مهارت جستجو در اینترنت برای دانش آموزان

جستجو در اینترنت

مهارت جستجو در اینترنت برای دانش آموزان در عصر حاضر مهارتی ضروری است. در این مقاله درباره‌ی نحوه‌ی جستجوی دقیق در اینترنت بخوانید.

موتورهای جستجو

وبسایت های جستجو در اینترنت می‌توانند پایگاه های داده بی‌شماری از صفحات وب را جستجو کنند. شما می توانید پتانسیل موتورهای جستجو در اینترنت را با یاد گرفتن اینکه چگونه آن‌ها کار می کنند و چگونه می‌توان از آن‌ها به شکل موثر و سریعی استفاده کرد، به حداکثر برسانید و مهارت جستجو در اینترنت را به خوبی یاد بگیرید.

چالش اصلی این است که سوال خودتان را به شکل درستی بپرسید تا با با نتایج بی ربط رو به رو نشوید. این نیز یک مهارت است که با تمرین آن روزبه روز بهتر خواهید شد.

مقاله مرتبط: آموزش جستجو در اینترنت

چطور شروع کنیم؟

قبل از جستجو بسیار مهم است تا موضوع خود را به صورت کامل و روشنی تعریف کنید. برای خودتان بنویسید دقیقا به دنبال چه اطلاعاتی هستید؟ چرا به دنبال آن اطلاعات هستید؟ و دنبال چه اطلاعاتی نیستید! این نکات به شما کمک می کند تا بهترین کلیدواژه ها را برای جستجوی خود پیدا کنید.

کلیدواژه ها

به جز موتور جستجو مانند Ask.Jeeves.com که پرسش هایی قبل از جستجو می پرسد، بیشتر موتورهای جستجو با کلیدواژه کار می کنند و اگر شما کلیدواژه های خوبی به آن‌ها بدهید بهتر کار می کنند.

چطور می توان فهمید که چه کلیدواژه هایی بهتر کار می کنند؟

اغلب کاربران 1 تا 2 کلیدواژه برای هر جستجو وارد می کنند که برای یک جستجوی موثر کافی نیست- توصیه می شود کلیدواژه ها حداکثر بین 6 تا 8 واژه باشند که با دقت از میان واژه ها انتخاب شده اند و ترجیحا اسم ها و مفعول ها باشند. از افعال استفاده نکنید و از تعدیل کننده ها تنها زمانی استفاده کنید که به شما کمک کند مفعول خود را دقیق‌تر تعریف کنید.

اکنون شما واژگان کلیدی را دارید، حالا چگونه آن‌ها را در موتور جستجو وارد کنید؟

استفاده از عبارت ها

بهترین کلمه‌ کلیدی ترکیبی برای شما عبارت ها هستند. عبارت ها ترکیباتی از دو یا بیشتر از دو کلمه هستند که می بایست در اسنادی که شما آن‌ها را جستجو می کنید با ترتیب دقیق نشان داده شوند. برای مثال شما ممکن است یک عبارت مانند “کتاب فلسفی” را در موتور جستجو به همراه علامت نقل قول استفاده کنید تا اسنادی برای شما نمایش داده شود که دقیقا این عبارت در آن‌ها به کار رفته است.

جستجوی بولین

جستجوی بالین (برگرفته از نام جورج بوله ریاضی دان قرن 19 است که فیلد منطق نمادین را بنیان نهاد) یک تکنیک قدرتمند است که جستجوی شما را به تعداد مشخص و دقیقی محدود می کند و شانس اینکه موور جستجو نتایج درست را به شما نشان دهد، افزایش می دهد. این تکنیک‌ها بسیار آسان و موثر هستند. در ادامه 3 دستور بولین را شرح می دهیم:

  • از کلمه “و” بین عبارت هایی که آن‌ها را با علامت نقل قول مشخص کرده اید، استفاده کنید. به عنوان مثال شما مطالبی می خواهید که دقیقا درباره کتاب فلسفی کودک و نوجوان باشد. پس بهتر است اینگونه جستجو کنید: “کتاب فلسفی” و “کودک” و “نوجوان”
  • ممکن است شما حداقل یکی از مواردی را که جستجو می کنید نیاز داشته باشید. بنابراین می توانید وسط عباراتی که در “نقل قول” گذاشته اید “یا” بگذارید.
  • ممکن است شما کلمات خاصی را بخواهید جستجو کنید که نتایج نباید موارد خاصی را به شما نشان دهد. به عنوان مثال: “کتاب فلسفی” و “کودک” نه “نوجوان”. بدین ترتیب موتور جستجو مطالبی که کلمه نوجوان در آن‌ها وجود دارد را به شما نشان نمی دهد.

توصیه های کلی

  • از اسم ها به عنوان واژگان کلیدی استفاده کنید. هرگز از ضمایر، کلمات ربط یا حرف اضافه در جستجو استفاده نکنید؛ چرا که نتایج دقیقی به شما نشان نخواهد داد.
  • بین 6 تا 8 کلمه کلیدی استفاده کنید.
  • کلمات کلیدی را در علامت نقل قول بگذارید

به خاطر داشته باشید که میلیون ها سند در اینترنت وجود دارد که بدون استفاده از کلمات کلیدی مشخص و تکنیک های درست نمی توانید نتیجه دلخواه خود را در جستجو بیابید.

مقالات مرتبط

استفاده از تکنولوژی در کلاس

یکی از نگرانی هایی که اغلب در میان معلم ها وجود دارد، استفاده از تکنولوژی در کلاس است. مخصوصا زمانی که دانش آموزان ابزارهای خودشان را دارند که ممکن است مشکلات زیادی ار در کلاس پیش بیاورد. در این مقاله راهکارهایی برای حل این مسئله ارائه کرده ایم.

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.