آموزش سواد رسانه ای به دانش آموزان ابتدایی

سواد رسانه ای

آموزش سواد رسانه ای به دانش آموزان کلاس 4 تا 6 چگونه باید باشد و به چه نکاتی باید بیش از همه توجه کنیم؟ 

دانش آموزان 10 تا 12 ساله

در این سن، دانش آموزان اگرچه به اندازه‌ی کافی مجهز به مهارت تفکر انتقادی نیستند تا به تنهایی از اینترنت استفاده کنند، با این حال اکثر آنان بدون اینکه یک فرد بالغ کنار آنان باشد، از اینترنت استفاده می کنند. آنان معمولا تمایل دارند که به همراه همسالان خود از اینترنت استفاده کنند تا اینکه همراه بزرگسالان باشند. در واقع در این سن آنان تمایل بیشتری پیدا می کنند که با همسالان خود باشند. آنان در این سن خیال را از واقعیت تشخیص می دهند، اما ممکن است که هنوز هم با دیدن محتوای تبلیغاتی گیج شوند و نتوانند به صورت نقادانه با رسانه ای که واقعیت مدار است، مانند خبر برخورد کنند.

مقاله مرتبط: سواد رسانه ای برای دانش آموزان کلاس ۹ تا ۱۲

به این دلیل که آنان زمان زیادی را به صورت تنها در اینترنت می چرخند، نیاز است مهارت هایی را برای محافظت از حریم شخصی و فعالیت مسئولانه در اینترنت به عنوان شهروند دیجیتال، آموزش ببینند. از آنجا که برای بیشتر تکالیف مدرسه‌ی آنان نیز می توان از اینترنت استفاده کرد، بهترین زمان است تا به آنان مهارت های جست‌وجوی موثر و کارآمد در اینترنت، همچنین اعتبارسنجی محتوای آنلاین شامل: تشخیص پیام های بازاریابی، سوگیرانه و ساختن تصورات قالبی را به آنان آموزش دهیم.

ضرورت تقویت مهارت همدلی

دانش آموزان در این سن در انجام بازی های آنلاین و غیر آنلاین فعال هستند. بنابراین برای نیاز است تا مهارت همدلی را در تعامل های آنلاین، همچنین مهارت مقاومت در برابر تکنیک های اقناع سازی فروش و از همه مهمتر مدیریت مدت زمانی که را در اینترنت می گذارنند، یاد بگیرند. از طرف دیگر آنان می بایست بدانند که پلتفرم هایی که استفاده می کنند، مانند: وبسایت ها، شبکه های اجتماعی، بازی های کامپیوتری و غیره چگونه پول می سازند و چگونه پول آنان، توجه و زمانی را که در آن پلتفرم می گذارنند، همچنین اطلاعات شخصی آنان می تواند به مانند کالاهای با ارزشی برای آن وبسایت ها باشد.

با توجه به این که آنان در این سن در حال توسعه‌ی تفکر منطقی و انتزاعی و نگاه به اخلاقیات از بُعد خیر و شر یا سیاه و سفید هستند، می بایست به آنان کمک کنیم تا تعامل آنلاین بر یایه به کاربردن همدلی و اجتناب از درگیری را -که یکی از اولویت های این سن است- یاد بگیرند.

مهارت شناخت و کنترل احساسات

برای آموزش سواد رسانه ای باید مهارت های پایه ای مدیریت و قاعده مندی احساسات در زمان آنلاین بودن را با آن ها کار کنیم تا زمانی که ممکن است احساس عصبانیت یا غم کنند، بتوانند خودشان را و احساسات شان را در فضای آنلاین کنترل و مدیریت کنند.

کودکان در این سن، به طور رو به افزایشی به پیام های مرتبط با تصویر بدن و هنجارهای جنسیتی که از رسانه می گیرند، حساس هستند و به کمک نیاز دارند تا زمانی که با آن‌ها برخورد می کنند و ذهن شان را درگیر می کند، به خوبی راهنمایی شوند.

منبع: مدیا اسمارت

 

مقالات مرتبط

استفاده از تکنولوژی در کلاس

یکی از نگرانی هایی که اغلب در میان معلم ها وجود دارد، استفاده از تکنولوژی در کلاس است. مخصوصا زمانی که دانش آموزان ابزارهای خودشان را دارند که ممکن است مشکلات زیادی ار در کلاس پیش بیاورد. در این مقاله راهکارهایی برای حل این مسئله ارائه کرده ایم.

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.