طرح درس فضای مجازی: شناخت اصطلاحات اینترنت

تفکر دهم اخلاق رسانه ای

طرح درس شناخت اصطلاحات اینترنت (مجموعه کامل طرح درس شناخت اینترنت را اینجا دانلود کنید

بخش اول؛ برای دانش آموزان کلاس 4 تا 6

پی دی اف بخش اول طرح درس شناخت اینترنت را اینجا دانلود کنید.

مرور کلی طرح درس

این طرح درس بخش اول از مجموعه‌ی چهار بخشی شناخت اینترنت است. در این طرح درس، دانش آموزان درباره‌ی فعالیت های خود در دنیای آنلاین کندوکاو می کنند، یک دایره‌ی واژه گانی از اصطلاحات آنلاین می سازند و اهداف و روش های تعامل های آنلاین از دیدگاه کاربران را شناسایی می کنند.

دانش آموزان درک و شناختی از اینترنت و  هدف و کارکرد آن برای کاربران به دست خواهند آورد.

نتایج مورد انتظار

  • دانش آموزان یک لغت نامه‌ی دقیق آنلاین و یک فهم کاربردی از واژگان مربوط به دنیای آنلاین را با همدیگر توسعه می دهند.

ابزارهای آموزشی

  • کاربرگ چارت تفکر را کپی بگیرید
  • کاربرگ دیکشنری آنلاین من را هم کپی بگیرید
  • این امکان را فراهم آورید که دانش آموزان به اینترنت دسترسی داشته باشند.

 اجرای طرح درس

از دانش آموزان بپرسید که درباره‌ی تجربیاتی که طی روزهای گذشته از اینترنت داشته اند فکر کنند و آن‌ها را شرح دهند. از دانش آموزان بخواهید تا در گفت‌وگوی فکر کن، با کناریت حرف بزن، به اشتراک بگذار با همکلاسی کنار خود مشارکت کنند: هر دانش آموز می بایست به طور فردی درباره‌ی سوال فکر کند، سپس آنچه را فکر می کند با بغل دست خود به اشتراک بگذارد.

زمانی که این فعالیت را انجام دادید، به دانش آموزان کپی کار برگ چارت تفکر را بدهید و پرسش های راهنما را روی تخته بنویسید. سوالات را یکی یکی مطرح کنید و از دانش آموزان بخواهید تا برای هر سوال چند پیشنهاد به عنوان پاسخ ارائه کنند. سپس از آن‌ها بخواهید هر چقدر می توانند ایده های خود را در طول 8 تا 10 دقیقه روی برگه بنویسند. دانش آموزان را به چهار گروه تقسیم کنید و از آن‌ها بخواهید تا ایده های خود را در کاربرگ چارت تفکر به اشتراک بگذارند. ممکن است آن ها بخواهند ایده هایی از همکلاسی های خود در چارت استفاده کنند؛ اما نباید ایده های خود را حذف یا خط بزنند.

از هر گروه بخواهید تا برخی از ایده هایی را که به صورت گروهی به آن رسیده اند با کلاس به اشتراک بگذارند. ایده های دانش آموزان را در یک چارت که کلاس بعدها به آن ارجاع داده می شود، گردآوری کنید. زمانی که چارت کامل شد، یک گفت‌وگوی کوتاه و خلاصه برای روشن کردن مفاهیم ارائه شده و با اهمیت در چارت داشته باشید و هر نوع سوء تفاهم را در چارت برطرف کنید و سوالات را دوباره بپرسید.

اطمینان حاصل کنید که بحث و گفت‌وگو  فهمی درست به کودکان می دهد که اینترنت یک جهان بسیار متنوع است و می تواند توسط دستگاه‌های متفاوتی برای اهداف متنوعی استفاده شود.

