سواد رسانه ای برای دانش آموزان کلاس 9 تا 12

شناخت اینترنت

در مقاله سواد رسانه ای برای دانش آموزان دبیرستانی درباره‌ی مهمترین نکاتی که باید برای آموزش آنها بدانید، شرح داده شده است.

با توجه به قدرت اختیار نوجوانان در این سن، دیگر نمی توان آن ها را در استفاده از چیزی منع کرد، به خصوص از فضای آنلاین! برای این سن، ممنوعیت های سخت جواب نمی دهد؛ چرا که نوجوانان در این سن در حال تلاش برای ساختن قواعد خودشان هستند و به راحتی قواعدی را که با آن‌ها موافق نباشند، دور می زنند.

مقاله مرتبط: تدریس سواد رسانه ای در کلاس؛ چند راهکار

بر خلاف باور عمومی، قلدری آنلاین به صورت یک مسئله در دبیرستان هم ادامه می یابد. دانش آموزان در این مقطع باید یاد بگیرند که چگونه می توانند درباره آن صحبت کنند و تفاوت مثبتی را هم در مورد موارد مرتبط به قلدری آنلاین و هم در ساختن رواداری بیشتر در فضاهای آنلاین ایجاد کنند.

به دلیل نیرومندی روابط نوجوانان، اغلب تشخیص میان قلدری و آنچه که نوجوانان شوخی و هیجان می نامند، دشوار است، اما هر دوی آن‌ها اگر که به درستی با آن‌ها برخورد نکنند، می توانند آسیب زیادی به نوجوانان بزنند.

روابط دوستی آنلاین در این سن جدی تر می شوند و دانش آموزان شروع به قرار گذاشتن با جنس مخالف می کنند؛ همچنین فعالیت هایی چون چت های جنسی در میان آن‌ها بیشتر می شود.

آن‌ها دیگر در این سن صاحب اسمارت فون هستند و باید مهارت هایی چون ایجاد تعادل میان زندگی آنلاین و آفلاین خود، همچنین نحوه‌ی مواجهه با استرس های ناشی از استفاده از شبکه های اجتماعی را یاد بگیرند.

ساختن هویت آنلاین

از آنجایی که آن‌ها شروع به تولید محتوا در فضای آنلاین و ساختن اثر انگشت از خود در فضای دیجیتال می کنند، مهم است که به آنان یاد دهیم چگونه می توانند تصویر مثبت و خوبی از خود بسازند و اینکه پیش از انتشار هر عکس یا محتوای متعلق به فرد دیگر، رضایت او را کسب کنند.

دانش آموزان دبیرستانی از اینترنت برا ی جست‌وجوی اخبار یا چیزهای جدیدی که شنیده اند، استفاده می کنند. به همین دلیل نیاز است تا مهارت اعتبارسنجی را در آن‌ها هم داخل کلاس هم بیرون از کلاس تقویت کنیم. آن‌ها همچنین باید بدانند که چگونه از منابع آنلاین مسئولانه (با نقل قول یا ارجاع به آن‌ها) استفاده کنند، به جای اینکه فقط کپی پیست کنند.

نوجوانان از رسانه هایی چون: شوهای تلویزیونی، مجلات، وب و شبکه های اجتماعی برای یادگیری در مورد موضوعات جالب، خصوصا موضوعاتی که حرف زدن از آن‌ها تابو است، استفاده می کنند؛ موضوعاتی چون: تمایلات جنسی و روابط و مسائل مربوط به سلامت روان و غیره. برای همین آموزش سواد رسانه ای برای تقویت نگاه انتقادی آنان در مورد بازنمایی هر آنچه که مربوط به جنس، جنسیت و تمایلات جنسی است، در رسانه ها ضروری است.

 

مقالات مرتبط

استفاده از تکنولوژی در کلاس

یکی از نگرانی هایی که اغلب در میان معلم ها وجود دارد، استفاده از تکنولوژی در کلاس است. مخصوصا زمانی که دانش آموزان ابزارهای خودشان را دارند که ممکن است مشکلات زیادی ار در کلاس پیش بیاورد. در این مقاله راهکارهایی برای حل این مسئله ارائه کرده ایم.

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.