ارتباط معلم و دانش آموز در فضای مجازی؛ هشت ایده جدید برای مشارکت دادن دانش آموزان

معلم دانش آموز فضای مجازی

ارتباط معلم دانش آموز فضای مجازی

برای بسیاری از معلمان اداره ی یک کلاس آنلاین یک تجربه ی آموزشی جدید است. حتی کوشاترین دانش آموزان هم امکان دارد زمانی که انتظار می رود توجه کنند، حواسشان پرت شود و یا زمان ورود به  کلاس و انجام فعالیت کلاسی را به تعویق بیاندازند. شما می ‌توانید با اجرای استراتژی‌ های جدیدی که برای مشارکت دادن دانش آموزان آنلاین پیدا کرده ایم چنین مشکلاتی را پیشبینی کرده و از آن ها پیشگیری کنید.

یک: مدرسان آموزش آنلاین را تعلیم دهید

بسیاری از مدرسان دربحث خودشان متخصص هستند اما در زمینه ی آموزش‌ آنلاین تعلیم ندیده اند. شما نمی‌توانید یک تجربه آموزش حضوری را عینا به یک پلتفرم آنلاین منتقل کنید. برنامه ‌درسی، محتوا و روش تحویل تکالیف این دوره را باید مخصوص آموزش آنلاین طراحی کرد. یک مدرس آنلاین نه تنها باید از نحوه آموزش دانش آموزان اطلاع داشته باشد بلکه باید چگونگی بکارگیری تکنولوژی برای کمک به درک و حفظ اطلاعات را نیز بلد باشد.

حتی اگر یک مدرس در ارزیابی کنفرانس ها نمره ی خوبی را کسب کرده باشد، یک محیط آنلاین نیاز به مهارت جدید دارد. مدرسان باید تمرین کنند جلوی دوربین یک فرد جذاب با اعتماد به نفس و متشخص باشند.

یک تجربه ی آموزش آنلاین ممکن است به یک تجربه ی منزوی کننده تبدیل شود مگر اینکه مدرس بداند چگونه این کار را انجام دهد و زمانی را به پشتیبانی از دانش آموزان و تشویق آن ها به تعامل با همکلاسی ها اختصاص دهد.

اگر گروه شما قبلا برنامه ی تعلیم مدرس نداشته است اینجا یک نقطه ی خوب برای شروع است .

دو: به دانش آموزان حس مالکیت و کنترل بدهید.

افراد زمانی که بدانند در مورد آنچه که انجام می دهند حرفی برای گفتن دارند با انگیزه تر هستند و بیشتر مشارکت می‌کنند. بعضی اوقات در مورد تکالیف درسی به دانش آموزان حق انتخاب بدهید. ممکن است آن ها تمایل داشته باشند به موضوعات خاصی به صورت عمیق تر بپردازند و یا یک روش ارائه تکالیف را به روش دیگری ترجیح دهند.

خودآزمایی فرصت دیگری برای داشتن کنترل بر نتیجه ی آموزش فرد فراهم می کند. اگر دانش‌آموزی  معتقد است که یک درس بسیار ساده است ،  به او اجازه دهید از آن درس صرفنظر کرده و یا بر اساس نتایج آزمون و خودآزمایی هایش به صورت عمیق تر به آن بپردازد.

با درخواست بازخورد در مورد محتوا و تجربه ی یادگیری به دانش آموزان فرصت دهید تا صدای آن‌ها شنیده شود . برای اعمال اصلاحاتی که می‌توانید در طول کلاس انجام دهید تا پایان آن صبر نکنید. برای مثال، ممکن است فکر کنید که دانش آموزان از پروژه های گروهی لذت می برند اما متوجه شوید که آن ها واقعا  از این ایده می ترسند.

 

مقاله ی مرتبط: تعامل معلم و دانش آموز در فضای مجازی؛ ۱۰ توصیه ی کاربردی

 

سه: برای ایجاد تنوع در روش ارائه تکالیف برنامه‌ ریزی کنید

ارتباط معلم و دانش آموز در فضای مجازی / آنلاین کاری چالش برانگیز ست. مغز دانش آموزان را با استفاده از ترکیبی از روش‌ های تحویل محتوا یعنی ویدئو متن، صدا و سخنرانی‌ ها درگیر کنید . مدرسان و سخنرانان مهمان را به کلاس بیاورید تا از دیدن یک چهره و شنیدن یک صدای تکراری خسته  نشوند. اصل غافلگیری را حفظ کنید.

تاثیر صدا را نادیده نگیرید: وقتی کسی در گوش ما صحبت می کند به طرز عجیبی شکل صمیمانه تری دارد و ما بیشتر تمایل داریم با آن فرد و آنچه می گوید ارتباط برقرار کنیم.

