آموزش رفتار اخلاقی به دانش آموز در فضای مجازی

داستانگویی دیجیتال

آموزش رفتار اخلاقی در فضای مجازی به دانش آموزان در عصر اینترنت ضرورت دارد. در این طرح درس با استفاده از فعالیت هایی می توان این آموزش ها را انجام داد.

رفتار اخلاقی در فضای مجازی یا آنلاین

“زندگی مجازی من”

برای دانش آموزان کلاس 7 تا 9

مدت زمان اجرا: 2 تا 3 ساعت

مرور کلی

در این طرح درس، دانش آموزان درباره ی راه‌های مدیریت حریم خصوصی و اعتبار خود در فضای آنلاین از طریق کاوش کردن در مورد حضور دیجیتال خود، خواهند آموخت؛ همچنین یاد می گیرند که چگونه در مورد به اشتراک گذاشتن محتوای آنلاین دیگر آدم‌ها، انتخاب درستی داشته باشند. آنها در مورد این که چگونه به واسطه ی فعالیت در فضای مجازی (ارسال محتوا، پست گذاشتن، همرسان کردن اطلاعات و غیره) تصویر آنلاین خود را می سازند، بینشی به دست خواهند آورد. در نهایت این درس موجب می شود دانش آموزان در مورد دوراهی های اخلاقی مربوط به پست کردن و به اشتراک گذاشتن اطلاعات و محتوای شخصی، کند و کاو کنند.

طرح درس رفتار اخلاقی در فضای آنلاین را به صورت پی دی اف اینجا دانلود کنید

نتایج مورد انتظار

  • دانش آموزان خواهند فهمید که چگونه فعالیت های آنلاین در زندگی آنها بازتاب می یابد
  • آنها به یک درک و بینش در مورد رفتار اخلاقی و مدیریت اعتبار خود در محیط های متنوع آنلاین خواهند رسید
  • اهمیت مدیریت حریم خصوصی را درک خواهند کرد
  • مسائل اخلاقی را در زمان به اشتراک گذاشتن محتوای آنلاین دیگران، در نظر خواهند گرفت

مقاله مرتبط: رشد اخلاقی دانش آموزان در فضای مجازی؛ چند راهکار

آماده سازی و مواد آموزشی

این کاربرگ ها را کپی بگیرید:

  • کاربرگ عقیده شما چیست؟
  • کاربرگ تصویر آنلاین من
  • کاربرگ چه کسی چه چیزی را می بیند؟
  • کاربرگ قبل از به اشتراک گذاشتن فکر کنید
  • کاربرگ چه کاری بهتر است انجام دهم

برای فعالیت کاربرگ چه کسی چه چیزی می بیند؟ دسترسی اینترنتی برقرار کنید.

 

اجرای طرح درس

عقیده ی شما چیست؟

کاربرگ عقیده ی شما چیست را بین دانش آموزان پخش کنید. از دانش آموزان بخواهید تا چند دقیقه صرف کنند و جملات را در این کاربرگ بخوانند و در این مورد تصمیم بگیرند که آیا با آن گفته ها موافقند یا مخالف. سپس یکی یکی موارد این کاربرگ را بخوانید و از کلاس بخواهید تا نظر خود را به همراه دلیل بیان کنند. اطمینان حاصل کنید که درباره هر موقعیت به اندازه ی کافی بحث می شود اما سعی نکنید تا پاسخ درست یا مورد اجماع را برای هر سوال پیدا کنید.

یک رشته در نقل قول ها که احتمالا در بحث ها خود را نشان می دهد این است که دانش آموزان در مورد اینکه نظر آدمها درباره ی آنها در فضای آنلاین چیست، نگران هستند. به آنها گوشزد کنید که زمانی که ما آنلاین هستیم، اینکه چگونه دیده می شویم بستگی به چیزهایی دارد که پست می کنیم و همچنین چیزهایی که درباره ی ما توسط دیگران پست می شود؛ ما بر اساس چگونگی تعامل با آدمهای مختلف در فضای آنلاین ممکن است متفاوت به نظر برسیم.

