۹ روش برای استفاده از تکنولوژی در کلاس درس

اعتبارسنجی اطلاعات علمی و پزشکی

در این مقاله 9 روش برای استفاده از تکنولوژی در کلاس درس که به مهارت سواد رسانه ای شما مربوط می شود، ارائه شده است.

پیدا کردن روش های خلاقانه برای استفاده از تکنولوژی در کلاس درس می تواند زندگی شما را به عنوان یک معلم آسان‎تر کند. همچنین می تواند سطح شور و هیجان دانش آموز و تعامل آن ها با درس ها را افزایش دهد. از کمک به معلمان و دانش آموزان (به شکل دو به دو) به وسیله ی ارتباطات گرفته تا درست کردن تقویم‌ های درسی، تقویت ارائه ها (سخنرانی ها) و درس‌ها به وسیله ی رسانه ‌ها و ابزارهای بصری، هیچ محدودیتی برای روش های استفاده از تکنولوژی در کلاس درس برای ایجاد یک محیط یادگیری غنی وجود ندارد. اگر به دنبال روش هایی برای چگونگی استفاده ی دقیق از تکنولوژی در کلاس برای افزایش یادگیری هستید، برخی از آن ها عبارتند از:

آموزش از طریق بازی

گردش های علمی دیجیتال

بهره بردن از شبکه های اجتماعی در کلاس

بازخورد گرفتن از دانش آموزان

تولید محتوای دیجیتال

استفاده از یک تقویم کلاسی آنلاین و مشترک

نقد و بررسی صفحات وب

قرار دادن ویدیو و محتوای چند رسانه‌ ای در درس ها و ارائه ها

فعالیت های آنلاین برای دانش آموزانی که تکالیف را زود انجام می دهند

۱. آموزش از طریق بازی

تا به امروز، تمام تمجیدم از خودم بخاطر مهارتم در تایپ کردن در زمان انجام بازی های تایپ در سایت کامپیوتر مدرسه ابتدایی ام است. نه تنها بازی‌ ها باور نکردنی بودند و برنامه های فوق العاده ای برای درگیر کردن دانش آموزان آموزش در مهارت‌ تایپ بودند، بلکه استفاده از کامپیوتر را برای من هیجان ‌انگیز و سرگرم کننده کردند و اساس همه دانش کامپیوتری دیگری که پیشتر به دست آورده ‌بودم را تنظیم کردند. یادگیری باید سرگرم کننده باشد.

استفاده از تکنولوژی برای آموزش از طریق بازی در کلاس شما می‌تواند برای رسیدن به این هدف مفید باشد. نرم افزار آموزشی یک ابزار تدریس عالی است و آموزش از طریق بازی هم می تواند به سادگیِ ایجاد یک مسابقه ی جستجوی مجازی با ارائه ی لیستی از سوالات به دانش آموزان باشد. این مسابقه ی مجازی می تواند برای جستجو و پیدا کردن پاسخ های درست به منظور اضافه کردن دانش آموزان به گروه ها برای تشویق به همکاری و کار تیمی باشد استفاده شود.

مقاله ی مرتبط: آموزش سواد دیجیتالی در کلاس درس

۲. گردش های علمی دیجیتال

یک ابزار مفید، مقرون به صرفه و در حال محبوب شدن برای معلمانی که به دنبال راه ‌های جدید برای استفاده از تکنولوژی در کلاس درس هستند، رفتن به سفرهای علمی دیجیتال است. گوگل استریت ویو (نمای خیابان گوگل) و سایر برنامه ‌های مشابه آن، به شما این امکان را می دهند که به طور مجازی پارک‌ ها ، جنگل‌ ها و حتی نقاط دیدنی ملی و بین‌ المللی را با آسایش از درون کلاس خود بگردید. منظره ی مجسمه ی آزادی یا گردش در گرند کانیون (دره ای در آریزونا) را به صورت مجازی تجربه کنید تا دانش آموزان برای یادگیری در مورد یک مکان یا موضوع هیجان‌ زده شوند و یادگیری را فراتر از صفحه‎ی وب گسترش دهند!

