راهکارهایی برای کاهش استرس فضای مجازی

آزار و اذیت آنلاین

کاهش استرس فضای مجازی یا آنلاین سه راه اصلی دارد. اولین روش مدیریت زمان است: اگر زمان‌تان را به خوبی سازمان‌دهی کنید، دیگر فعالیت‌های مرتبط با دنیای مجازی مانع انجام دادن بقیه کار‌های‎تان نمی‌شود. روش دوم نیز تغییر عادات رفتاری و گرایش‌های ذهنی‌تان است تا شاهد کاهش استرس فضای مجازی یا آنلاین باشید. در آخر نیز مهم است زمانی را به استراحت و تفکر اختصاص دهید تا همیشه حس استرس را همراه خود نداشته باشید.

 

طرح درس مرتبط: فائق آمدن بر استرس دیجیتال 

 

مدیریت زمان

  • شما نمی‌توانید که همه کار‌ها را انجام دهید. اموری را که از بقیه مهم‌تر هستند، در نظر بگیرید و آن‌ها در اولویت قرار دهید.
  • یک فهرست از کار‌هایی که باید انجام دهید تهیه کنید و سپس از طریق یک برنامه‌ریز وضعیت انجام دادن‌شان را بررسی کنید. از طریق اولویت بندی، مهم‌ترین فعالیت‌هایتان را در بخش‌های بالایی قرار دهید.
  • می‌توانید از دستگاه‌های دیجیتالی به نفع خودتان استفاده کنید. قبل از کار‌هایی که باید انجام دهید، یک یادآور یا آلارم تنظیم کنید.
  • از قبل تصمیم بگیرید که چه زمانی می‌خواهید شبکه‌های اجتماعی‌تان را بررسی کنید. این کار را در زمان‌های مشخصی انجام دهید (در اتوبوس، اوقات فراغت و … ) نه فقط زمانی که حسش را داشتید. اگر سر نزدن‌های طولانی مدت به شبکه‌های اجتماعی برای‌تان دشوار است، می‌توانید ابتدا از بازه‌های زمانی کوتاه‌تر استفاده کنید و سپس کم کم آن‌ها را بیشتر کنید.

 

تغییر عادات رفتاری و گرایش‌های ذهنی

  • خودتان را با دیگران در دنیای مجازی مقایسه نکنید. به خاطر داشته باشید که مردم همواره خبر‌های خوب و بهترین عکس‌هایشان را منتشر می‌کنند. همچنین بیشتر افراد عکس‌هایشان را ویرایش کرده و از فیلتر‌ها نیز استفاده می‌کنند که تا جایی که می‌شود زیبا به نظر برسند.
  • هر جا که هستید، علاوه بر حضور فیزیکی، حضور ذهنی هم داشته باشید. زمانی که کاری بامزه یا سرگرم کننده انجام می‌دهید، از لحظه لذت ببرید. نگران عکس گرفتن از آن یا اینکه دیگران راجع به آن چه فکر می‌کنند، نباشید.
  • بپذیرید که نمی‌توانید همیشه برای کمک به دیگران حضور داشته باشید، حتی به صورت مجازی. اینکه بخواهید همزمان به تمامی امور توجه کنید تنها استرس شما را بالاتر می‌برد. به خاطر داشته باشید که ایرادی ندارد اگر گاهی اوقات به برخی پیام‌ها دیرتر پاسخ دهید.
  • همه چیز را به خودتان نگیرید. به احتمال زیاد دوستان شما پستی را با هدف حسادت شما به اشتراک نمی‌گذارند. آن‌ها در تلاشند که خود و زندگی‌شان را بهتر از چیزی که هست جلوه دهند.
  • صادق باشید. ممکن است احساس کنید که مردم می‌خواهند که تنها مطالب مثبت را منتشر کنید. اما تحقیقات نشان داده است زمانی که مردم دقیقا خودشان هستند و زندگی واقعی‌شان را در فضای مجازی نشان می‌دهند، شادترند و حمایت‌های هیجانی بیشتری از دیگران دریافت می‌کنند.

 

اختصاص دادن زمانی به استراحت و تفکر

  • زمانی که از دستگاه‌های دیجیتالی استفاده نمی‌کنید، آن‌ها را در حالت بی‌صدا قرار دهید. اگر که گوشی‌تان دائم در حال سر و صدار کردن است یا منتظر پیام خاصی هستید، نمی‌توانید آرام باشید.
  • ساعت‌هایی را که با دوستان‌تان کنار یکدیگر هستید نوعی بازی را انجام دهید که در آن همة افراد باید گوشی‌هایشان (یا هر دستگاه دیجیتالی دیگری) را روی یکدیگر قرار دهند. هر کس که بتواند دیرتر از بقیه به سمت گوشی‌اش برود، برنده است.
  • زمانی که می‌خواهید بخوابید، از تمام شبکه‌های اجتماعی‌تان خارج شده و گوشی‌تان را خاموش کنید. در صورت امکان گوشی‌تان را خارج از اتاق خواب قرار دهید و برای آلارم صبح نیز از ساعت‌های قدیمی استفاده کنید. در این صورت نه تنها خواب راحتی خواهید داشت، بلکه دیگر امکان ندارد که پیامی نادرست و خجالت‌آور قبل از خواب ارسال کنید.
  • زمانی را داشته باشید که در آن هیچ کاری انجام ندهید. تحقیقات نشان داده است که حتی ده دقیقه داشتن زمان آزاد و انجام دادن کار‌هایی مانند پیاده‌روی، ورزش یا بودن کنار دوستان، نقش بسیار مهمی در کاهش استرس فضای مجازی ایفا می‌کند.
  • گاهی اوقات نیز برای مدتی تمام شبکه‌های اجتماعی را کنار بگذارید. اگر که در ابتدا چنین کاری برای‌تان دشوار است، می‌توانید به عنوان مثال از ماهی یک روز آغاز کنید، یا حتی کمتر از آن، مانند یک ساعت. سپس سعی کنید که این زمان را به یک روز در هفته یا بیشتر افزایش دهید.

 

منبع: گوگاردین 

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.