تصویر آنلاین من، قسمت اول

کاربرگ تصویر آنلاین را بین دانش آموزان پخش کنید و از دانش آموزان بخواهید تا طرف چپ را پر کنند: آنها کجا مطلب پست می کنند؛ ویدئو به اشتراک می گذارند؛ لایک می کنند؛ رای می دهند یا مطالب آدم های دیگر را به اشتراک می گذارند؛ کامنت یا پیام می گذارند (چیزی در فرمت متن)؛ و محتواهای دیگری مانند بازیها یا نظرسنجی آنلاین و غیره. مطمئن شوید که دانش آموزان هم اپلیکیشن ها و هم وبسایت ها را در نظر می گیرند و می فهمند که یک پلتفرم ممکن است در بیشتر از یک طبقه جای بگیرد: ب عنوان مثال، اگر آنها در اینستاگرام هم پست می گذارند و هم لایک می کنند، اینستاگرام در هر دو طبقه ی “لایک ها” و “عکس ها” قرار می گیرد.

چه کسی چه چیزی می بیند؟

از دانش آموزان بخواهید تا یک شمارشگر پلتفرم هایی که از آنها بیشترین استفاده را می کنند را ایجاد کنند. سپس از هر دانش آموز بخواهید تا سه پلتفرم اصلی را بنویسد و یک شمارشگر برای کل کلاس انجام دهد. 5 یا 6 پلتفرم اول برای کل کلاس را تعیین کنید و سپس کلاس را به گروههایی با تعداد مساوی تقسیم کنید و به هر گروه یک پلتفرم از آن 6 پلتفرم را بدهید تا انجام دهند.

کاربرگ چه کسی چه چیزی می بیند را بین دانش آموزان پخش کنید و از هر گروه بخواهید تا درباره ی ابزارها و تنظیمات حریم خصوصی برای هر پلتفرم تحقیق کند. (این کار را می شود در صورت دسترسی به اینترنت در کلاس انجام داد، یا اگر به اینترنت دسترسی ندارید به آنها بگویید در خارج از مدرسه آن را انجام دهند.)

تصویر آنلاین من، قسمت دوم

زمانی که دانش آموزان کاربرگ چه کسی چه چیزی را می بیند را کامل کردند و به اشتراک گذاشتند به آنها گوشزد کنید که همه ی این تنظیمات و ابزارهای حریم خصوصی یک محدودیت دارند: آنها آنچه که شما به اشتراک می گذارید و فردی که با او به اشتراک می گذارید را کنترل می کنند. آدمهایی که شما انتخاب می کنید تا چیزی را با آنها به اشتراک بگذارید می توانند هر کاری با آنچه شما به اشتراگ گذاشته اید بکنند و همچنین می توانند محتوا درباره شما یا با شما، پست کنند. (حتی در پلتفرم های با پست های موقت مانند اسنپ چت، خیلی راحت است که یک کپی از یک پیام یا تصویر تهیه کرد، پیش از آنکه پیام حذف شود.)

اکنون از دانش آموزان بخواهید تا طرف راست کاربرگ تصویر آنلاین من را پر کنند: جایی که دیگر آدمها محتوا درباره ی آنها پست می کنند یا همرسان می کنند، مانند عکس ها یا ویدئوها از آنها، لایک ها و همرسان ها از محتوای آنها، کامنت بر محتوایی که پست کرده اند، و غیره. (به دانش آموزان یادآوری کنید که درباره ی والدین، دوستان، مدرسه های آنها  و حتی سایت ها و اپ هایی که آنها ممکن است محتوا در آنها قرار دهند، نیز فکر کنند.)

