تاثیرات تلویزیون بر نوجوان ها

تاثیر تلویزیون بر نوجوان ها مسئله ایست که ذهن والدین و معلم ها را به خود مشغول می کند. به موازات اینکه کودکان رشد می‌کنند و به سنین بالاتر می‌رسند، زمان‌های بیشتری را صرف تعاملات اجتماعی، انجام تکالیف مدرسه و استفاده از رسانه‌های دیگر مانند موسیقی، بازی‌های رایانه‌ای و اینترنت می‌کنند. در نتیجه عادت مشاهده‎‎‌ی برنامه‌های تلویزیونی در آن‌ها کمتر می‌شود.

نوجوانان معمولا زمانی که تنها هستند یا حوصله‌شان سر رفته است، تمایل دارند که تلویزیون تماشا کنند. زیرا که تماشای تلویزیون فعالیتی آرامش‌بخش است که نیاز چندانی به تمرکز ندارد. با اینکه کودکان در این سنین زمان کمتری را به تلویزیون اختصاص می‌دهند، اما باز هم والدین باید حواس‌شان باشد که آن‌ها به چه برنامه‌هایی نگاه می‌کنند.

 

مقاله مرتبط: تاثیر منفی تلویزیون بر کودک خردسال

 

تلویزیون به عنوان منبع برای نوجوانان

تلویزیون برای نوجوانان منبع بسیار مهمی در ارتباط با اطلاعات جنسی است. یکی از مطالعاتی که در سال ۲۰۰۹ منتشر شده است، بیان می‌کند که رسانه‌های تفریحی، از رایج‌ترین منابع اطلاعاتی نوجوانان در مورد اطلاعات مرتبط با سلامت جنسی است. والدین باید به این موضوع توجه کنند، زیرا برنامه‌های تلویزیونیِ بسیاری محتو‌ا‌های جنسی در خود دارند، اما هیچ کدام راجع به سکس‌های محافظت‌شده و عواقب احتمالی ارتباطات جنسی مطلبی بیان نمی‌کنند.

 

سال‌های اولیه نوجوانی، دورانی حیاتی برای ایجاد نوعی حس اعتماد به نفس سالم به حساب می‌آید. حس ناامنی نوجوانان راجع به زیبایی و وزن‌شان مدام در حال افزایش است. از طرفی دیگر برنامه‌های تلویزیونی تصاویر فراوان مختلفی را در مورد معیار‌های غیر واقعی لاغری و زیبایی به کودکان نشان می‌دهند. نسل جوان باید آگاه باشند که بیشتر تصاویری که در تلویزیون می‌بینند، هم غیرواقعی بوده و هم غیرقابل دستیابی. والدین و معلم‌ها می‌توانند با روش‌های مختلف به کودکان کمک کنند تا تبدیل به بینندگانی آگاه و انتقادی در برنامه‌های تلویزیونی شوند.

توصیه هایی در این مورد

  • در صورت امکان برنامه‌های مورد علاقة نوجوانان را با آن‌ها تماشا کنند؛
  • از تلویزیون به عنوان فرصتی برای صحبت راجع به موضوعاتی مانند سکس، ایدز، مصرف سیگار، دارو‌های روان‌گردان و الکل، طلاق و فشار‌های وارده از سمت گروه هم‌سالان استفاده کنند؛
  • راجع به شکل‌هایی که مختلفی که زنان، مردان، جوانان، قشر‌های اقلیت و دیگر گروه‌های جامعه در تلویزیون به تصویر کشیده می‌شوند، صحبت کنند؛
  • کودکان را به سمت برنامه‌های متنوع و باکیفیت سوق دهید، مانند برنامه‌های علمی، مستند‌ها، اخبار و درام‌های واقع‌گرایانه و متناسب با سن نوجوانان.

منبع: مدیکال نیوز

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.