طرح درس استفاده درست از موبایل و تبلت؛ مقطع دبستان

طرح درس استفاده درست

طرح درس استفاده درست از موبایل و تبلت توسط دانش آموزان به آنها در ایجاد تعادل در زندگی دیجیتال شان کمک می کند. 

برای کلاس اول تا سوم

مدت زمان اجرا: بین 30 تا 60 دقیقه

دانلود پی دی اف طرح درس استفاده درست از موبال و تبلت توسط دانش آموزان 

مرور کلی طرح درس

در این درس، دانش آموزان به روش‌های متفاوت گذران وقت در فضای آنلاین می اندیشند و یاد می گیرند تا میان فعالیت های خود در فضای آنلاین و فضای آفلاین، تعادل ایجاد کنند. آن‌ها این کار را با تمایز قائل شدن میان مدت زمان فعال بودن از نظر جسمی، مدت زمان یادگیری و مدت زمان تماشا شروع می کنند و یاد می گیرند که فعالیت ها چگونه می توانند به چند دسته طبقه بندی شوند. آن‌ها تشویق می شوند تا به زندگی خود فکر  کنند و دریابند که چقدر میان مدت زمان تماشای فیلم و انیمیشن با دیگر فعالیت ها در فضای آنلاین، تعادل برقرار می کنند. همچنین، دانش آموزان به اینکه چگونه می توانند میان انجام فعالیت های مختلف در استفاده از رسانه های دیجیتال تعادل ایجاد کنند، توجه می کنند. در نهایت آنها استفاده درست از موبایل و تبلت را یاد خواهند گرفت.

پادکست مرتبط: تفکر انتقادی چیست؟

نتایج مورد انتظار

دانش آموزان یاد خواهند گرفت که:

  • انواع مختلفی از فعالیت ها را در هر روز انجام دهند؛
  • میان انواع فعالیت هایی که در طول روز انجام می دهند، تعادل ایجاد کنند؛
  • به عناصری که در تلویزیون و فضای دیجیتال ممکن است باعث استفاده افراطی شود، توجه می کنند.

ابزارهای آموزشی

کپی کاربرگ تعادل میان فعالیت ها (این کاربرگ در آخر طرح درس آمده است)

اجرای طرح درس

از دانش آموزان بخواهید تا درباره همه ی چیزهایی که پیش و پس از مدرسه انجام می دهند، فکر کنند. با همکاری آن‌ها یک لیست از فعالیت هایی که در گفت‌وگو مطرح می کنند، تهیه کنید. سپس به دانش آموزان اجازه دهید تا آن را به عنوان مرجع استفاده کنند. هدف این بخش، این است که دانش آموزان بتوانند یک لیست از فعالیت هایی را که در زمان بیداری انجام می دهند، درست کنند.

  انواع زمان های فعالیت

حالا یک دایره‌ی بزرگ را روی تخته‌ی کلاس بکشید و آن را به سه بخش تقسیم کنید. به دانش آموزان بگویید که هر بخش از این دایره به نوع خاصی از فعالیت اختصاص داده می شود:

  • زمان فعالیت جسمی: یعنی زمانی که در حال گشتن در اطراف و تمرین بدنی هستید
  • زمان یادگیری: یعنی زمانی که در حال یادگیری یا خلق و ساختن چیزی هستید
  • زمان تماشا: یعنی زمانی که در حال تماشای یک فیلم، انیمیشن، بازی کامپیوتری، یا خبر و غیره در اینترنت، تبلت، موبایل یا تلویزیون هستید.

از دانش آموزان بخواهید که یک مثال برای هر فعالیت در دایره بیاورند.

اکنون درباره‌ی اثر فعالیت های مختلف بر زندگی فرد گفت‌وگو کنید. اطمینان حاصل کنید که دانش آموزان به این پرسش ها در بحث شان توجه می کنند:

  • اینکه چرا ما بعضی وقت ها حوصله‌ی انجام برخی فعالیت ها یا یادگیری را نداریم (ممکن است خسته باشیم، هوا بد باشد و غیره)
  • آیا در فعالیت های رسانه ای چیزهایی هست که باعث شود ما وقت بیشتری را به فعالیت در آن‌ها بگذرانیم؟ (آن‌ها ممکن است راحت‌تر باشند؛ چراکه اغلب همه‌ی آن چیزی که ما باید انجام دهیم این است که فقط تماشا کنیم؛ آن‌ها بیشتر اوقات یک داستان برای ما می گویند.)
  • آیا این فعالیت ها بهتر از فعالیت های دیگر هستند؟ (نه- هر کدام از این فعالیت ها می تواند چیز متفاوتی به ما بدهد: برای مثال بازی بسکتبال ما را قوی می کند، در حالی که بازی های آنلاین مهارت های فکری ما را قوی می کند. با این حال، بسیار مهم ست که میان زمان تماشای تلویزیون یا کامپیوتر و تبلت تعادل ایجاد کنیم.)

تقسیم زمان

کاربرگِ تعادل میان فعالیت ها را بین دانش آموزان پخش کنید و از آن‌ها بخواهید تا کل فعالیت های خود را در یک هفته‌ی اخیر در دسته بندی های فعالیت ها، یادگیری و تماشا نقاشی کنند یا آن‌ها را مکتوب بنویسند.

زمانی که دانش آموزان انجام فعالیت را کامل کردند، برای آن‌ها مثال هایی از فعالیت هایی بیاورید که می توانند در دو دسته بندی قرار بگیرند. به عنوان مثال:

  • گشت و گذار در طبیعت (فعالیت/یادگیری)
  • تماشای برنامه تلویزیونی آموزشی (یادگیری/ تماشا)
  • رقصیدن در حال تماشای ویدئو (فعالیت/ تماشا)

از دانش اموزان بخواهید به کاربرگ برگردند و ببینند که آیا فعالیت هایی هست که بتوانند آن‌ها را در دو دسته بندی قرار دهند.

تعادل زمانی

از دانش آموزان بخواهید تا به کاربرگ خود نگاهی بیندازند و ببینند که آیا آن‌ها همانقدر که به تماشا می گذرانند به یادگیری و فعالیت جسمی نیز پرداخته اند؟ اکنون از آن‌ها بخواهید تا با رنگ دیگری فعالیت هایی را که می توانند انجام دهند و از انجام آن‌ها لذت ببرند در کاربرگ بگنجانند تا میان فعالیت ها تعادل ایجاد شود.

ارزیابی

از داشن آموزان بخواهید تا فعالیت های انجام شده در طول یک روز را به گونه ای که از نظر فعالیت های مختلف (سه دسته فعالیت ذکر شده) تعادل وجود دارد، طراحی کنند.

کاربرگ تعادل میان فعالیت ها

منبع: ترجمه شده از وبسایت مدیا اسمارت

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.