۳. شبکه های اجتماعی را با کلاس درس تلفیق کنید.

در حال حاضر دانش آموزان بیشتر وقت خود را صرف شبکه های اجتماعی می‌ کنند. بنابراین تلفیق استفاده از آن در کلاس درس از جمله خلاقانه ترین روش‌ ها برای استفاده از تکنولوژی در کلاس از طریق ارتباط دانش آموزان با یکدیگر، با برنامه‌ درسی، و منابع کلاسی است. یک گروه فیس بوکی مخصوص کلاس خود بسازید که در آن موضوعات بحث را ارسال می ‌کنید. یا هشتگ های توییتری کلاسی خاص ایجاد کنید تا دانش آموزان بتوانند از آن ‌ها برای بحث درباره ی درس‌ ها یا پرسیدن سوال استفاده کنند!

۴. از دانش آموزان بازخورد بگیرید.

آزمون واقعی هر ساختار کلاسی و/یا برنامه‌ کلاسی این است که بفهمیم تا چه اندازه به دانش آموزان کمک می ‌کند مطالب را یاد بگیرند و دریافت بازخورد از دانش آموزان برای: ارزیابی این مساله، تعیین اینکه چه چیزی موثر است و چه چیزی موثر نیست، و بیان مشکلات و سردرگمی ها، حیاتی است. از نظرسنجی ‌ها و رفراندوم های آنلاین برای اعلام حضور کردن های هفتگی یا روزانه توسط دانش آموزان برای به دست آوردن نظرات آن ها در مورد درس‌ ها و پرداختن به سوالات و یا نگرانی ‌های همیشگی استفاده کنید. استفاده از هشتگ های توییتری را با وادار کردن دانش آموزان به ارسال بازخوردها و سوال هایشان در توییتر با یک هشتگ کلاسی گسترش دهید.

مثل هشتگ #پرسش (سوالاتی که نیاز به جواب دارند!)

۵. تولید محتوای دیجیتال

تولید محتوای دیجیتالی مربوط به چیزهایی که دانش آموزان در حال یاد گرفتن آنها هستند راهی عالی برای نمایش استعدادهای خلاقانه ی فردی آن ها و همچنین مشخص کردن میزان یادگیری است. همانند هر پروژه دیگری، فرآیند تولید محتوا زمانی موثرتر است که دانش آموزان بتوانند خود را به روش ‌هایی که توانایی های شخصی و سبک یادگیری / ارتباطی آن‌ ها را در بر می گیرد و برجسته میکند، بیان کنند.

فرصت‌ هایی برای دانش آموزان فراهم کنید تا خود را از طریق وبلاگ ها، ویدیوها ، پادکست‌ ها ، کتاب های الکترونیک، آگهی ‌ها و دیگر ابزارهای دیجیتال، یا هر روش دیگری که با آن احساس راحتی بیشتری می کنند، ابراز کنند. احترام به فردیت هر دانش ‌آموز و نیازهای او برای بیان خلاقانه، به شکوفا شدن آن ها در مقام یک دانش آموز کمک می ‌کند .

۶. استفاده از یک تقویم کلاسی

یک تقویم آنلاین مشترک برای کلاس خود از طریق تقویم گوگل و یا برنامه مشابه آن برای ارسال به روز رسانی ‌های مهم تهیه کنید . رویدادهای کلاسی ( مانند سفرهای علمی و سخنران مهمان ) و تکالیف مشخص شده برای موعد مقرر را در مکانی که هم برای معلمان و هم دانش آموزان در دسترس باشد ارسال کنید . یک قدم فراتر بروید و تقویم را با والدین به اشتراک بگذارید تا آن ها را با پروسه ی یادگیری فرزند خود متصل و درگیر نگه دارید.

۷. صفحات وب را نقد و بررسی کنید.

