تعامل معلم و دانش آموز در فضای مجازی؛ اداره ی یک گروه آنلاین

تعامل معلم و دانش آموز در فضای مجازی کاری دشوار و چالش برانگیز است. در این مقاله راهکارهایی برای حل این چالش ها ارائه شده است.

آیا تا به حال به شاگردهای آنلاین گروه تان و اینکه آن ها کلاس های شما را چگونه با زندگی پر مشغله خود هماهنگ می‌کنند فکر کرده‌اید ؟

تصور کنید آن ها بعد از یک روز پر کار خسته کننده، کارهای شخصی و وظایف و امور خانه، زمان خود را مدیریت می کنند تا وقتی برای انجام  دادن تکالیف این هفته ی کلاس آنلاینی که با گروه شما گرفته اند پیدا کنند. این سبک زندگی، زندگی کردن به صورت تنهاست.  تنهایی فیلم تماشا کردن، تنهایی مطالعه کردن،  تنهایی تحصیل کردن. و چقدر خوب بود اگر آن ها می ‌توانستند با سایر دانش آموزان درباره ی کارهای عملی، چالش ها، تجربیات و ایده هایشان گفتگو کنند.

کسانی که همیشه درحال یادگیری هستند مجبور نیستند تنهایی و انزوا را تحمل کنند. یک گروه  آموزشی کلاس ها را سرگرم کننده تر و لذت بخش تر می‌کند.

تجربه یادگیری آنلاین را با یک گروه آموزشی افزایش دهید

ممکن است فکر کنید : در یک گروه درسی آنلاین دقیقاً چه اتفاقی می‌افتد؟ به طور خلاصه؛ جایی است که یادگیری در آنجا طرح ریزی می شود.

در تالار گفتگوی گروه آموزشی آنلاین، دانش آموزان می‌توانند :

  • در مورد تکالیف بحث کنند.
  • سوال بپرسند.
  • تجربیات شخصی خود را به اشتراک بگذارند.
  • درباره نظرات دیگران منتقدانه بیاندیشند و اظهار نظر کنند.
  • با ایده های جدید آشنا شوند.
  • دیدگاه خود را به اشتراک بگذارند.

 

چرا این فعالیت ها اینقدر دارای اهمیت هستند؟

یادگیری فعال کمک می کند که اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت منتقل شوند. اطلاعات زمانی که به صورت منفعلانه دریافت شوند و هیچ کار اضافه ای برای یادآوری آن ها انجام نشود ماندگار نمی شوند. برای اینکه اطلاعات به دانش تبدیل شوند، دانش آموزان باید در فعالیت هایی که به آن ها در فهمیدن مطالب دریافتی کمک می کند، شرکت کنند.

یک گروه یادگیری به قرار دادن این اطلاعات در بستر درست کمک می‌کند. در تالارهای بحث ، دانش آموزان اطلاعات را برای پاسخ دادن به سوالات آموزگار یا هم کلاسی به خاطر می آورند، در بحث ها شرکت می‌کنند، به توضیح مفاهیم دشوار کمک می کنند، در یک موضوع تعمق می کنند و یا موضوعات مرتبط را دنبال می‌کنند.

 

گروه های یادگیری نمونه ‌ای از فراگیری متقابل و دو به دوی فعالانه هستند . ساندرا میلیگان _مدیر مرکز ارزیابی تحقیقات در مدرسه ی عالی (دانشکده ی تحصیلات تکمیلی) دانشگاه ملبورن_  سوابق  بیش از صدهزار دانش آموز موک ( MOOC ، دوره آزاد آنلاین) در دانشگاه ملبورن را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. او پنج سطح متفاوت یادگیری را شناسایی کرد:

سطح ۱ : خواننده – دوره آنلاین به شکل یک کتاب درسی ارائه می شود.

سطح ۲ : استفاده کننده ی آموزش – دوره ی آنلاین به عنوان یک معلم خصوصی ارائه می شود.

سطح ۳ : تولید کننده ی آموزش خود انضباطی – دوره ی آنلاین به عنوان یک معلم خصوصی با یک گروه  پشتیبانی از کاربر ارائه می شود.

سطح ۴ : یاد گیرنده ی تعاملی – دوره آنلاین به عنوان یک محیط آموزشی مبتنی بر همکاری ارائه می شود.

سطح ۵ : معلم دو جانبه – دوره ی آنلاین به عنوان یک محیط یادگیری متقابل و غیرمتمرکز ارائه می شود.

یادگیری در سطح ۳ اتفاق می افتد

در این سطح به دانش آموزان کمک می شود تا سطح ۵ پیشرفت کنند. میلیگان پیشنهاد می کند که در این سطوح با دانش آموزان بحث کنیم و به آن ها نشان دهیم که برای حرکت به سطح بعدیِ تخصصی یادگیری، چه کاری می توانند انجام دهند. او می گوید: ” بازخورد دادن و بازخورد گرفتن می تواند سوخت موشک یادگیری باشد.”