تعریف اینترنت

از دانش آموزان بپرسید: “من اگر بخواهم از برخی وب سایت ها بازدید کنم می بایست چه واژگان مهمی را بدانم؟  اگر قرار است که درباره‌ی برخی از تجربیاتم در مورد محیط آنلاین با دیگران صحبت کنم چه واژگانی را می بایست بدانم ؟”

از گروه ها بخواهید تا اینترنت را تعریف کنند. بعد از 5 دقیقه فکر کردن و نوشتن، هر گروه باید تعریفش را با کلاس به اشتراک بگذارد. سعی کنید در نهایت به یک تعریف مشترک از اینترنت برسید. اطمینان حاصل کنید که تعریف مشترک، این ویژگی ها در مورد اینترنت را در بر بگیرد: اینترنت به عنوان ابزاری که می تواند تمام مردم دنیا را به هم وصل کند، می توان در آن اطلاعات بی نهایتی از متن، ویدئو، صوت و غیره را به اشتراک گذاشت.

از طریق فعالیت فکر کن، با کناریت حرف بزن، به اشتراک بگذار از دانش آموزان بخواهید تا لیستی از اصطلاحات کلیدی مورد نیاز برای بحث درباره‌ی جهان اینترنت تهیه کنند. بعد از 5 دقیقه، تمام اصطلاحاتی را که توسط دانش آموزان ارائه شده است روی تابلو بنویسید.

کاربرگ دیکشنری آنلاین من را بین دانش آموزان پخش کنید و از دانش آموزان بخواهید تا جفت جفت شوند. هر جفت باید به یکی از اصطلاحات آنلاین فکر کند، سپس تعریف نهایی شده را روی برگه‌ی کاغذی که توسط معلم آماده شده است، بنویسد.

دانش آموزان می توانند از طرح‌واره های ذهنی خود برای تعریف اصطلاح استفاده کنند و یا اینکه از دیکشنری استفاده کنند یا در اینترنت درباره‌ی اصطلاح جست‌وجو کنند. زمانی که این فعالیت کامل شد، آن‌ها اصطلاحات خود را به منظور روشن تر کردن مفهوم اصطلاح و رسیدن به یک توافق، در کلاس ارائه می کنند. این تعاریف می بایست به عنوان خلاقیت همکارانه برای تعریف اینترنت، تعریف شود.

به این لیست می توانید بعدها هم اضافه کنید. دانش آموزان اگر به واژه‌ی جدیدی برخوردند، می توانند آن را در لیست بنویسند.

 اینترنت من

از دانش آموزان بخواهید بر روی لیستی از فعالیت هایی کار کنند که بیشترین استفاده هایی را که از اینترنت می کنند، در بر داشته باشد. از آن‌ها بخواهید تا آدرس وبسایت هایی را هم که می روند، اضافه کنند. همچنین هدف هر فعالیت در اینترنت را بنویسند.

آن‌ها باید این لیست را زمانی که کامل شد، ارائه دهند.  بخش دوم طرح درس با فکر کردن درباره‌ی تفکرات آن‌ها از این لیست، آغاز خواهد شد.

کاربرگ چارت تفکر

چیزی که من درباره‌ی اینترنت می دانم.

 

چیزی که من فکر می کنم درباره‌ی اینترنت درست است.

 

چیزی که من می خواهم درباره‌ی اینترنت بدانم.

 

 

 

  
 

 

  
 

 

  
 

 

  
 

 

  

کاربرگ دیکشنری آنلاین من

دیکشنری باید فرمت رایج یک دیکشنری را داشته باشد: اصطلاحی که می خواهید تعریف کنید+ نوع اصطلاح (فعل، اسم، صفت) +تعریف لغت+ یک جمله که کلمه در آن استفاده شده است+ هر تصویری که می تواند به فهم اصطلاح کمک کند.

 

مثال:

فرامتن یا هایپرتکست، اسم.

کلماتی که در صفحه‌ی وب برجسته شده اند یا مشخص هستند. کلیک کردن روی فرامتن شما را به یک وب سایت دیگر در فضای آنلاین می برد.

اغلب وبسایت های مختلفی که اطلاعات مشابهی را به اشتراک می گذارند، از طریق فرامتن ها به هم وصل شده اند.

 

 

 

 

 

 

 

منبع: ترجمه شده از وبسایت مدیا اسمارت

 

مجموعه طرح درس 4 قسمتی شناخت اینترنت را اینجا دانلود کنید.

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.