طرح درس اینترنت چطور کار می کند؟

شناخت اینترنت

اینترنت چطور کار می کند؟ مسیرها و آدرس ها (مجموعه کامل طرح درس شناخت اینترنت را اینجا دانلود کنید)

قسمت دوم؛ برای کلاس 4 تا 6

مرور کلی طرح درس

این طرح درس، بخش دوم از مجموعه‌ی چهار بخشی شناخت اینترنت است. در این طرح درس، دانش آموزان فهم خوبی از اینکه چگونه پیام ها در اینترنت فرستاده و دریافت می شوند، به دست می آورند.

نتایج مورد انتظار

  • دانش آموزان درک شان را درباره‌ی اینکه اینترنت چطور کار می کند و چگونه پیام ها در اینترنت انتقال داده می شوند، توسعه می دهند.

ابزارهای آموزشی (کاربرگ ها در پایان هر طرح درس قرار دارند)

  • کاربرگ شناخت اینترنت را کپی بگیرید.
  • کاربرک یک ویدئو درباره‌ی اینترنت را کپی بگیرید.
  • ویدئوی اینترنت چگونه کار می کند را دانلود کنید.

 اجرای طرح درس

این طرح درس را با برگشتن به فعالیت قبلی کلاس درباره‌ی اصطلاحات مربوط به اینترنت شروع کنید و از دانش آموزان بخواهید که اگر اصطلاح جدیدی را یاد گرفته اند به لیست اضافه کنند.

اینترنت چطور کار می کند؟

به کلاس بگویید که آن‌ها قرار است یک ویدئو را درباره‌ی اینکه اینترنت چگونه کار می کند، تماشا کنند. کلاس را به سه یا چهار گروه تقسیم کنید، سپس از آن‌ها بپرسید به نظرشان آنها قرار است “چه اطلاعاتی در ویدئوی اینترنت چگونه کار می کند” را ببینند و بشنوند. به آن‌ها اجازه دهید 5 تا 8 دقیقه فکر کنند. در گروه‌های خود بحث کنند و در نهایت لیستی از پیش بینی های شان درباره‌ی ویدئو را آماده کنند.

کپی کاربرگ “یک ویدئو درباره‌ی اینترنت” را به آن‌ها بدهید. به دانش آموزان بگویید که باید ویدئو را با دقت تماشا کنند و بعد از تمام شدن ویدئو، 8 دقیقه وقت دارند تا آنچه را که از ویدئو فهمیده اند در کار برگ “یک ویدئو درباره‌ی اینترنت” بنویسند.

بعد از انجام این فعالیت از دانش آموزان بخواهید تا درباره‌ی این موضوع فکر کنند که:

  • ایده ها و اطلاعات اصلی ارائه شده درباره‌ی اینترنت چه بودند؟

به دانش آموزان اجازه دهید تا درباره‌ی این سوال و پاسخ های خود به مدت 5 تا 10 دقیقه بحث کنند. اکنون دوباره به گفت‌وگوی گروهی برگردید. از آن‌ها بخواهید تا قسمت اول کاربرگ “اینترنت چگونه کار می کند” با عنوان “اطلاعات کلیدی درباره اینترنت” را پر کنند.

از دانش آموزان بخواهید تا به تعریف همکارانه از اینترنت برگردند و اگر اطلاعات جدیدی را یاد گرفته اند به آن اضافه کنند.

اصطلاحات در لیست کاربرگ “دیکشنری آنلاین من” را بازبینی کنید و اگر واژه ی جدیدی می دانید به آن اضافه کنید و تعریفش را بنویسید. اطمینان حاصل کنید که این واژه ها حتما در دیکشنری باشند: آواتار، ویسایت، بروزر (Brower) آنلاین، فرامتن (با مثال) ، پاپ آپ، کاربر، لینک، اینترنت، آدرس آی پی، موتور جستجو، همرسان کردن، ایمیل.

شناخت اینترنت

کاربرگ شناخت اینترنت را بین دانش آموزان پخش کنید. برای آن‌ها توضیح دهید که در هر ردیف آن، اطلاعاتی درباره ی اینکه اینترنت چطور کار می کند، ارائه شده است. از آن‌ها بخواهید که اطلاعات ارائه شده در هر ردیف را بخوانند، سپس نکات مثبت و منفی آن را در هر بخش بنویسند. اطلاعات ارائه شده را بخوانید و مطمئن شوید که همه ی دانش آموزان آن‌ها را متوجه شده اند. به آن‌ها بگویید که کاربرگ را به صورت فردی پر کنند و برای هر کدام، یک نکته‌ی مثبت و یک نکته‌ی منفی بنویسند.

بعد از انجام فعالیت، از آن‌ها بخواهید که به گروه خود بپیوندند و درباره ی ایده هایی که در چارت اضافه کرده اند، بحث کنند.

مثال هایی در باب نکات منفی و مثبت ویژگی های اینترنت که می توانید برای کاربرگ فهم اینترنت به کار ببرید:

  • شبکه ی شبکه ها خوب است زیرا به این معنی است که مسیرهای چندگانه از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر است. اگر بخشی از اینترنت خراب شود باز هنوز راه‌هایی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات و پیام ها وجود دارد. نکته ی منفی آن هم می تواند این باشد که پیام ها و پست هایی که می فرستیم می تواند به راحتی کپی شود.
  • این خوب است که اطلاعات پست شده در اینترنت می توانند با استفاده از آی پی اینترنتی ردیابی شوند؛ زیرا می تواند باعث شود که آن‌هایی که تصاویر و اطلاعات نامناسب پست می کنند، ردیابی شوند. نکته ی منفی آن هم این است که حریم خصوصی کاربرها می تواند نقض شود و همه ی فعالیت های شان ردیابی شود.
  • این نکته ی مثبتی است که اینترنت متعلق به شخص یا شرکت خاصی نیست؛ چرا که باعث می شود نتوان آن را کنترل کرد، اما نکته ی منفی آن هم این است که برخی کشور ها می توانند قوانینی در مورد استفاده از اینترنت داشته باشند که نتوان آن قوانین را در آن کشورها تغییر داد.

کاربرگ ویدئوی اینترنت چطور کار می کند؟

ویدئو را نگاه کنید و ایده های اصلی و واژگان اصلی استفاده شده درباره ی اینترنت را در لیست زیر بنویسید:
ایده های اصلی:

 

 

 

 

 

واژگان اصلی:

 

 

 

 

کاربرگ فهم اینترنت

در این جدول، اطلاعاتی درباره ی اینترنت ارائه شده است. اطلاعات ارائه شده را بخوانید و نظر خود را درباره ی نکات مثبت و منفی آن‌ها بنویسید.

شناخت اینترنتنکات مثبتنکات منفی
1-اینترنت شبکه شبکه هاست. اینترنت مثل یک تور عنکبوت است که هر شبکه در آن به شبکه های بسیاری وصل است.

 

2-بیشتر پیام ها و اطلاعات پست شده در اینترنت را می توان با استفاده از آدرس آی پی آن‌ها ردیابی کرد.

 

 

3-اینترنت متعلق به یک فرد، گروه یا کشور نیست.

 

 

 

 

4-اینترنت یک مکان عمومی است و هر چیزی که در وبسایت های عمومی پست می شود، توسط همه ی آدم ها در جهان قابل دیده شدن است.

 

5-هر کسی که به اینترنت دسترسی دارد می تواند اطلاعات و ایده هایی را در آن پست کند.

 

منبع: ترجمه شده از وبسایت مدیا اسمارت

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.