مزایای دیگر یک گروه یادگیری آنلاین

گروه آموزشی حمایتی و تعاملی به دانش آموزان کمک می کند تا دانش را به دست آورده و آن را حفظ کنند. حتی اگر آن ها زمان خواندن دوره های آموزشی و تماشا کردن فیلم تنها باشند  فعالیت آنها در انزوا نیست. گروه به ایجاد حس تعلق و رفاقت کمک می کند، حسی که دانش آموزان را درگیر نگه می دارد و به آن‌ها انگیزه می دهد که پشتکار خود را حفظ کنند.

به دلیل وجود تالارهای گفتگو در گروه های یادگیری، دانش آموزان این شانس را دارند تا روابط خود با دانش آموزان هم سطح‎شان را توسعه دهند. آن ها به زودی درمی یابند که همه با هم هستند و می توانند در زمان داشتن مشکل به سیستم حمایتی متقابل خود تکیه کنند. یک گروه  آموزشی هردو طرف را مسئولیت پذیر نگه می دارد. تو نمی خواهی آن کسی باشی که حاضر به انجام کار نیست.

یک دوره و گروه آنلاین نسبت به محیط کلاس سنتی برای افراد درون گرا محیطی راحت تر است. آن ها وقت دارند قبل از بالا بردن دست شان درباره ی آنچه که می خواهند بگویند فکر کنند. آن ها می توانند قبل از کلیک کردن روی دکمه ی ارسال، نظرات خود را اصلاح کنند .

یک گروه آموزشی فضای امنی است که دانش آموزان می توانند در آن ایده‌ به اشتراک بگذارند، ریسک کنند، و درخواست کمک داشته باشند. در آغاز دوره، مربیان باید دستورالعمل های گروه (استاندارد تمام برنامه های آنلاین شما) را مورد بازبینی قرار دهند. مربیان و دانش آموزان مسئولیت حفظ فضای امن و سالم گروه را بر عهده دارند.

مربیان چگونه می توانند گروه آموزشی را ارتقا بخشد؟

وقتی یک گروه آموزشی به شکل یک دوره ی آنلاین طراحی می شود مربیان از نقش سنتی خود به عنوان ” دانای همیشه حاضر” (الگوی معلم محور)  در مقابل دانش آموزان منفعل فراتر می روند. آن ها همچنین تبدیل به ” راهنما در کنار ” می شوند کسی که دانش آموزان را تشویق می کند تا یادگیرنده های فعالی شوند.

در گروه آموزشی مربیان باید سوالاتی را مطرح کنند که ایجاد کننده‎ی بحث باشند. آن ها باید به طور منظم به بحث ها بپیوندند و  رفتاری که به دنبال آن هستند را اجرا کنند. برای مثال به دانش آموزان‎ نشان دهید که چگونه با پرسش های بیشتر مباحث دیگران را دنبال کنند، به نظرات خردمندانه اشاره کنند و با رعایت احترام یک نظر جایگزین یا مخالف را مطرح کنند.

بعضی از دانش آموزان به ناچار عقب خواهند ماند. اگر آن‌ها را مشغول نکنید، احتمالا دوره را رها خواهند کرد و شاید دیگر هرگز یک دوره‎ی آنلاین را امتحان نکنند. اگر آن ها عقب بمانند قادر نخواهند بود در بحث های مربوط به دوره ی هفته ی جاری شرکت کنند، اما می توانید آن ها را در بحث های عمومی بیشتری وارد کنید. بگذارید حس کنند که آن ها هنوز بخشی از گروه هستند اگر چه موقتا سختی های زندگی سد راهشان شده است.

هر کسی نیاز دارد که شنیده شود

مطمئن شوید اگر دانش آموزان می خواهند به صورت خصوصی درخواست کمک، شکایت و درد دل کردن داشته باشند، یا گزارش رفتار نامناسب گروه را بدهند، می توانند با شما در تماس باشند.

لایو را به صورت هفتگی در تایم اداری حفظ کنید تا دانش آموزان بتوانند ببینند، سوال بپرسند، مسائل را شفاف کنند، یا فقط برای گپ زدن سر بزنند.

اعضا با این امید که فرصتی برای توسعه روابط دارند به گروه ها می پیوندند – هر کاری که می‌توانید انجام دهید تا این اتفاق بیفتد. بخشی از گروه را به بحث های شخصی خارج از موضوع اختصاص دهید. این مکان برای گفتگوی روزمره به دانش آموزان کمک می کند که آرام بگیرند، سبک شوند  و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

یک گروه آموزشی تاثیر به یاد ماندنی و زیادی بر تجربه ی یک دانش‌آموز از برنامه های آموزشی آنلاین شما می گذارد. کمک به دانش آموزان در اجرای آنچه آموخته اند، حفظ دانش، و توسعه ی روابط،  تجربه ی یادگیری را موثرتر و لذت بخش تر می‌کند.

 

مقاله ی مرتبط: تعامل معلم و دانش آموز در فضای مجازی؛ ۱۰ توصیه ی کاربردی

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.