کنترل پرخاشگری کودکان در بازی های کامپیوتری

بیشتر کودکان و نوجوانان عاشق تظاهر کردن به بازی‌های ساختگی و تقلید از قهرمانان‌ جنگی هستند برای همین کنترل پرخاشگری کودکان اینجا موضوعیت پیدا می کند. اما بسیاری از معلم‌ها، والدین و متخصصان امور کودک معتقدند زمانی که طرفداران کم سن و سالِ شخصیت‌هایی که در فیلم‌ها و برنامه‌های ابرقهرمانی کودکان  که در تلویزیون نمایش داده می‌شود، گرد هم جمع می‌شوند، تاثیرات مخربی می‌تواند روی دهد.

 

مقاله مرتبط: نکاتی مفید برای والدین درباره ی بازی کامپیوتری کودک پیش دبستانی

 

چالشی که در اینجا وجود دارد ایجاد تعادل بین دو بخش مختلف است:

کنترل پرخاشگری‌ کودکان که از چنین بازی‌هایی ممکن است به وجود آید و درک اهمیت چنین نمایش‌های خلاقانه‌ای در رشد سالم و بهنجار کودک.

در صورتی که نظارت درستی بر روی این بازی‌ها وجود داشته باشد، می‌توانند یکی از بهترین راه‌های تخلیه انرژی باشند و همچنین در حکم محرکی فوق‌العاده برای قوه تخیل عمل کنند.

  • زمان و مکان (خارج از خانه بهترین مکان است) بازی‌های ابرقهرمانی را انتخاب کنید. اگر کودکان بدانند که زمانی برای بازی‌های ابرقهرمانی اختصاص داده شده است، هر چند اندک، باعث می‌شود که دیگر برنامه‌های روزشان را برای انجام چنین بازی‌هایی بهم نریزند.
  • سعی کنید که جنبه‌های خلاقانة این شکل بازی‌ها را تقویت کنید. به شکلی رفتار کنید که گویی پوشیدن لباس‌هاس قهرمان‌ها، آماده‌سازی‌ها و درست کردن صحنة نمایش، دقیقا به اندازة خود بازی حائز اهمیت است. داستان‌هایی را طراحی کنید که علی‌رغم وجود صحنه‌های اکشن و درگیری، زد و خورد شدیدی به همراه ندارند.
  • قانونی تنظیم کنید راجع به این که رفتار پرخاشگرانه را ممنوع کند. سعی کنید قبل از اینکه سطح پرخاشگری بازی بالاتر برود، موقعیت را به کنترل خود درآورید. مکانی امن را نیز مشخص کنید که هرگاه شرایط بازی از کنترل خارج شد، کودکان را به آن نقطه برده و جو را آرام کنید.
  • هر زمان که فرصت داشتید برنامه‌های مرتبط با ابرقهرمان‌های کودکان را با آن‌ها تماشا کنید. در هنگام تماشا، تمام موقعیت‌هایی را که در آن‌ها ابرقهرمان داستان بدون استفاده از خشونت اعمال قهرمانانه‌اش را انجام می‌دهد، به کودک نشان دهید.

ابرقهرمانان زن و مرد

  • راجع به ابرقهرمان‌های زن و مردی که در برنامه‌های تلوزیونی حضور دارند و مورد علاقة کودک‌تان هستند، با او صحبت کنید. این ابرقهرمان‌ها چه ویژگی‌هایی دارند که آن‌ها را منحصر به فرد کرده است؟ از کودک بپرسید که در زندگی واقعی چه کسی را تحسین می‌کند یا الگویش قرار داده است؟ (به عنوان مثال معلم‌ها، مربی ورزش، پدر بزرگ یا مادر بزرگ). چه خصیصه‌هایی باعث شده است که آن افراد در نگاه فرزندتان قهرمان باشند؟
  • به فرزندتان نشان دهید که چگونه هر کسی می‌تواند قهرمان باشد. سعی کنید که در در جمع‌آوری‌ پول‌های خیریه‌ای نقش داشته باشید، به عنوان مثال بودجه‌های مردمی که برای تحقیقات مرتبط با سرطان جمع آوری می‌شود. افرادی را که در رسانه‌های مختلف به دلیل کمک‌های مالی و خیریه‌ای نشان داده می‌شوند، به کودک‌تان معرفی کنید.
  • برای کنترل پرخاشگری کودکان در مورد روش‌هایی که ابرقهرمان‌ها مشکلات و تعارض‌‌ها را حل می‌کنند، با آنها صحبت کنید. زمانی که کودکان ببینند و درک کنند که ابرقهرمان‌ها از خشونت برای حل مشکلات استفاده می‌کنند، روش‌های جایگزین‌ و مناسب‌تر برای حل درگیری‌ها باید به کودک ارائه شده و تقویت شود. در مورد مهارت‌های حل مسئله با فرزندتان صحبت کنید و بگویید که این مهارت‌ها در موقعیت‌هایی که ابرقهرمان‌ها در آن‌‌ها گرفتار می‌شوند، چگونه قابل استفاده‌اند.
  • به کودکان در زندگی واقعی قدرت و حق انتخاب بدهید: اجازه دهید که کودکان حس مسئولیت و خودمختاری را که همراه با گرفتن تصمیم‌های زندگی‌شان به آن‌ها منتقل می‌شود، احساس کنند. این تصمیم‌ها می‌توانند به سادگی این باشند که کودک راجع به وعده ناهار تصمیم بگیرد یا اینکه بگوید به کدام پارک یا شهربازی بروید.