قبل از همرسان کردن فکر کنید

به دانش آموزان گوشزد کنید که از آنجایی که هیچ ابزاری برای کنترل آنچه که با محتوای ما انجام میدهند وجود ندارد ما مجبوریم که فقط امیدوار باشیم دیگران کار درست را انجام می دهند و با محتوای ما اخلاقی برخورد می کنند. برای آنها شرح دهید که ما بر اخلاقیات و ارزشهای آدم ها تکیه می کنیم: برای مثال، بیشتر دانش آموزان باور دارند که کار درست این است که قبل از انتشار محتوای دیگران یا محتوایی که درباره ی آنان است ،از آنها اجازه بگیریم؛ 90 درصد دانش آموزان فکر می کنند که پیش از پست کردن یک عکس یا محتوای مربوط به یک نفر که ممکن است باعث خجالتش بشود، بهتر است اجازه بگیریم.

بیش از نیمی از آنها فکر می کنند شما پیش از پست کردن هر عکس باید اجازه بگیرید. دانش آموزان همچنین این ایمان را دارند که دوستان شان کار درست را انجام می دهند.

کاربرگِ قبل از همرسان کردن فکر کنید را بین دانش آموزان پخش کنید و سپس آن را به همراه کلاس انجام دهید. به دانش آموزان گوشزد کنید که در اکثر مواقع سخت است که بدانیم کار درست چیست چراکه قواعد، کدهای اجتماعی و اصول اخلاقی که ما بعضی وقت ها استفاده می کنیم، به ما چیزهای مختلفی می گوید.

کاربرگِ چه کاری انجام دهم را بین دانش آموزان پخش کنید و نمایشنامه نخست را برای دانش آموزان بخوانید، سپس یک گفتگو درباره ی نکاتی که نمایشنامه در خود دارد را پیش ببرید.

احساس نکنید که نیاز است حتما به یک اجماع یا نتیجه گیری برسید؛ دانش آموزان درک می کنند که راههای مختلفی وجود دارد که ما می توانیم تصمیمات اخلاقی بگیریم:

  • اینکه چگونه روابط ما، سلامت گروهی که ما در آن هستیم را تحت تاثیر قرار می دهد (هر چیزی از یک خانواده تا یک کشور)
  • اینکه آیا قواعد اجتماعی ناگفته را نقض می کند یا نه
  • اینکه آیا به اصول اخلاقی مانند حقوق بشر احترام می گذارد یا نه

اکنون از دانش آموزان بخواهید تا نمایشنامه دوم را به صورت مستقل بخوانند. زمانی که دانش آموزان پاسخ های خود را نوشتند، از آنها بخواهید تا درباره ی آن بحث کنند و سپس به صورت گروهی کار کنند تا به نتایجی درباره ی حل موقعیت ها به شکل مثبتی برسند.

در نهایت از دانش آموزان بخواهید تا سناریوی آخر را به صورت مستقل بخوانند و به سوالاتی که در ادامه ی آن هستند پاسخ دهند.

بسط فعالیت: از دانش آموزان بخواهید تا یک محصول رسانه ای تولید کنند (ویدئو، کمیک، نمایش کوتاه و غیره) که راه حل مثبت برای نمایشنامه را به نمایش می کشد.

 

کاربرگ عقیده شما چیست؟

تمام این نقل قول ها از جانب نوجوانانی هستند که با آنها درباره ی تجربیاتشان با شبکه های اجتماعی و اینترنت مصاحبه شده است.

این نقل قول ها را بخوانید و پاسخ دهید. برای شرح عقیده ی خود در کلاس آماده باشید.

  1. زمانی که من یک عکس را انتخاب می کنم، مطمئن می شوم که در آن خوب به نظر می رسم.

آیا موافقید؟    بله         خیر

  1. اگر یکی از دوستانم در یک تصویر، خیلی خوب به نظر برسد و من متوسط به نظر برسم، این آخر دنیا نیست که یک عکس متوسط را هم در فیس بوکم داشته باشم.

موافقید؟   بله               خیر

  1. برخی از آدم ها قبل از پست کردن یا تگ کردن عکس ها نمی پرسند، اما معمولا خوب عمل می کنند و نمی خواهند که دوستان خود را به خاطر یک عکس خجلت زده کنند.

