شش پیشنهاد برای مدیریت تکنولوژی در کلاس

مدیریت تکنولوژی

دانش‌آموزانی که دستگاه‌هایی مانند تبلت‌ها، لپتاپ‌ها یا گوشی‌های همراه، به مدرسه‌ می‌آورند، هر ترم معلم‌ها و مدیران را بیشتر تحریک می‌کنند که برای مدیریت تکنولوژی در کلاس فکر کنند و در مورد قوانین استفاده از دستگاه‌های فناوری در کلاس‌های درس تجدید نظر کنند. دانش‌آموزان روز‌افزون انتظار دارند که بتوانند از این دستگاه‌های فناوری در کلاس‌های درس استفاده کنند.

مقاله مرتبط: سواد رسانه ای برای دانش آموزان متوسطه

برخی از مدارس افزون بر فایر‌وال‌ها و آنتی‌ویروس‌ها، در حال رو آوردن به نظام‌هایی مانند «مدیریت دستگاه‌های موبایلی» هستند تا محتوایی را که دانش‌آموزان در گوشی‌هایشان نگاه می‌کنند، کنترل کنند. اما معلم‌هایی که دوست دارند دانش‌آموزان‌شان از این دستگاه‌ها در کلاس درس استفاده کنند، باید طرحی داشته باشند که هم بتوانند فضای یادگیری را در کلاس حفظ کنند و هم بتوانند افزون‌بر مسدود کردن برخی وب‌سایت‌ها، از حواس‌پرتی‌های دیگری هم که ممکن است رخ بدهند، جلوگیری کنند. با این سخنان بیایید به شش راه مختلف نگاهی بیندازیم که معلم‌ها از طریق آنها استفاده از فناوری در کلاس درس را مدیریت می‌کنند.

۱) چهارچوبی برای دستگاه‌های الکترونیکی تثبیت کنید

معلم‌هایی که تمایل دارند از فناوری در کلاس‌هایشان بهره بگیرند، باید به روشنی قوانینی برای کاربرد صحیح این دستگاه‌ها تعیین کنند. بدون این قوانین، استاندارد‌های فناوری برای کودکان کاملاً بی‌حساب‌وکتاب به نظر خواهد رسید که به موازات جلو رفتن در سال تحصیلی مشکلاتی را می‌آفریند.

«ادوتوپیا» بیان می‌کند که این مرز‌بندی‌ها نباید جنبه‌ی سرگرمیِ کلاس‌ها را از بین ببرد. معلم‌هایی که صادقانه راجع به منطق پشت این چهارچوب‌بندی‌ها صحبت می‌کنند و به شکلی گشوده درباره‌شان بحث می‌کنند، باعث می‌شوند انتظاراتی معقول در رفتار دانش‌آموزان و همچنین نوعی درک عقلانی از اجبار چنین قوانینی ایجاد شود که برای دانش‌آموزان قابل درک است.

اگر چنین دستگاه‌هایی بخشی همیشگی از فعالیت‌های کلاسی هستند، تدوین کردن «اتیکت‌های الکتریکی» راهی خوب برای مسئولیت‌پذیر کردن دانش‌آموزان است. این دستورالعمل‌ها می‌توانند شامل معیار‌هایی برای مسائلی از قبیل نام‌گذاری، ذخیره و به اشتراک‌گذاریِ فایل‌های دیجیتال باشند که بسیار شبیه به همان معیار‌هایی است که در عنوان‌بندیِ مقاله یا دیگر تکالیف به چشم می‌خورد.

۲) ایجاد پیامد‌ها بدون لطمه زدن به روند کلاسی

شکی نیست که قوانین کلاسی تنها زمانی رعایت می‌شوند که معلم آن‌ها را اجبار کند. نگه داشتن تمرکز دانش‌آموزان آن هم با وجود حواس‌پرتی‌های دستگاه‌های الکترونیکی، نیازمند بررسی مداوم از سمت معلم و همچنین اعمال پیامد‌هایی برای استفاده نابه‌جا از این فناوری‌هاست.

طبق اطلاعات «ادوتوپیا»، اختلال‌ها و حواس‌پرتی‌ها همیشه باید برای دانش‌آموزان در مقایسه با معلم‌ها، مشکل بزرگ‌تری باشد.

اگر دانش‌آموزی به شکلی استفاده از یک نر‌م‌افزار‌ یا مرورگر گوشیِ خود استفاده می‌کند که ارتباطی به مطالب کلاس ندارد، البته بعد از اینکه اخطارش را دریافت کرد، بهترین پاسخ این است که آن دستگاه الکترونیکی را از وی در طول مدت کلاس بگیرید. اگر از این دستگاه‌ها برای یادداشت‌برداری استفاده می‌کنند، به آنها بگویید که از مداد و کاغذ استفاده کنند. وقتی آنها در حال تهیه‌ی یک ارائه یا کنفرانس هستند، به آنها بگویید که برنامه‌ها و ایده‌هایشان را یادداشت کنند و سپس اطلاعات را در کلاس بعدی یا در منزل به ارائه خود اضافه کنند. سعی کنید به دانش‌آموزانی که به راحتی حواسشان پرت می‌شود، کار‌هایی اضافه‌تر محول کنید که در تمام زمان کلاس متمرکز باقی بمانند. از دانش‌آموزان بخواهید که به دنبال اطلاعات تکمیلی‌ و بیشتر راجع به درس‌های مرتبط بگردند یا اینکه به هم‌کلاسی‌هایشان در مشکلات فنی کمک کنند.

