طرح درس فضای مجازی؛ استفاده از اینترنت

طرح درس

طرح درس استفاده از اینترنت (مجموعه کامل طرح درس شناخت اینترنت را اینجا دانلود کنید)

قسمت سوم؛ برای دانش آموزان کلاس 4 تا 6

مرور کلی طرح درس

طرح درس استفاده از اینترنت، بخش سوم از مجموعه‌ی چهار قسمتی شناخت اینترنت است. در این طرح درس، دانش آموزان تعامل های خود در اینترنت را شناسایی و طبقه بندی می کنند و در یک فعالیت همکارانه که از آن‌ها می خواهد اینترنت را به صورت انتقادی از ابعاد مختلفی بررسی کنند، مشارکت می کنند.

نتایج مورد انتظار

  • دانش آموزان یک شناخت دقیق از واژگان مربوط به دنیای آنلاین را در خود توسعه می دهند.
  • دانش آموزان کشف خواهند کرد که چگونه از اینترنت به صورت امن برای اهداف متفاوتی از جمله ارتباط برقرار کردن، استفاده کنند.

آماده سازی و ابزارهای آموزشی

  • اطمینان حاصل کنید که دانش آموزان هنوز لیست شان را در مورد فعالیت هایی که در اینترنت انجام می دهند، دارند (از بخش اول طرح درس)
  • کپی از کاربرگ شش دیدگاه
  • دسترسی به اینترنت توسط دانش آموزان

 

اجرای طرح درس

چگونه از اینترنت استفاده می کنم؟

کاربرگ استفاده از اینترنت را که مربوط به بخش اول اینترنت است دوباره بین دانش آموزان پخش کنید و از آن ها بخواهید تا 5 فعالیتی را که بیشتر از همه در اینترنت انجام می دهند، مورد بازبینی قرار دهند و آماده باشند تا درباره ی دلایل عقلانی انجام آن 5 فعالیت، صحبت کنند. آن‌ها را به گروه های 3 نفره تقسیم کنید و از دانش آموزان بخواهید تا به مدت 6 دقیقه در مورد آن فعالیت ها و دلایل انجام آن‌ها با هم گروهی های خود بحث و گفت‌وگو کنند. تمرکز بحث باید روی فعالیت هایی باشد که توسط دیگر اعضای گروه مشترک است.

بعد از گفت‌وگوی آن‌ها، در این مورد که آدم ها در اینترنت چه می کنند، بحث کنید. از طریق بحث به دانش آموزان کمک کنید تا یک چارت را که استفاده های آنان از اینترنت را دسته بندی می کند، درست کنند. (سوال های چارت می تواند اینها باشد: دانش آموزان به چه وبسایت ها یا شبکه های اجتماعی می روند؟ چه زمانی آنلاین هستند؟ چرا به وبسایت ها یا شبکه های اجتماعی خاصی می روند؟ هدف بازدید آن‌ها چیست؟ چند وقت یکبار از وبسایت یا شبکه‌ی اجتماعی بازدید می کنند؟ )

دیدگاه‌هایی در مورد استفاده از اینترنت

کلمه‌ی دیدگاه را روی تخته بنویسید و از دانش آموزان بخواهید تا آن را تعریف کنند و شرح دهند. معلم به دانش آموزان باید کمک کند تا دیدگاه‌هایی که معمولا سوگیرانه هستند و همه ی اطلاعات درباره ‌ی یک موضوع را در نظر نمی گیرند، روشن کند. با نگاه کردن از دیدگاه‌های مختلف، آدم ها می توانند به فهم بهتری از موضوع دست یابند و ابعاد مثبت یا منفی آن را در نظر بگیرند.

کاربرگ 6 دیدگاه درباره‌ی اینترنت را بین دانش آموزان پخش کنید و برای دانش آموزان توضیح دهید که هر رنگ دیدگاه خاصی را در مورد اینترنت نشان می دهد. هر دیدگاه به اینترنت از یک بعد نگاه می کند و در نهایت همه ی دیدگاهها با هم به کار گرفته می شوند و از این طریق دانش آموزان به یک فهم کامل و بهتر از اینترنت دست می یابند. هر دیدگاه را معرفی کنید و آن‌ها را با سوالات راهنما که بر هر دیدگاه مربوط است، یکی یکی بخوانید.

