مهارتهای تفکر انتقادی در پیش دبستان

پرورش تفکر انتقادی در کودکان

برای پرورش مهارتهای تفکر انتقادی در پیش‌دبستان فعالیت‌های زیادی وجود دارید که در اینجا 4 مهارت با شما در میان می گذاریم. این فعالیت های سرگرم‌کننده را می‌توانید در خانه هم امتحان کنید.

تفکر انتقادی در مقطع پیش‌دبستانی شامل نوعی تفکر روشن و منطقی راجع به موضوعات است به گونه‌ای که کودکان بتوانند ارتباط عقلانی میان ایده‌ها را درک کنند.

کودکان برای اینکه تفکری مستقل و انعکاسی داشته باشند، باید تشویق شوند که به جای دریافت‌کننده‌ی منفعل اطلاعات، به یادگیرندگانی فعال تبدیل شوند.

افزون‌بر این، زیر سوال بردن شدیدِ ایده‌ها و پیش‌فرض‌ها تنها با هدف تعیین کردن این مورد است که آیا استدلال‌ها و یافته‌ها نمایانگرِ تمامِ واقعیت‌ها و نکاتِ شرایط مورد نظر هستند یا خیر.

با اینکه مسائلی مانند شهود درونی و غریزه می‌توانند تا حدی به پیش‌دبستانی کمک کنند، اما این تفکر انتقادی است که به آنها اجازه می‌دهد مشکلات را به شکلی نظام‌مند شناسایی، تحلیل و رفع کنند.

تفکر انتقادی و قدرت بازی‌ها

در پیش‌دبستانی‌های باید کودکان را تشویق می‌کنیم که از طریق بازی کردن به روابط و علی و معلولی پی ببرند.

در جریان برنامه‌های درسی بازی‌محور، پیش‌دبستانی‌ها موقعیت‌های بی‌شماری را در اختیار دارند تا بتوانند چیز‌های جدید را امتحان کنند و نتایج را در محیطی امن و کنترل‌شده که یادگیری را تسهیل می‌کند، مشاهده کنند.

افزون‌بر این‌ها، کودکان از طریق همین تجارب عملی بازی‌های هدفمند است که می‌توانند اجزای اساسی مهارت‌های تفکر انتقادی را فرا بگیرند.

موضوع مرتبط در شبکه تجربه نگاری معلمان: کتاب داستان و ریاضی بازی

با این مقدمه، سوالی که مطرح می‌شود این است که شما چگونه می‌توانید به پیش‌دبستانی‌ها کمک کنید که با مشکلات و مسائل به شکلی سازگارانه برخورد کنند تا بتوانند ارتباط بین مفاهیم و ایده‌ها را درک کرده و بر تفکر انتقادی تسلط یابند؟

اجازه دهید به ۴ فعالیت مختلف نگاهی بیندازیم که می‌توانید در خانه انجام داده تا مراحل رشد مهارت‌های تفکر انتقادی را در فرزندتان هدایت کنید.

۱) اسباب‌بازی را حدس بزن

یکی از اسباب‌بازی‌های فرزندتان را پشت‌تان پنهان کنید و از او بخواهید که حدس بزند چه چیزی پشت‌تان است.

به کودکتان سرنخ‌هایی ارائه دهید تا ببینید که می‌توانند سوال‌هایی راجع به رنگ، اندازه و شکل اسباب‌بازی بپرسند.

زمانی که آنها مفهوم بازی را فهمیدند، نقش‌هایتان را هم عوض کنید تا به کودک‌تان کمک کنید که بفهمند چگونه می‌توانند بر اساس دانسته‌های پیشین‌شان حدس‌های مختلف بزنند.

پادکست مرتبط: کودک و تلویزیون و پرورش تفکر نقادانه

به سراغ عشق فرزندتان به غذا بروید و با یکدیگر منوی مخصوصی طراحی کنید.

مواد غذایی را به کودک نشان دهید و از آنها بخواهید که راجع به وعده‌های غذایی ایده‌هایی مختلف بدهند.

از آنها بخواهید که راجع به طعم‌هایی دوست که دارند یا ندارند، سوال کنید و اگر غذایی خوشمزه درست کردند شما نیز حتی می‌توانید مزه‌ی آن را امتحان کنید.

مزه کردن غذا

یکی از راه‌های گرفتن نظرات یک کودک پیش‌دبستانی آشنا کردن آنها با غذا‌های جدید است.

کودکان نیز مانند بزرگسالان به چیز‌های مشخصی علاقه دارند و از برخی چیز‌ها بدشان می‌آید. بنابراین می‌توانید نوعی گزینش‌ غذاهای سالم ترتیب دهید که شکل و طعم خوشمزه‌ای داشته باشند و سپس ببینید که فرزندتان چه فکری راجع به آنها دارد. شما حتی می‌توانید به کودک اجازه دهید که خودش پیش‌بینی کند آیا غذایی را دوست خواهد داشت یا خیر و دلایلش را نیز برای چنین پیش‌گویی‌ از او بپرسید.

به سراغ آلبوم‌ عکس‌های خانوادگی بروید

نگاه کردن به آلبوم عکس‌ها یکی از بهترین راه‌ها برای پرسیدن سوال‌هایی از فرزندتان است که نیازمند تفکرات عمیق‌ترند.

هر عکسی داستانی در پس پرده دارد، بنابراین با کودک پیش‌دبستانی‌تان بنشینید و راجع به اتفاقاتی که در هر عکس در جریان است صحبت کنید.

افزون‌بر اینها، جست‌وجویی سریع میان آلبوم‌های عکس به کودک این اجازه را می‌دهد بتواند اعضای مختلف خانواده یا دوستان را شناسایی کند. این امر خودش منجر به شکل‌گیری مکالماتی می‌شود که ممکن است در هر مسیری جاری شوند.

منبع: کیدز کانکت

 

 

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.