۳) از عبارت‌های کلیدی برای بازگرداندن توجه دانش‌آموزان استفاده کنید

بازگرداندن توجه کلاسی که پر از دانش‌آموز است و همگی‌شان درگیرِ پروژه‌های مختلف‌اند، مخصوصا زمانی که مشغول نگاه کردن بر صفحات رایانه یا تبلت‌هایشان هستند، می‌تواند حرکتی سودمند باشد. استفاده از عبارت‌های تکرار پذیر مانند «حواس‌ها به من»، یا «گوشی‌ها را خاموش کنید و کنار بگذارید» می‌تواند دانش‌آموزان را به شکلی آموزش دهد که سریعاً پاسخ دهند و پیامد‌های پاسخ ندادن را درک کنند. به همین شکل، دادن زمان دو دقیقه‌ای به دانش‌آموزان برای اصطلاحاً «جمع‌وجور» کردن فعالیتی که بدان مشغول هستند، می‌تواند از سردرگمی‌های لحظه‌ آخری برای به پایان رساندن کار، پیش از رفتن به سراغ فعالیت بعدی، جلوگیری کند.

۴) حواستان به کارهایشان باشد

معلم‌هایی که قصد دارند در طی جریان فعالیت‌های فناوری‌محور دانش‌آموزان را متمرکز نگه دارند، باید به شکلی فعال جریان فعالیت‌ها را زیر نظر بگیرند.

طبق اطلاعاتی که رسانه‌ی «تک‌مگ» بیان کرده است، معلم‌ها همیشه باید در محیط کلاس رفت و آمد داشته باشند و به میز‌های دانش‌آموزان نگاه کنند تا مطمئن شوند که آنها حواس‌شان به تکلیف‌شان است. آنها همچنین باید در این نظارت به مسائلی مانند صفحات مرورگر‌ها یا نر‌م‌افزار‌های باز بر روی تبلت دانش‌آموزان که باعث ایجاد حواس‌پرتی است، توجه کنند.

دانش‌آموزان زمانی که بدانند معلم‌شان هر لحظه ممکن است که پشت سرشان ظاهر شود، بسیار کمتر احتمال دارد که با گوشی‌هایشان بازی کنند یا به شبکه‌های اجتماعی‌شان سر بزنند. فضای کلاس‌ها نیز می‌توانند این امر را آسان‌تر کنند. میز‌ها باید به شکلی چیده شوند که حرکت معلم‌ بین آنها راحت باشد و برای اینکه بخواهند به بخش‌های مختلف کلاس سر بزنند، نیازی نباشد که از روی کیف‌ها و کتاب‌ها رد شوند.

زمانی که چنین نظارتی نباشد، برخی از دانش‌آموزان بالاخره از این زمان استفاده از گوشی استفاده خواهند کرد و تمرکزشان را بر تکلیف فعلی‌ از دست خواهند داد که خودش منجر می‌شود حواس دیگر دانش‌آموزان نیز پرت شود.

۵) تکالیف را به شکل آفلاین شروع کنید

رسانه‌ی «دنیای آموزشی» پیشنهاد می‌کند معلم‌ها برای اینکه مطمئن شوند دانش‌آموزان تکالیف را می‌فهمند، باید پیش از اینکه دانش‌آموزان گوشی‌هایشان را روشن کنند، دستور‌العمل‌ها و آموزش‌های لازم را ارائه دهند. این راهبرد اطمینان حاصل می‌کند که دانش‌آموزان از انتظاراتی که در آن تکلیف از آنها می‌رود آگاه می‌شوند و نقش فناوری در کلاس را تقویت می‌کند.  افزون‌بر این، اگر دانش‌آموزان در حال تهیه‌ی یک کنفرانس یا فیلمی برای کلاس هستند، به آنها بگویید که پیش از شروع کار با دستگاه‌های دیجیتال، ابتدا چهارچوب تکالیف را بنویسند.

زمانی که شما پیش از وارد شدن به دنیای مجازی، دستورالعمل‌ها و قواعدی را فراهم کنید، خواهید توانست که دانش‌آموزان را در تکالیفی که با آنها رو‌به‌رو هستند متمرکز نگه دارید. همچنین این عمل باعث می‌شود آنها خارج از چهارچوب قالب‌هایی که نرم‌افزار‌هایی مانند پاورپوینت ارائه می‌دهند، فکر کنند.

۶) مشغول کردن دانش‌آموزان به کار

معلم‌ها ممکن است در مورد موضوع کلاس اطلاعات بیشتری داشته باشند، اما زمانی که بحث از فناوری می‌شود، اغلب دانش‌آموزان از معلم‌ها دانش بیشتری دارند. معلم‌های باهوش می‌توانند از این دانش بهره‌ی خوبی ببرند. آنها می‌توانند از دانش‌آموزانی که در این حوزه خبره هستند درخواست کنند که به دانش‌آموزان دیگر در مورد مشکلات فنی‌شان کمک کنند.

اینکه از دانش‌آموزان بخواهیم به مشکلات هم‌کلاسی‌هایشان در مورد گوشی‌ها و تبلت‌های‌شان کمک کند، برای همه مفید است. دانش‌آموز بابت کمک‌هایی که به کلاس کرده است احساس ارزشمندی و مفید بودن می‌کند. همچنین معلم هم می‌تواند تمرکز را روی مدیریت کلاسی و موضوع درسیِ آن روز نگه دارد.

منبع: Grade Link

 

مقالات مرتبط

استفاده از تکنولوژی در کلاس

یکی از نگرانی هایی که اغلب در میان معلم ها وجود دارد، استفاده از تکنولوژی در کلاس است. مخصوصا زمانی که دانش آموزان ابزارهای خودشان را دارند که ممکن است مشکلات زیادی ار در کلاس پیش بیاورد. در این مقاله راهکارهایی برای حل این مسئله ارائه کرده ایم.

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.