راهنمای معلمان برای امنیت دانش‌آموزان در فضای آنلاین

راهنمای معلمان

راهنمای معلمان برای امنیت مجازی. کودکان این روز‌ها به لطف اینترنت، بیشتر از هر زمان دیگری به فضای مجازی متصل‌اند. همیشه متصل بودن بسیار خوب است، زیرا که به كم سن و سال‌ها اجازه می‌دهد تا همراه با دیگران یاد بگیرند و با آنها ارتباط داشته باشند، بسیار آسان‌تر از زمانی که شما خودتان در دوران کودکی این کار را می‌کردید.

با این حال این فناوری نیز مانند دیگر ابزار‌های ارتباطی نقاط منفی خودش را دارد. تمام بزرگسالان در زندگی کودکان مسئولیت‌ دارند که به آنها راجع به امنیت در دنیای مجازی آموزش دهند. شما نیز در مقام یک معلم، جایگاهی ویژه در کمک کردن به آنها دارید. در اینجا چندین نکته برای استفاده امن‌تر از اینترنت آورده‌ایم که می‌توانید به کودکان آموزش دهید.

مقاله مرتبط: استفاده امن از اینترنت و اخلاق رسانه ای

سیاست‌نامه‌ای برای مدرسه تدوین کنید و از دانش‌آموزان بخواهید که آن را امضا کنند

اولین کاری که باید بکنید این است که نوعی خط‌مشی در مدرسه برای استفاده از اینترنت تهیه کنید. تمام موارد را روشن و قابل فهم بنویسید. توصیف کنید که دقیقا انتظار دارید دانش‌آموزان چگونه از اینترنت استفاده کنند، از چه چیزی اجتناب کنند و چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنند. سپس این خط‌مشی را با دانش‌آموزان به اشتراک بگذارید و از آنها بخواهید پیش از استفاده از دستگاه‌های دیجیتال در مدرسه، آن را امضا کنند. داشتن چنین چهارچوب‌های مشخصی به دانش‌آموزان کمک می‌کند که بفهمند امنیت مجازی‌شان را باید چقدر جدی بگیرند.

راجع به حریم خصوصی در فضای مجازی به دانش‌آموزان آموزش دهید

کودکان اغلب این روزها خودشان بهتر می‌دانند که نباید رمز‌های عبور یا آدرس منزل‌شان را در فضای مجازی به اشتراک بگذارند؛ اما، خطرات جدیدی ظهور کرده است که ممکن است آنها را درک نکنند. زمانی را کنار بگذارید تا با دانش‌آموزان راجع به وب‌گاه‌های مورد علاقه‌شان و همچنین چگونگی ذخیره‌ی اطلاعات وسط نرم‌افزار‌ها صحبت کنید. برای نمونه آیا آنها می‌دانند که «اسنپ‌چت» پیام‌ها را برای بیش از ۳۰ روز نگه می‌داد؟

نظام گزارش‌دهیِ موثری در زمینه‌ی آزار‌واذیت‌های مجازی طراحی کنید

«جانت موران»، متخصص آموزشی از مرکز «Elite Assignment Help» می‌گوید که: «آزار و اذیت‌های مجازی مشکلی شایع است که تقریباً تمام مدارس با آن دست و پنجه نرم می‌کنند». شما باید بتوانید در صورت رخ دادن چنین اتفاقی، دانش‌آموزان را حمایت کنید و راه درست استفاده از اینترنت را به آنها یاد دهید. یک نظام گزار‌ش‌دهی موثر راه‌اندازی کنید که هم دانش‌آموزان و هم والدین بتوانند برای گزارش آزار‌ و اذیت‌های مجازی از آن استفاده کنند و همچنین تمام گزارش‌هایی را که شما دریافت می‌کنید، دنبال کنند».

