طرح درس شناخت شبکه های اجتماعی

شناخت اینترنت

قسمت چهارم: شناخت شبکه های اجتماعی (مجموعه کامل طرح درس شناخت اینترنت را اینجا دانلود کنید)

برای دانش آموزان کلاس 4 تا 6

مرور کلی طرح درس

طرح درس شناخت شبکه های اجتماعی، بخش آخر از مجموعه‌ی چهار قسمتی شناخت اینترنت است. در این درس، دانش آموزان پلتفرم های متنوعی از شبکه های اجتماعی را با همدیگر مقایسه می کنند و یک درک کلی از اینکه آن‌ها چگونه کار می کنند تا پیام هایی به اشتراک گذاشته شوند، می سازند. دانش آموزان درباره‌ی قواعد پایه ای آنلاین فکر می کنند و مفاهیم امنیت و حریم خصوصی در زمان دسترسی به اطلاعات و به اشتراک گذاشتن اطلاعات در فضای آنلاین را کشف می کنند.

نتایج مورد انتظار

  • دانش آموزان دایره‌ی واژگانی خود در مورد اینترنت را گسترش می دهند.
  • دانش آموزان قادر خواهند بود تا شرح دهند که چگونه از اینترنت به صورت امن به منظور اهداف متنوع با تمرکز بر ارتباطات و شبکه های اجتماعی، استفاده کنند.

آماده سازی و ابزارهای آموزشی

  • یک چارت کاغذی و تعدادی ماژیک تهیه کنید
  • کاربرگ “به ارتباطات آنلاین توجه کنید” را کپی بگیرید.

 

اجرای طرح درس

این درس را با نقشه‌ی ذهنی که دانش آموزان از درس قبلی تهیه کرده اند، شروع کنید. از آن‌ها بخواهید تا نقشه های ذهنی خود را در گروه‌های سه نفره به اشتراک بگذارند. از آن‌ها خواسته می شود که ایده های کلی و درک خود را درباره ی اینترنت با تمرکز بر اینکه آن‌ها چگونه ارتباط برقرا می کنند و با چه کسی ارتباط برقرار می کنند، به اشتراک بگذارند.

به بحث گروهی با کل کلاس برگردید و از کلاس بخواهید تا با همدیگر درباره ی چگونگی ارتباط آنلاین آدم ها، بارش فکری کنند. آنچه را در این مورد ذکر می کنند روی تخته بنویسید.

ارتباط آنلاین

کاربرگ “به ارتباطات آنلاین” توجه کنید را در اختیار دانش آموزان قرار دهید. از دانش آموزان بخواهید تا سایت ها/برنامه هایی که آن‌ها می توانند در ستون اول ذکر کنند، به خاطر بیاورند.. از آن‌ها بخواهید تا در گروه‌های سه نفره آن را انجام دهند.

بعد از حدود پنج دقیقه، به همراه کل کلاس لیست را گسترش دهید. اطمینان حاصل کنید که در هر ستون، تنوعی از انتخاب های مختلف در آن‌ها شامل شده است. مانند: فیس بوک، توئیتر، ویدئو چت، اینستاگرام، ایمیل، جهان های مجازی، و پلتفرم های بازی اشتراکی (ایکس باکس، فیفا و غیره).

لیست را با همدیگر مرور کنید، سپس از دانش آموزان بخواهید تا به مدت 5 دقیقه به صورت جفت جفت چارت را پر کنند. بعد از 5 دقیقه، جفت های خود را عوض می کنند و برای 5 دقیقه‌ی بعدی روی آن دوباره کار می کنند. از دانش آموزان بخواهید تا چارت هایی را که به همراه همگروهی های خود تهیه کرده اند با کلاس به منظور تهیه‌ی یک لیست نهایی، به اشتراک بگذارند.

اکنون از دانش آموزان بخواهید تا یک مطلب کوتاه مقاله مانند را که مقدمه، ایده‌ی اصلی و نتیجه‌ی نهایی داشته باشد در مورد اینکه چگونه می توان از این پلتفرم ها به صورت امن استفاده کرد، بنویسند.

خطرات و نگرانی ها

روی تخته بنویسید: “پرسش ها و نگرانی های کلیدی”

سپس ایده های بخش سیاه را -که در کاربرگ 6 دیدگاه در قسمت سوم طرح درس اینترنت توسط دانش آموزان ارائه شده بود- بنویسید و از دانش آموزان بخواهید تا نگرانی ها و سوالات خود را در مورد موضوع اضافه کنند.

اکنون از دانش آموزان بخواهید تا به صورت گروهی لیستی از قواعد مربوط به رفتار آنلاین را تهیه کنند؛ قواعدی درباره‌ی چگونگی استفاده‌ی امن و مسئولانه از پلتفرم های آنلاین: اطمینان حاصل کنید که آن‌ها نه تنها در مورد اینکه چگونه خودشان را در این پلتفرم ها امن نگه دارند، ایده هایی را نوشته اند؛ بلکه درباره ی اینکه چگونه به دیگران به صورت تصادفی یا عمدی آسیب نرسانند نیز توجه کرده اند. از گروه‌ها بخواهید تا لیست هایی را که تهیه کرده اند با کل کلاس به اشتراک بگذارند و سپس از کلاس بخواهید تا قواعد را بر اساس اهمیت شان رتبه بندی کنند.

از این لیست برای تهیه‌ی کدهای رفتاری در فضای آنلاین استفاده کنید. به هر دانش آموز یک کپی بدهید. یک کپی دیگر نیز تهیه کنید و از دانش آموزان بخواهید تا آن را امضا کنند. آن را کپی بگیرید و به دانش آموزان بدهید تا با والدین شان به اشتراک بگذارند.

کاربرگ به ارتباطات آنلاین توجه کنید

نام پلتفرمچگونه کاربران در آن‌ها شناسایی می شوند (با نام کاربری، شماره تلفن، آواتار و غیره)چگونه کاربران ارتباط برقرار می کنندواژگان تخصصیچیزهایی که نیاز است بدانید تا از این پلتفرم به صورت امن و موثری استفاده کنید
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: ترجمه شده از وبسایت مدیا اسمارت

مقالات مرتبط

استفاده از تکنولوژی در کلاس

یکی از نگرانی هایی که اغلب در میان معلم ها وجود دارد، استفاده از تکنولوژی در کلاس است. مخصوصا زمانی که دانش آموزان ابزارهای خودشان را دارند که ممکن است مشکلات زیادی ار در کلاس پیش بیاورد. در این مقاله راهکارهایی برای حل این مسئله ارائه کرده ایم.

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.