موافقید؟    بله       خیر

  1. من واقعا با قرار دادن یک عکس خنده دار از خودم شرمسار نمی شوم اما هرگز آن را به عنوان عکس پروفابلم انتخاب نمی کنم.

موافقید؟    بله      خیر

  1. شما به یک تصویر از خودتان که تازه پست کرده اید نگاه می کنید و از خودتان می پرسید “چرا فالوئرها یم آن را لایک نمی کنند؟” و دوباره به آن دقیق تر نگاه می کنید و می گویید “آره درسته، موهای من خوب به نظر نمی رسند” یا “لباس های من زیاد خوب نیستند” یا “سر و وضع من زیاد جالب نیست.” شما شروع به نگاه کردن به همه چیز عکس خود می کنید و سپس ممکن است احساس منفی در مورد آن به شما دست دهد.

موافقید؟  بله    خیر

  1. بعضی وقت ها واقعا خجلت زده می شوید اگر دوستان تان عکسی را که در آن صورت تان را خنده دار و یا مسخره کرده اید در شبکه های اجتماعی پست کنند. اگر دوستان تان آن را حذف نکنند و آدم های دیگری در شبکه های اجتماعی آنرا دیده باشند، این موضوع می تواند به یک تراژدی برای شما تبدیل شود.

موافقید؟    بله    خیر

  

کاربرگ تصویر آنلاین من

جایی که من پست می کنم و همرسان می کنم…..جایی چیزهایی درباره ی من پست و همرسان می شود…
عکس ها:

 

عکس ها:

 

ویدئوها:

 

ویدئوها:

 

لایک ها، رای گیری ها، همرسان ها و غیره:

 

لایک ها، رای گیری ها، همرسان ها و غیره:

 

کامنت ها و پیام ها:کامنت ها و پیام ها:
دیگر محتواها:دیگر محتواها:

کاربرگ چه کسی چه چیزی می بیند؟

اعضای گروه:

پلتفرم:

  • به صورت گروهی، درباره ی انواع تنظیمات و ابزارهای حریم خصوصی پلتفرم خود که اجازه می دهد تصمیم بگیرید چه کسی چه چیزی را در پیج شما ببیند، تحقیق کنید. حداقل چهار ابزار و امکان تنظیماتی مرتبط در پلتفرم را پیدا کنید و نام برید.
  • شرح دهید که چگونه ابزارهایی که در مورد آنها پژوهش کرده اید، قابل استفاده هستند.
  • نتایج خود را برای بقیه کلاس شرح دهید و آماده باشید تا به سوالاتی که ممکن است از شما بپرسند، پاسخ دهید.
  • ارائه ی خود را بر اساس پرسش ها و فیدبک هایی که دریافت می کنید، بازبینی کنید. در نهایت از نتیجه کار شما یک راهنما درست می کنیم و به کل کلاس می دهیم.

 قبل از همرسان کردن فکر کنید

بیشتر وقت ها زمانی که آدم ها چیزهایی را برای شما می فرستند، مشکلی با اینکه آن را با دیگران به اشتراک بگذارید ندارند. اگر در این مورد مطمئن نیستید، قبل از همرسان کردن آن، باز فکر کنید.

اگر کسی چیزی را با شما به اشتراک گذاشت که کس دیگری هم در آن بود، از خودتان بپرسید:

  • آیا شخصی که این را برای من فرستاد مشکلی با به اشتراک گذاشتنش ندارد؟
  • آیا آنها از کسی که در عکس هست، اجازه گرفته اند؟
  • چه احساسی داشتم اگر یک نفر عکسی از من را مانند چیزی که در آن عکس هست، همرسان می کرد؟

اگر چیزی که دریافت می کنید باعث می شود که آن فرد در عکس خوب به نظر نرسد، باعث خجالتش شود یا به او آسیب برسانید، آن را همرسان نکنید. کسی که آن عکس را برای شما فرستاده است ممکن است برای خنده این کار را انجام داده باشد اما جوک ها زمانی که توسط آدم اشتباهی دیده می شوند می توانند خیلی کم خنده دار باشند.