دانش‌آموزان را مشارکت دهید

زمانی که شما در حال تهیه‌ی دستور‌العمل‌های جدیدی برای استفاده از فناوری هستید، یا اینکه سخت‌افزار یا نر‌م‌افزاری جدید را می‌خواهید معرفی کنید، از دانش‌آموزان نظر بخواهید. اگر آنها احساس کنند که تا حدی در این فرایند سهم دارند، به احتمال زیاد با شما همکاری خواهند کرد. آنها همچنین ممکن است شما را از دستگاه‌ها، نرم‌افزار‌ها و برنامه‌هایی که از آنها بی‌خبرید، مطلع کنند.

همگام با فناوری جلو بروید

نوجوانان معمولاً برای توصیه‌های مجازی به هم‌سالان‌شان رو می‌آورند. دلیل چنین کاری می‌تواند این باشد که شاید آنها در حرف زدن با هم‌سالانشان راحت‌ترند، یا اینکه حس می‌کنند والدین‌شان یا دیگر بزرگسالان از وضعیت فعلی فناوری‌های روز چندان آگاه نیستند. همیشه خودتان را در زمینه‌ی فناوری به‌روز نگه دارید و مطمئن شوید که دانش‌آموزان درباره‌ی هر نگرانی که دارند می‌توانند به شما مراجعه کنند. هر چه بیشتر بدانید، بیشتر می‌توانید مفید باشید.

برای دانش‌آموزان منابع مختلف فراهم کنید

خدمات آموزشی زیادی این روز‌ها وجود دارند، اما همگی‌شان معتبر نیستند. پیش از پیشنهاد دادن یا استفاده کردن از منابع آموزشی، راجع به آنها تحقیق کنید تا مطمئن‌ شوید که دیگران تجربه‌ی مثبتی از اطمینان، امنیت مجازی و حریم خصوصی کسب خواهند کرد.

از قوانین ارسال محتوا‌های نامناسب آگاه باشید

محتوا‌های نامناسب و خصوصی تبدیل به مسئله‌ای جدی شده‌اند. نمونه‌های زیادی بوده‌اند که در آن عکس‌ها و پیام‌های خصوصی در اختیار افراد بیشتری از آنچه که فرستنده در نظر داشته، قرار گرفته است. در مورد قوانین این پدیده تحقیق کنید و مطمئن‌ شوید که تمام کارکنان مد‌رسه می‌دانند که اگر با چنین موردی برخورد کردند، باید چه اقدامی کنند. سپس با دانش‌آموزان و والدین به شکلی راحت و صمیمانه راجع به این پدیده صحبت کنید. به دانش‌آموزان اطلاعات قانونی لازم را بدهید و از والدین‌شان بخواهید که راجع به این مورد با آنها صحبت کنند. اگر والدین نوجوانان با آنها رفتاری پذیرا و محبت‌آمیز داشته باشند، بسیار کمتر احتمال دارد که دست به رفتار‌های پرخطر بزنند.

مسدود کردن وب‌گاه‌ها همه چیز را حل نمی‌کند

بستن وب‌گاه‌های نامناسب در مدرسه موثر است، اما باعث نمی‌شود که دانش‌آموزان برای دسترسی به آنها تلاش نکنند. راجع علت این مسدود‌سازی‌ها با دانش‌آموزان صحبت کنید و به آنها راه‌های بهتر استفاده از اینترنت را یاد دهید. هر چه دانش بیشتری داشته باشند، در برابر آسیب‌ها مقاوم‌ترند.

این نکته‌ها به شما کمک خواهند کرد که امنیت دانش‌آموزان‌تان را حفظ کرده و راجع به استفاده از اینترنت آموزش‌های لازم را به آنها ارائه بدهید. از آنها استفاده کنید که دنیای مجازی مدرسه‌تان را امن‌تر کنید.

منبع: National cybersecurity Alliance

 

مقالات مرتبط

استفاده از تکنولوژی در کلاس

یکی از نگرانی هایی که اغلب در میان معلم ها وجود دارد، استفاده از تکنولوژی در کلاس است. مخصوصا زمانی که دانش آموزان ابزارهای خودشان را دارند که ممکن است مشکلات زیادی ار در کلاس پیش بیاورد. در این مقاله راهکارهایی برای حل این مسئله ارائه کرده ایم.

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.