 

 چهار: قصه گو باشید

ممکن است از شنیدن درباره ی داستان سرایی خسته شده باشید – این کار در چند سال اخیر یک لفظ بازاریابی بوده‌ است. اما مانند سایر کلیشه ‌ها قدرتمند باقی مانده است، زیرا براساس واقعیت است. ما عاشق داستان‌ های خوب هستیم – روی خوب تاکید کنید. ما به طور خاصی عاشق خواندن یا شنیدن داستان‌ هایی هستیم که می‌ توانیم به شکلی با آن ‌ها ارتباط برقرار کنیم.

داستان‌ ها از امتیاز احساسات استفاده می کنند، پس احتمال دارد اطلاعات ارائه ‌شده در داستان ‌ها را به یاد آوریم. اگر چیز سختی را مطالعه می کنید ، احتمالا  بیشتر دوست دارید نویسنده از یک مثال برای نشان دادن آنچه که سعی در فهماندن آن دارد، استفاده کند تا موضوع را بفهمید.

مطالعات موردی براساس کهن ترین داستان‌ ها هستند: سفر قهرمان. اژدها ( مشکل ) و قهرمان ما ( نماینده دانش آموز) را نگاه کنید، تماشا کنید که قهرمان چطور اژدها را سلاخی می کند ( راه‌حل )، و ببیند اتفاق بعدی چیست (تاثیر) .

داستان ‌ها ( یا مطالعات  موردی ) را برای مطالعه انتخاب کنید یا دانش آموزان را وادار کنید فردی را تماشا کنند که داستانی در مورد چگونگی اعمال یک اصل یا عمل در زندگی واقعی را بازگو می کند. اگر می‌توانید از یک فارغ التحصیل برای انجام این کار استفاده کنید، به عنوان پاداش امتیاز بدهید. از داستان ها برای نشان دادن تاثیر چیزی که در حال فراگیری هستند استفاده کنید – یعنی یک محرک اضافی.

از استفاده ی از ویدئو نترسید. یک فیلم بی کیفیت از مدرسان و اعضا که یک داستان را اجرا می‌ کنند ممکن است باعث پوزخندهای ناخواسته شود، اما نکته ی مورد نظر ساخته شده و به یاد خواهد ماند.

دانش آموزان را با توقف داستان به منظور فهمیدن اینکه اگر در جایگاه قهرمان بودند چه عکس العملی داشتند، با موضوع درگیر کنید. یا اگر این موضوع برای نتیجه ی آموزش مهم است، همان داستان را از بعد دیگری نشان دهید.

 پنج: محتوای دوره را بطور منظم به روز رسانی کنید.

دوره ای که شما در سال 1400 ارائه می دهید نباید همان دوره ای باشد که در سال 1399 ارائه داده اید . یک راه برای متفاوت کردن دوره ی آنلاین تان به روز رسانی محتوایی است که ارائه می دهید:

درباره ی تدریس آنلاین تحقیق و توسعه انجام دهید.

مقالات، ویدئوها، قسمت هایی از پادکست ها و جلسات ضبط شده را در کلاس استفاده کنید.

سیاست ها و مقررات خود را در کلاس آنلاین به روز کنید.

نظرات دانش آموزان را در تدریس اعمال کنید.

علاقه دانش آموزان و روش های نوظهور را در نظر بگیرید.

نشان دهید که یک برنامه منسوخ شده را تحویل نمی دهید. دوره ی خود را مناسب، به موقع و رایج نگهدارید درنتیجه احتمال بیشتری وجود دارد که علاقه دانش آموزان را تحریک کرده و توجه آن‌ ها را جلب کنید.

 

 شش: پیشرو باشید

منابع لازم را برای کمک به دانش آموزان در پیش بردن مسئولیت‌ ها و مدیریت کردن زمانشان، پیشنهاد می دهید.

در مورد اهداف آموزش می دهید و به دانش آموزان کمک کنید یک مسیر آموزشی را شناسایی یا طراحی کنند.

آموزش آنلاین می ‌تواند یک تجربه ی شخصی باشد. هر چه بیشتر آموزش آنلاین را _با برقراری ارتباط با دانش آموزان _ شخصی کنید. در نتیجه این کار احتمال درگیر شدن آنها با موضوع و تبدیل شدنشان به یک طرفدار پر اشتیاق بیشتر خواهد شد.

مدرسان می‌ توانند در نقاط عطف دوره به طور مستمر به دانش آموزان دسترسی داشته باشند.

 

هفت: آن ها را به  مسئولیت پذیر بودن ترغیب کنید.

شما معلم ها باید برنامه‌ ریزی کنید و پیام های خودکاری را به دانش آموزانی به موقع تکالیف را انجام نمی‌ دهند ارسال کنید.