بیشتر آدم ها_مخصوصا پسرها_ توسط دوستان شان تحت فشار قرار می گیرند که عکس دوست دختران شان را با بقیه دوستان شان به اشتراک بگذارند. مقاومت در برابر این مسئله می تواند بسیار سخت باشد، اما شما مجبورید درباره ی اینکه تا چه اندازه کار شما می تواند به دوست دخترتان آسیب برساند، فکر کنید.

اگر کار اشتباهی انجام دادید، آن را جبران کنید.

هر کسی ممکن است بعضی وقت ها یک کار اشتباه انجام دهد.آن به این معنی نیست که شما نباید هر کاری را که می توانید برای جبران آن انجام دهید:

  • اگر شما چیزی را به اشتراک بگذارید که نباید آن را به اشتراک می گذاشتید، نخستین قدم این است که از آدمها بخواهید آن را همرسان نکنند و برای جایی نفرستند.
  • اگر یک نفر چیزی را که شما برای او فرستاده بودید را همرسان کرد، از آنها بخواهید تا آن را حذف کنند. این کار در واقع در اکثر مواقع موثر است.
  • به خاطر داشته باشید که در زمان عصبانیت هیچ کاری را انجام ندهید: به خودتان فرصت بدهید تا آرام شوید و سعی کنید تا با آدم ها به صورت آفلاین صحبت کنید.
  • اگر آنها از حذف آن امتناع کردند، سعی نکنید با به اشتراک گذاشتن عکس های خصوصی که آنها قبلا برای شما فرستاده اند، مقابله به مثل کنید، به آنها بدگویی کنید یا یارکشی کنید و از دوستان تان بخواهید که به آنها هجمه وارد کنند. این کارها معمولا کار را بدتر می کند. از طرف دیگر هر چقدر که تلاش کنید مقابله به مثل کنید اینطور می نماید که تقصیر شماست.
  • اگر شما در یک عکس که دوستش ندارید، تگ شده اید، یادتان باشد که بسیاری از سایت های شبکه های اجتماعی زیادی هستند که این اجازه به شما می دهند که نام خود را در هر عکسی که در آن تگ شده اید، حذف کنید.
  • برای چیزهای جدی تر، برای مثال اگر آن عکس یا ویدئو لختی است، یا به اعتبار شما آسیب می زد یا برای توهین و پرخاشگری به شما استفاده شده است، شما می توانید از سرویسی که آنها از آن برای به اشتراک گذاشتنش استفاده کرده اند خواهش کنید که عکس یا ویدئو را حذف کنند. شما همچنین می توانید آن را به پلیس گزارش دهید.
  • اگر شما در شرایطی هستید که یک فرد شما را تهدید به پست کردن یک عکس نامناسب از شما می کند، حتما یک فرد بزرگتر که به او اعتماد دارید را در جریان بگذارید و یا با پلیس تماس بگیرد.

کاربرگ چه کاری بهتر است انجام دهم؟

این نمایشنامه ها را بخوانید و درباره ی سوالاتی که بعد از آنها آمده است فکر کنید. برای بحث کردن در کلاس در مورد عقاید خود آماده باشید.

  1. مدلین لینک آهنگ مورد علاقه اش را پست کرد و تنظیمات صفحه اش را به شکلی در آورد که مطمئن شود فقط دوستانش می توانند آن لینک را ببینند. یکی از والدین دوستانش آن را دید و نگران مدلین شد چرا که فکر می کرد مدلین ممکن است افسرده باشد که آن آهنگ غمگین را پست کرده است. به همین دلیل با والدین مدلین صحبت کرد. والدین مدلین با او در این مورد صحبت کردند و به او گفتند که آنها عصبانی هستند چراکه مدلین آن پست را از آنها پنهان کرده بود. در این میان مدلین نیز عصبانی بود زیرا احساس می کرد که حریم خصوصی او نقض شده است.