 

درک صفات انسانی

  • برای کنترل پرخاشگری کودکان به کودکان کمک کنید که صفات انسانی شخصیت‌های تلوزیونی را نیز درک کنند. بر روی رفتار‌های مثبت و غیرخشن ابرقهرمان‌ها‌، چه زن و چه مرد، تاکید کنید. رفتار‌های مفید خودِ کودکان را نیز به آن‌ها گوشزد کنید.
  • با خرید برخی از محصول جانبی که در ارتباط با ابرقهرمان‌ها تولید می‌شود،‌ مخالفت کنید. به کودکان اسباب‌بازی‌هایی را که می‌توانند جایگزین اسباب‌بازی‌های ابرقهرمان‌ها بکنند، نشان دهید. به فروشگاه‌های اسباب‌بازی فروشیِ مناسب در محل زندگی‌تان بروید و در آن‌جا تمام اسباب‌بازی‌های خارق‌العاده و خلاقانه‌ای را که هیچ ارتباطی با ابرقهرمان‌های تلویزیونی ندارند، به فرزند‌تان نشان دهید.
  • .به خاطر داشته باشید که برنامه‌های ابرقهرمانی‌ که برای کودکان درست شده است، تقریبا شخصیت‌هایی مشابه با همان برنامه‌هایی دارند که برای نوجوانان ساخته می‌شود. تنها به خاطر وجود شخصیت‌های مشابه تصور نکنید که آن برنامه‌ها برای کودک‌تان مناسب است.
  • به آن‌ها نشان دهید که چه روش‌های جدیدی برای بازی کردن با اسباب‌بازیی هایی که دارند، وجود دارد. از اسباب‌بازی‌ها می‌توان در قالب یک نمایش نجات جان فردی که در وضعیتی سخت گرفتار شده است استفاده کرد، یا اینکه می‌توان شخصیت‌های منفی و مثبت را در کنار هم برای هدفی مشترک جمع کرد. آیا شخصیت‌های بد شب‌ها جایی را برای خوابیدن دارند؟ آیا خانواده یا فرزندی دارند؟

امتحان راههای دیگر

  • کودکان می‌توانند از مسیر‌های بسیار متنوعی خصیصه‌های ابرقهرمان‌ها را کشف کنند. نقاشی کشیدن، داستان تعریف کردن یا فیلم ساختن برخی از روش‌هایی هستند که علاوه‌ بر سرگرمی، عاری از خشونت نیز هستند.
  • راجع به ترکیب‌بندی و نحوه ساخت برنامه‌های ابرقهرمانی با کودکان صحبت کنید. اعمال کودکان معمولا یک الگوی قابل‌پیش‌بینی از کنش‌ها و ویژگی‌ها را دنبال می‌کنند. نشان دادن این الگو‌های رفتاری کلیشه‌ای و شباهت‌هایی که در داستان‌های ابرقهرمانی وجود دارد، می‌تواند تا حدی از تاثیرات روانی قوی این برنامه‌ها برای کودکان کمتر کند.
  • از عشق کودکان به ابرقهرمان‌ها به عنوان فرصتی برای تشویق‌شان به مطالعه استفاده کنید. بیشتر کتابخانه‌ها، مجموعه‌هایی بسیار خوب از کتاب‌های کمیک و رمان‌های تصویری دارند: کتاب‌هایی که حاوی شخصیت‌های مورد علاقة کودک‌تان بوده و مناسب سن‌اش نیز است،‌ پیدا کنید. (تصور نکنید که تمام این کتاب‌های کمیک و تصویری برای فرزند‌تان مناسب است، حتی آن‌هایی که داستان‌های ابرقهرمانی دارند.

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.