، ماه یا سال قبل یا دوره‌ای معین).

 

جست‌وجو در داخل وب‌سایت

اکثر موتور‌های جست‌وجو زمانی که وب‌سایت‌های خاصی وجود دارند که شما به آن‌ها اعتماد دارید، نتایج جست‌وجو را تنها به همان وب‌سایت‌ها محدود می‌کنند. می‌توانید به‌سادگی با اضافه کردن آدرس اینترنتی سایت مورد‌ نظرتان در انتهای جملة وارد شده، این کار را انجام دهید. مانند: دستور پخت کلوچة کرة بادام زمینی، بدون آرد، در وب‌سایت:www.Cooking.com. مطمئن شوید که بین کلمه وب‌سایت و آدرس آن، فاصله‌ای وجود نداشته باشد. برای سایت‌های بزرگ یا مشهور، می‌توانید تنها نام آن‌ها را به آخر جمله‌تان اضافه کنید: مانند کرة بادام زمینی ویکی‌پدیا.

         

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.