با چک کردن دوره ای توسط مدرسان و معلمان به دانش آموز یادآوری کنید که تنها نیست و نادیده گرفته نشده است . این اعلام حضورها زمان خوبی برای گرفتن بازخورد نیز هستند.

گروه های مطالعه همچنین می ‌توانند به عنوان یادآورهایی برای مسئولیت پذیر بودن عمل کنند – درست مانند ملاقات با دوستان در باشگاه. لازم است دانش آموزان حس مسئولیت‌ پذیری درونی را نیز احساس کنند.

 هشت: به دانش آموزان کمک کنید انگیزه درونی را پرورش دهند.

محرک‌های خارجی مانند گواهی‌ها و امضا‌های دیجیتال به دیگران نشان می‌دهند شما چه می‌دانید و چه کارهایی می‌توانید انجام دهید. اما چیزی که فرد را به جلو می‌راند محرک ‌های درونیست. انگیزه ی درونی  یک دانشجو را موظف می ‌کند تا انجام کارهای دشوار، مثل ایجاد تعادل بین یک دوره ی آنلاین و سایر مسئولیت ‌هایش را ادامه دهد. شما می خواهید دانش آموزان احساس هدفمند بودن داشته باشند تا این حس مشارکت و درگیر شدن آن ها با دوره را تقویت کند.

به دانش‌آموزان یادآوری کنید دانش و مهارت‌های جدید آن‌ها در ایجاد تفاوت در جهان، حتی به اندازه های کوچک، چقدر مفید است. با آن ها در مورد این که این تخصص جدید چقدر به گسترش و یا تاثیر بر شرکت، صنعت و حرفه آن‌ ها کمک می‌ کند، یا اینکه چطور بر مشتریان یا ارباب رجوع هایشان تاثیر می ‌گذارد، صحبت کنید .

تلاشی که گروه شما برای بهبود تجربه‌ی آموزش انجام می‌دهد به دانش‌آموزان نشان می‌دهد به رشد و موفقیت‌شان اهمیت می‌دهید. وقتی دانش آموزان در تجربه‌ی آموزش شرکت می‌کنند، بیشتر از دوره استفاده می‌کنند و راغب‌ می‌شوند به شما مراجعه کنند.

با کاربرد راهکارهایی که در این مقاله ارائه شده است معلم ها می توانند تعامل و ارتباط اثربخشی با دانش آموز در فضای مجازی / آنلاین داشته باشد.

مقالات مرتبط

استفاده از تکنولوژی در کلاس

یکی از نگرانی هایی که اغلب در میان معلم ها وجود دارد، استفاده از تکنولوژی در کلاس است. مخصوصا زمانی که دانش آموزان ابزارهای خودشان را دارند که ممکن است مشکلات زیادی ار در کلاس پیش بیاورد. در این مقاله راهکارهایی برای حل این مسئله ارائه کرده ایم.

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  1. من در سال گذشته این تجربه را داشتم که از دانش آموزان می‌خواستم خرده مباحثی را برای دوستانشان توضیح دهند و از خودشان فیلم بگیرند.
    مثلا در درس ریاضی چهارم دبستان یکی از دانش آموزانم، مثالی از الگوهای ترتیبی را که به نظر خودش متفاوت از بقیه حل کرده بود، در یک فیلم ۵ دقیقه‌ای بدای دوستانش توضیح داد.
    یکی دیگر حقه‌ی ضرب ۹×۹ انگشتی را که یاد گرفته بود، برای بقیه توضیح داد و …
    تا آخر سال هر کدام از دانش آموزان حداقل ۲ فیلم در آموزش ریاضی ارسال کرده بودند و حسابی حرف‌هایی برای گفتن و احساس مالکیت (مورد ۲) داشتند

  2. سعی می کردم در کلاس مجازی از بچه ها برای ارایه کارها مشارکت بگیرم . مثلا اعلام تقویم روزانه ، حضور غیاب ، که توسط بچه ها به نوبت انجام می شد . یک زنگ در هفته را به محتوایی به نام “معلم شو ” اختصاص داده بودم. ((یکی از بچه ها ازمن خواست که میشه من یه بار معلم بشم ؟ معلم شو از سوال این دانش آموز شکل گرفت )) بچه ها هر محتوایی که دوست داشتند مثل ارایه یک آشپزی ، ارایه ی کتاب دست ساز خود و یا یاد دادن یک کاردستی به دوستان …. در این روز انجام می دادند . تا اخر سال هز کدام از بچه ها بارها و بار ها ارایه داشتند . این مشارکت ها باعث می شد که بیشتر در گیر شوند و کلاس برایشان جذاب تر شود . ( پایه پیش از دبستان)