سواد رسانه ای برای دانش آموزان کلاس اول تا سوم

سواد رسانه ای برای دانش آموزان

سواد رسانه ای برای دانش آموزان دقیقا چیست و ما چه زمانی می توانیم بگوییم که دانش آموزان سواد رسانه ای دارند؟

سواد رسانه ای چیست؟

این توانایی را می توان بر اساس 3 اصل طبقه بندی کرد: استفاده از رسانه، فهم رسانه و خلق کردن یا تولید کردن محصول رسانه ای. این سه اصل چارچوب سواد رسانه ای را شکل می دهند.

دانش آموزان باید بتوانند انتخاب های مناسبی درباره‌ی حریم شخصی، اخلاقیات، امنیت و اعتبارسنجی اطلاعات در زمان استفاده از رسانه های دیجیتال داشته باشند؛ همچنین آنان می بایست برای کنش مندی و مشارکت به عنوان شهروندان دیجیتال آماده باشند.

مقاله مرتبط: آموزش سواد رسانه ای به دانش آموزان ابتدایی

سواد رسانه ای برای دانش آموزان کلاس اول تا سوم

دانش آموزان در این سن معمولا از قبل، کاربران فعال تکنولوژی های دیجیتالی بوده اند، اما زمانی که به محیط آنلاین می روند هنوز مسائل زیادی هست که باید به آن‌ها توجه کرد. برای مثال: دانش آموزان کلاس اول هنوز ممکن است مشکلاتی در مورد تشخیص خیال از واقعیت داشته باشند،  همچنین ممکن است تمایل داشته باشند تا ارزش‌ها و سخنانی را که در تبلیغات آنلاین گفته می شود، بپذیرند. آن‌ها به شخصیت ها و مردمی که در رایانه ها می بینند اعتماد می کنند و این چیزی است که ممکن است آنان را به خصوص در مورد تصورات قالبی آسیب پذیر کند و تصورات قالبی را در ذهن آنان بسازد.

در این سن، دانش آموزان هنوز قادر به تفکر انتقادی درباره‌ی تکنولوژی، پذیرش محیط دیجیتال و فعالیت ها همانطور که ظاهر می شوند، نیستند. با این حال، آنان در حال مستقل شدن هستند و در اینترت اطلاعاتی را جست‌وجو می کنند. آنان در حال قرار دادن اینترنت و کامپیوتر در زندگی روزمره خودشان هستند. با در نظر گرفتن این واقعیات، زمان خوبی است که به آنان این مهارت ها را یاد دهیم:

مهارت هایی برای استراتژی های جست‌وجو

  • درک اینکه چگونه شخصیت ها، بازی های و فعالیت ها در وبسایت وفاداری به برندها را می سازد
  • چگونه از حریم خصوصی آنان در وبسایت های تجاری محافظت کنیم؟
  • این حقیقت را به آنان آموزش دهیم که آنچه در اینترنت پست می شود ممکن هست هیچ وقت از بین نرود و برای همیشه بماند.
  • این واقعیت را به آنان آموزش دهیم که آدم هایی که ما با آنان به صورت آنلاین ارتباط می گیریم احساسات دارند و انسان هستند.
  • اخلاقیات و همدلی، حریم شخصی و امنیت، مشارکت در اجتماع، سلامت دیجیتال، مصرف کننده آگاه، جست‌وجو و اعتبارسنجی اطلاعات، ساختن و میکس کردن دیگر مفاهیمی هستند که می بایست در این سن به آن‌ها آموزش دهیم.

مقاله مرتبط: سواد رسانه ای برای دانش آموزان کلاس 9 تا 12

منبع: وبسایت مدیا اسمارت

 

 

مقالات مرتبط

استفاده از تکنولوژی در کلاس

یکی از نگرانی هایی که اغلب در میان معلم ها وجود دارد، استفاده از تکنولوژی در کلاس است. مخصوصا زمانی که دانش آموزان ابزارهای خودشان را دارند که ممکن است مشکلات زیادی ار در کلاس پیش بیاورد. در این مقاله راهکارهایی برای حل این مسئله ارائه کرده ایم.

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.