در حالی که می‌ دانیم شما می‌ توانید تقریبا هر چیزی را در اینترنت پیدا کنید، این را هم می‌ دانیم که بسیاری از چیزهایی که ممکن است پیدا کنید، اطلاعات قابل اعتمادی از منابع معتبر نیستند. به یاد دارم که زمان انجام مقالات پژوهشی بارها این جمله توسط معلمان و استادان گفته می ‌شد که “ویکی ‌پدیا منبع موثقی نیست”، اما نمی ‌توانم حتی یک مربی را به یاد بیاورم که علت آن را توضیح داده باشد. با بسط و صحبت درمورد استاندارهایی که منبع خوب می‌ سازند و دادن سواد دیجیتالی به دانش آموزان خود، آنها را در تجزیه و تشخیص منابع قابل اعتماد از منابع و صفحات غیرقابل اعتماد، توانمند کنید.

۸. درس‌ها و ارائه های ویدیویی یا چند رسانه ‌ای

با استفاده از جلوه های بصری، عکس، ویدئو و موسیقی در زمان ارائه ی درس، ارائه دادن را برای دانش آموزان تبدیل به زندگی واقعی کنید. ایجاد اسلاید شوها (عکس چرخان) و ارائه های دیجیتال، پخش موسیقی و یا ویدیو در پس‌ زمینه حین ارائه، یا دعوت مجازی از سخنرانان مهمان برای تعامل با کلاس شما از طریق برنامه‌ هایی که برای کنفرانس های تلفنی طراحی شده‌ اند ( مانند اسکایپ، گوگل هنگ اوت و فیس تایم) همگی روش ‌های خلاقانه و جذابی برای افزایش تعامل با درس ها در زمان تدریس مزایای تکنولوژی و استفاده از گزینه های چند رسانه‌ ای هستند.

۹. فعالیت‌ های آنلاین برای دانش آموزانی که تکالیف را زودتر به پایان می‌ رسانند.

راه دیگر برای استفاده از تکنولوژی در کلاس اوسط معلم ها، ایجاد ایستگاه‌ های یادگیری برای تشویق و حمایت از دانش آموزانی که با سرعت مطلوب خودشان فعالیت می ‌کنند راه‌ اندازی کنید. اگر دانش‌ آموزی به جای آن که منتظر بماند تا دانش آموزان دیگر خود را به کلاس برسانند یا کلاس تمام شود، یک تکلیف را زودتر به پایان برساند، می‌ تواند یادگیری خود را با بازدید از یک ایستگاه آموزشی، تماشای ویدیو، انجام بازی ‌های مبتنی بر یادگیری یا جستجوی دیگر فعالیت‌ های آنلاین مربوط به آموزش شان، تقویت کند و گسترش دهد.

چرا دانش آموزان از استفاده از تکنولوژی در کلاس ذی نفع هستند؟

اضافه کردن از تکنولوژی در کلاس باعث ایجاد ارتباط بیشتر (و موثرتر) بین دانش آموزان و معلمان و همچنین دانش آموزان و همسالان و والدین و معلمان می‌شود، چیزهایی که برای موفقیت تحصیلی دانش آموزان حیاتی هستند. استفاده از تکنولوژی در کلاس‌ های شما همچنین فضایی را برای دانش آموزان ایجاد می‌ کند تا آن‌ ها در امر یادگیری بتوانند صدای خود باشد و آنچه که فکر می کنند را بیان کنند. دانش آموزان با روش های زیر می توانند به طور موثر و ایمن، می توانند مسئولیت یادگیری خود را برعهده بگیرند:

ارائه بازخورد بر دروس، شرکت در پروژه‌ها و یاد گرفتن فعالیت‌ هایی که به فردیت آن ها احترام می‌ گذارد، داشتن فرصت و پشتیبانی برای یادگیری و درک چگونگی استفاده خلاقانه از تکنولوژی.

 

منبع: GoGardian

مقالات مرتبط

استفاده از تکنولوژی در کلاس

یکی از نگرانی هایی که اغلب در میان معلم ها وجود دارد، استفاده از تکنولوژی در کلاس است. مخصوصا زمانی که دانش آموزان ابزارهای خودشان را دارند که ممکن است مشکلات زیادی ار در کلاس پیش بیاورد. در این مقاله راهکارهایی برای حل این مسئله ارائه کرده ایم.

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.