سواد رسانه ای برای دانش آموزان متوسطه

تکنولوژی در کلاس

در آموزش سواد رسانه ای برای مقطع متوسطه باید به به چه نکاتی توجه کنیم؟

آنچه نیاز است بدانند

دانش آموزان در مقطع تحصیلی راهنمایی باید در مورد امنیت در اینترنت و محافظت از حریم شخصی، تعریف شهروند خوب و مسئول در استفاده از اینترنت و غیره آموزش ببینند. در این سن، آنان می توانند در محیط آنلاین و اجتماعات مجازی مسئولانه تر عمل کنند؛ بنابراین زمان خوبی است تا تشویق شان کنیم که هنجارهای مثبت اجتماعی در مورد به اشتراک گذاشتن اطلاعات، همچنین ارتباط در فضای آنلاین را اجرا کنند.

در آموزش سواد رسانه ای برای مقطع متوسطه آن‌ها در این برهه‌ی سنی به شدت تحت تاثیر همسالان خود، همچنین رسانه ها در مورد نحوه‌ی رفتار کردن و اینکه آنان چه کسی هستند (هویت فردی و اجتماعی)، می باشند. آنان در این سن قادر به تفکر منطقی هستند، اما ممکن است قادر نباشند تا خطاهای فکری و ذهنی خود را و یا عواقب اعمال خود را در ک کنند.

مقاله مرتبط: سواد رسانه ای برای دانش آموزان کلاس ۹ تا ۱۲

آن‌ها همچنان نیاز دارند تا در مورد اطلاعات و راه‌های اعتبار سنجی آن بدانند؛ چراکه روز به روز بیشتر از قبل از اینترنت استفاده می کنند. بنابراین زمان خوبی است تا به آنان استراتژی هایی برای تعیین صحت و درستی اطلاعات آنلاین معرفی کنیم تا آنان بتوانند اطلاعات سالم، سوگیرانه، نفرت پراکن، هرزنامه یا شایعه ها را شناسایی کنند.

تاثیر رسانه بر هنجارهای جنسیتی و تصویر بدن شدیدتر از قبل می شود. در آموزش سواد رسانه ای برای مقطع متوسطه، دانش آموزان می بایست یاد بگیرند تا مفاهیم کلیدی سواد رسانه ای در فضای آنلاین همانند شبکه های اجتماعی را یاد بگیرند. همانطور که استفاده‌ی آن‌ها از تکنولوژی های دیجیتالی بیشتر به سمت شبکه های اجتماعی می رود مهم است که آنان یاد بگیرند آنچه آن‌ها پست می کنند ممکن است برای همیشه بماند، همچنین یاد بگیرند که چگونه شهرت و هویت آنلاین خود را مدیریت کنند.

روابط آنلاین

دانش آموزان در این سن در حال شروع شکل دادن به دوستی ها و در برخی موارد، روابط رمانتیک هستند. همچنین آن‌ها در شبکه های اجتماعی محتوای شخصی تر را به اشتراک می گذارند. هر چقدر که آنان در شبکه های اجتماعی فعال تر می شوند مهم است که همدلی را در آن‌ها پرورش دهیم و  یاد دهیم چگونه آن را در محیط آنلاین به کار ببرند.

برای کاهش قلدری و درگیری آنلاین نیاز است که به آن‌ها آموزش دهیم تا تله های همدلی را تشخیص دهند. تله های همدلی که ممکن است ما را از احساس همدلی در شرایط نرمال، باز دارد.

مقاله مرتبط: آموزش سواد رسانه ای به دانش آموزان ابتدایی

منبع: مدیا اسمارت

مقالات مرتبط

استفاده از تکنولوژی در کلاس

یکی از نگرانی هایی که اغلب در میان معلم ها وجود دارد، استفاده از تکنولوژی در کلاس است. مخصوصا زمانی که دانش آموزان ابزارهای خودشان را دارند که ممکن است مشکلات زیادی ار در کلاس پیش بیاورد. در این مقاله راهکارهایی برای حل این مسئله ارائه کرده ایم.

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.