کلاس را به گروههایی تقسیم کنید و برای هر گروه یک دیدگاه تعیین کنید. دانش آموزان ممکن است بخواهند تابرخی از پاسخ ها به پرسش های شان را از طریق بحث و گفت‌وگو پیدا کنند، اما تکنولوژی برای تحقیق بهتر است در دسترس باشد. دانش آموزان بهتر است در مورد چگونگی استفاده از وب سایت ها برای اینکه این تحقیق را انجام دهند، راهنمایی شوند.

زمانی که هر گروه بخش مربوط به خود را در مورد 6 دیدگاه انجام داد، از گروهها بخواهید سه تا از مهم ترین ایده های خود را برای کلاس ارائه کنند. از دانش آموزان بخواهید تا از طریق بحث و گفت‌وگو، کاربرگ  6 دیدگاه درباره ی اینترنت را پر کنند.

از دانش آموزان بخواهید با استفاده از اطلاعات در چارت، نقشه های ذهنی خود را که درک آن‌ها از اینکه اینترنت چیست و چگونه از آن استفاده می شود، خلق کنند. یک دایره در مرکز تخته بکشید و در آن بنویسید: “اینترنت”

نقشه‌ی ذهنی چیزی شبیه این مدل است:

 

 

  • دومین حباب را بکشید و در آن بنویسید: “ارتباط برقرار کردن” و روبروی آن دو حباب بکشید و آن‌ها را به حباب ارتباط برقرار کردن وصل کنید. در این دو حباب یک دلیل و یک هدف را  از ارتباط اینترنتی بنویسید.
  • دیگر حباب ها می توانند مخاطب، ابزارها، و غیره باشند.

به دانش آموزان وقت بدهید تا نقشه های ذهنی خود را آماده کنند.

 

کاربرگ 6 دیدگاه درباره‌ی اینترنت

نارنجی: اطلاعات

چگونه می توانیم اینترنت را اندازه بگیریم و آن را فهم کنیم؟ چه اطلاعاتی ما می توانیم درباره ی اینکه اینترنت چگونه کار می کند، پیدا کنیم؟

 

قرمز: اطلاعات

شما درباره ی اینترنت چه احساسی دارید؟ آیا چیزی در مورد اینترنت وجود دارد که شما آن را خیلی دوست داشته باشید؟ یا از آن بترسید یا از آن متنفر باشید؟

 

 

 

 

سیاه: احتیاط

خطرهای استفاده از اینترنت چیستند؟ چه آسیب هایی ممکن است داشته باشد؟ چه نگرانی هایی در مورد خطر اینترنت برای آدم های مختلف وجود دارد؟

 

بنفش: خوشبینی

اینترنت چه چیزهای خوبی دارد؟ مزایای آن برای محیط و  انسان چیست؟ 

سبز: خلاقیت

چگونه اینترنت می تواند شیوه ی زندگی ما را تغییر دهد؟ چگونه می تواند شیوه‌ی ارتباط ما را تغییر دهد؟ چه چیزی به اینترنت می تواند اضافه شود که ارتباط و زندگی ما را بهتر کند؟

 

 

 

 

 

 

آبی: سازماندهی

چه موضوعاتی می توانیم استفاده کنیم تا افکارمان درباره‌ی اینترنت را سازماندهی کنیم؟ چگونه می توانیم اهمیت این موضوعات را رتبه بندی کنیم؟ این اطلاعات از چه نظر می تواند برای ما مفید باشد؟

 

 

 

 

 

دیدگاه گروه من

 

 

 

 

اعضای گروه من
عقیده اولیه

 

ایده های بیشتر از طرف گروه من

 

 

سه تا از مهمترین ایده ها

 

منبع: ترجمه شده از وبسایت مدیا اسمارت

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.