مدلین باید چکار می کرد؟ والدین او باید چکار می کردند؟

پرسش ها:

  • مدلین اگر چگونه عمل کند والدین او به او اعتماد خواهند کرد؟
  • والدین او اگر چطور عمل کنند مدلین به آنها اعتماد می کند و دفعه ی بعد در مورد ناراحتی اش با آنها صحبت خواهد کرد؟
  • کدام موضوع اهمیت بیشتری دارد، حق مدلین برای حفظ حریم خصوصی یا مسئولیت والدین او برای مراقبت از او؟

 

  1. جیمز در ساحل یک عکس از خودش و دوستش کایل گرفت. او با خودش فکر کرد که در آن عکس خیلی خوب به نظر می رسد و تصمیم گرفت که آن را در شبکه های اجتماعی منتشر کند، اما کایل از او خواست که این کار را نکند چرا که موهای او به شکل خنده داری افتاده اند. جیمز موافقت کرد اما یادش رفت که نباید آن را پست می کرد. بسیاری از دوستان شان عکس را لایک کردند و کایل از جیمز خیلی عصبانی شد چراکه جیمز زیر قولش زده بود. کایل به این فکر کرد که اکانت جیمز را هک کند و آن را در دست بگیرد و به گونه ای رفتار کند که همه فکر کنند جیمز است.

جیمز بهتر بود چکار می کرد؟ کایل بهتر بود چکار کند؟

پرسش ها:

  • واکنش جیمز چگونه می تواند دوستی اش را با کایل تحت تاثیر قرار دهد؟
  • دوستانشان چگونه ممکن است با کایل رفتار کنند اگر او اکانت جیمز را یواشکی در دست بگیرد و وانمود کند که جیمز است؟
  • کدام مهمتر است، حق جیمز برای انجام آنچه که می خواهد با عکسش انجام دهد یا قولی که به کایل داد؟

 

  1. کورتیس و دوست دخترش جری با هم دعوا کردند. بعد از آن، کورتیس یک پیام خشمگینانه را در پیجش پست کرد: او به طور خاص اسمی از جری نبرد اما هر کسی که آن دو را می شناخت می توانست پی ببرد که منظور کورتیس، جری است. یکی از دوستان جری آن پست را دید و به جری و همه ی دوستانش درباره ی آن گفت. آنها در تمام طول شب با همدیگر صحبت کردند و در آخر به این نتیجه رسیدند که با پست کردن عکس های شخصی از کورتیس کاری کنند که از جانب والدینش مواخذه شود و به دردسر بیافتد. اما در آن عکس ها آدم های دیگر نیز بودند که اگر عکس شان منتشر می شد، به دردسر می افتادند.

کورتیس باید چکار کند؟ جری بهتر است چکار کند؟

پرسش ها:

  • چگونه کاری که کورتیس انجام می دهد دوستی اش را با جری تحت تاثیر قرار می دهد؟
  • چگونه کاری که جری انجام می دهد دیگر دوستان شان را تحت تاثیر قرار می دهد؟
  • کدام بدتر بود، کاری که کورتیس انجام داد یا کاری که جری در صدد انجام آن است؟
  1. چرا؟
  2. هر کدام آنها چه قواعد یا کدهای اجتماعی را شکستند؟
  • کدام مهمتر است، حق کورتیس برای ابراز احساساتش یا وظیفه اش در این مورد که به آسیبی که ممکن است در نتیجه ی کارش به دیگری بزند، فکر کند؟
  1. آیا او تعادلی میان این دو برقرار کرد؟ یا تلاشی کرد که برقرار کند؟
  2. آیا کار دیگری او می توانست انجام دهد تا به دیگران آسیبی نرساند؟
  • چه کاری باید جری و کورتیس انجام می دادند تا مسئله ای که بین شان پیش آمده بود را حل و فصل کنند؟

 

منبع: مدیا اسمارت

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.